Досвід виховання Інклюзія

Як планувати урок, якщо деякі учні мають труднощі з читанням?

05.03.2020 769 0

Звісно, дітей, яким складно дається читання, слід визначати вже у початкових класах — щоб почати надавати їм необхідну підтримку та додатково займатися з ними. Але бувають серед школярів такі, які зазнають величезних труднощів із читанням упродовж усього навчання у школі. А трапляється й так, що в перші роки навчання на дитину просто «махнули рукою», і тепер, коли тексти для читання стають дедалі складнішими, їй особливо потрібна допомога.

Тож до яких видів робіт варто вдаватися вчителеві, займаючись із учнями, нездатними як слід читати? Як допомогти їм засвоїти матеріал?

Джерело: http://themajesticmama.com/eight-middle-school-books-every-kid-should-read/

Перш за все, викладачеві потрібно добре пізнати вихованців. Саме з урахуванням особливостей кожного варто добирати види діяльності, що допоможуть їм зрозуміти написане. Наприклад, якщо учень цікавиться кіно та серіалами, — спробуйте провести паралель між подіями художнього тексту та переглянутим ним фільмом. Із талановитим художником можна читати тексти-описи буквально по кілька слів, ретельно й детально замальовуючи описане. Це можна робити як під час індивідуальних занять, так і на уроках з усім класом — щоб урізноманітнити заняття та залучити учня, який потребує допомоги, до колективної роботи, у якій він зможе якнайяскравіше виявити свої здібності.

Пам’ятайте: додаткові заняття з учнями, яким складно сприймати написаний текст, втратять ефективність, якщо ви обиратимете види роботи та стежитимете, аби діти чітко виконували ваші вказівки — це обмежить їхнє креативне мислення та можливості для вибору. Також для додаткових занять варто обирати не ті самі тексти, що потрібно читати для основних уроків — можливо, це ускладнить завдання для вчителя, але розширить можливості пізнати щось нове для учнів.

Джерело: https://news.un.org/en/story/2019/09/1045542

Успіх — досяжний

Цілком очевидно, що перед початком вивчення нової теми слід освіжити попередньо набуті знання. Однак учні, яким складно дається читання, можуть просто не мати цих попередніх знань, необхідного словникового запасу.

Отже, повторюючи попередні теми, будуйте розмову не з позиції «Це відомо всім присутнім». Краще уявіть, що до класу зайшла людина, яка гадки немає, про що тут говорять, а ваша мета в тому, аби вона також зрозуміла тему. Наприклад, запитуйте в учнів не «Скільки всього є частин світу?», а «Назви частини світу та скажи, що тобі найбільше подобається у кожній із них». Це допоможе учням хоч трохи зорієнтуватися в темі.

Іще матеріал для повторення можна оформити у доступному вигляді — як малюнок, аудіозапис або відеокліп. Головне — щоб завдання було однаковим для всіх.

Підготуйте словничок

Розробляючи будь-який урок, добирайте слова, що необхідно знати всім учням, аби досягти мети уроку. Це значно ефективніше, ніж намагатися заповнити всі прогалини в попередніх знаннях чи вміннях.

Наприклад, якщо мета уроку: пояснити учням, як вивергається вулкан, то їм потрібно знати такі слова, як «лава», «кратер», «жерло» тощо. Деякі слова можуть мати кілька значень, тож варто почати урок зі з’ясування, про що саме ви говоритимете сьогодні. Наприклад, слово «лава» може означати:

1. Меблі, на яких сидять;

2. Спосіб шикування, шеренга, ряд;

3. Розплавлена маса, що виливається під час вибуху вулкана.

З допомогою підказок запропонуйте дітям відгадати, про що йтиметься на уроці.

Слово — пояснення — зображення

Дослідження доводять: у старшому віці навчатися читати простіше, якщо слова, які часто зустрічаються, поєднуються у фрази, а не розглядаються окремо. Корисною буде, наприклад, вправа, у якій потрібно вставити в речення пропущене слово. Готові речення можна потім перечитувати вголос для кращого розуміння — звісно, вони мають бути пов’язані зі змістом уроку.

Також корисно буде підготувати за темою таблицю із трьох стовпчиків: «Слово», «Пояснення» та «Зображення». Ці таблиці можна використовувати як для роботи всього класу, так і для обговорення учнями в парах. З їхньою допомогою дітям простіше буде висловити те, що вони зрозуміли, та зробити висновки з прочитаного. До того ж, такий вид роботи розвиває навички не лише говоріння, а й слухання. (ідея з книги Сюзі Пеппер Роллінс «Вчимося на повну»/Suzy Pepper Rollins «Learning in the Fast Lane»)

  

Джерело: https://www.northernstar.com.au/news/four-books-for-children-to-read-this-school-holida/3056232/

Читання вголос

Ви самі можете вголос прочитати текст учням будь-якого віку. Звук людського голосу — чудовий спосіб допомогти дітям, яким складно читати, навчитися краще сприймати мовлення. Читання вголос — це моделювання, тому учні краще зрозуміють текст, чуючи наголоси та інтонації. Виразне читання вголос допоможе краще зрозуміти зміст усім без винятку учням.

Читання вголос має перемежовуватися з висловленням власних думок та взаємодією зі слухачами. Учителеві варто звертати увагу на думки «власне з тексту», «про текст» та «приховані в тексті». Потрібно обов’язково зупинятись, аби поставити питання, перевірити розуміння та давати змогу учням обговорити почуте у парах. Також корисно буде запропонувати учням «прочитати текст уголос подумки», тобто чітко подумки промовляючи кожне слово та інтонуючи речення.

Ілюстроване розуміння

Не обмежуйте учнів у способах навчання та самовираження, заохочуйте їх до малювання на уроках. Нехай малюють усе, з чим асоціюють почуте й прочитане, а наприкінці уроку призначте час, щоб вони зобразили «головну ідею» або «головне поняття» уроку. За бажання малюнки можна показувати товаришам та обговорювати з ними, можете навіть оформити в кабінеті «художню галерею» (але демонструвати малюнки можна лише зі згоди юних художників!). Можна також роздавати учням незакінчені малюнки, пропонуючи доповнити їх, або комікси з порожніми «бульбашками», у які дітям слід уписати репліки персонажів.

  

Джерело: http://www.homelyhammock.com/blog/13_5-Pre-Reading-Activities-to-get-kids-excited-.html

Не відхиляйтеся від теми

Які б вправи ви не обрали для роботи з учнями, які не вміють читати, — завдання мають бути пов’язані з темою, що вивчається. Якщо головна мета уроку: опрацювати художній текст, то читання вголос та обговорення допоможуть краще зрозуміти його. Якщо ж урок присвячений річкам або вулканам — варто більше уваги приділити розумінню термінів за цією темою (хоча виразно прочитати опис виверження вулкану — також чудова ідея).

Якщо вам випало працювати з одним чи кількома учнями, які не вміють читати, — не варто хвилюватися. Шкідливо буде як не включати їх до роботи на уроці, так і надто ретельно перевіряти, чи розуміють вони матеріал. Натомість ретельно обмірковуйте заняття та обирайте види роботи, доступні для таких учнів і водночас цікаві для всього класу. Коли такі діти беруть участь у роботі на рівні з усім класом — це підвищує їхню впевненість у собі та мотивацію, а таких підхід буде значно кориснішим, ніж пропонувати їм легші завдання або запрошувати на додаткові заняття.

Автор Колетт Беннетт

За матеріалами https://www.thoughtco.com/literacy-strategies-4151981

Переклад та літературна обробка Н. В. Третякової

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук