Психологія Досвід виховання

Навички, притаманні всім успішним учням

11.03.2020 1001 0

Для того щоб досягнути успіху, учні повинні не просто вміти читати, писати та лічити. Спільнота WeAreTeachers  провела опитування серед учителів, аби дізнатися, які навички мають бути притаманні учні, щоб досягнути успіху? На думку багатьох учителів, які брали участь в опитуванні, перше, що допомагає дітям досягати успіху, — це високий емоціональний інтелект, соціальні навички та готовність до побудови кар’єри.

Як допомогти дітям розвивати саме ці характеристики? Нумо розглянемо детальніше.

Успішні учні добре усвідомлюють, чого саме вони хочуть і чому

Вони вміють ставити перед собою мету та визначити, що саме їм потрібно та навіщо їм це. НА думку більшості вчителів, діти, здатні розуміти та формулювати своє «чому?», є успішнішими, ніж ті, хто не може. Інші учні потребують невеликого тренінгу, щоб розвинути в собі це вміння.

Тренінг. Самомотивація починається зі знання того, що ти хочеш та потребуєш. Шкільний психолог може допомогти учням визначити свою мету та потенціал для її виконання. Подібні психологічні тренінги змусять учнів замислитися над особистою метою та навичками для її досягнення.

Наприклад, можна провести такі психологічні вправи (вправи запозичені зі статті Грищенко І. В. «Активізація внутрішніх ресурсів у підлітків» із журналу «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 1 (109) січень 2018).

Вправа «Мої ресурси»

Учасникам пропонують почати з тих ресурсів, про існування яких вони вже знають. На картці «Мої ресурси» вони записують ті з них, що допомагають їм у житті. Далі озвучують ці ресурси по черзі. Після цього психолог просить учасників записати якості, що заважають їм у житті. Далі також озвучують ці якості та обговорюють: ці якості тільки заважають, чи, може, вони все-таки чимось допомагають нам? Під час обговорення психолог підводить підлітків до думки про те, що ці, здавалося б, негативні якості (лінь, боягузтво, заздрість, підступність і т. ін.) інколи приносять нам користь, допомагають у деяких життєвих ситуаціях і теж можуть бути внутрішніми ресурсами нашого організму.

Вправа «Сонце Ресурсів життєвих сил»

Намалюйте коло і в центрі нього напишіть кілька речень, яким могло б бути ваше життя через 5 років (через 3 роки, через рік), а на промінцях записуйте, яким шляхом ви збираєтеся цього досягти.

Обговорення:

  • Яким ви хотіли б бачити своє життя через 5 років?
  • За що ви змогли б подякувати собі?
  • Кому б ви ще сказали «дякую» за надання допомоги вам?

Вони не соромляться просити про допомогу

Успішні учні вміють не тільки самостійно досягати поставленої мети, а й просити про допомогу, коли їм це потрібно. «У мене понад 100 учнів, — каже один із членів спільноти WeAreTeachers, — і я маю лише загальне уявлення про те, які труднощі у навчанні можуть виникнути у кожного з них».

Тренінг. Навчіть дітей того, що всі ідеї, запитання цінуються та будуть почуті. Створіть атмосферу в класі, у якій діти розуміють, що кожен з них має індивідуальний шлях навчання. Пропонуємо вам ознайомитися з вправами, які допоможуть створити безпечне та комфортне середовище в класі(вправи запозичені зі статті А. О. Олексенко «Формування навичок збереження психологічної рівноваги» з журналу «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 12 (120) грудень 2018).

Вправа «Карусель»

Діти утворюютьдва кола, одне в середині іншого. Кожен повинен сказати щось приємне тому, хто стоїть напроти.

Вправа «Найголовніша людина»

Пропонуємо дітям познайомитися з найголовнішою людиною у світі, портрет якої лежить у «чарівній скрині». Діти зазирають у неї, бачать там власне відображення у схованому дзеркалі та роблять висновок, що найголовніші люди у світі — це вони самі.

Вони не бояться помилятися

Для того щоб досягнути успіху, учні повинні бути наполегливими, уміти переборювати невдачі та не здаватися, навіть, якщо з першого разу нічого не виходить. «У мене є учні, які у своїй практиці ніколи не стикались із серйозними труднощами, — каже один викладач нашої спільноти WeAreTeachers.— Коли вони вперше зазнають поразки, тоді починають себе засуджувати, почуваються невпевнено та тривожно».  

Тренінг. Для виховання наполегливості можна провести таку вправу (запозичено зі статті Грищенко І. В. «Активізація внутрішніх ресурсів у підлітків» із журналу «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 1 (109) січень 2018):

Вправа «Черга»

Учасники вишикуються в одну колону одне за одним. З-поміж них вибирають 2–3 добровольців. Інструкція: «Уявіть, що ви стоїте в черзі вже від самого ранку. Добровольці по одному будуть намагатися пройти без черги. Вони можуть використовувати різні засоби, на свій розсуд. Люди в черзі можуть їх пропустити, а можуть не пропустити. Добровольці випробовують свої сили по черзі». Психолог уважно стежить за ситуацією і намагається запобігти виникненню гострих конфліктних ситуацій. Після завершення гри він обговорює з учнями основні цікаві моменти, що виникли в процесі гри, і просить дітей назвати якості, що вони проявляли в грі (наполегливість, цілеспрямованість, увічливість, доброту, самовладання і т. ін.).

Успішні учні вміють працювати в команді

Успішні учні визнають: для того, щоб бути конкурентоспроможним потрібно  не тільки проявляти себе як індивідуальність, а також уміти працювати в команді на загальний результат. 

Необхідно створити навчальне середовище, у якому  прийнята плідна співпраця,  цінуються різні ідеї та погляди.

Тренінг. Можна провести вправи на розвиток тімбілдингу в класі, що допоможуть згуртувати та здружити дітей між собою  (вправи запозичені зі статті А. О. Олексенко «Формування навичок збереження психологічної рівноваги» з журналу «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 12 (120) грудень 2018).

Вправа «Сліпий і поводир»

Вправа у парах. Один з учасників — «сліпий», інший — його «поводир», кожен має провести «сліпого» через різні перешкоди, створені заздалегідь (меблі, стільці, столи, також перешкодою можуть бути інші люди). У «сліпого» зав’язані очі. «Поводир» має провести його так, аби той не спіткнувся, не впав, не забився. Після гри слід обговорити, що учасники відчували, будучи «сліпим» і «поводирем», чи комфортно почувалися в цих ролях.

Вправа «Місточок»

Гра спрямована на тренування взаєморозуміння дітей.

Відмічаємо на підлозі дві паралельні лінії на відстані 30 см. Це «міст», під ним — «швидка гірська річка». Назустріч одна одній на «міст» ступають по одній людині. Не користуючись словами, слід порозумітися — що вам потрібно розійтися і не наступити при цьому на лінію, пройти кожному у своєму напрямку. Наступити на лінію означає впасти вниз.

Діти працюють парами зі зміною партнерів.

Обговорення:

  • З ким у грі почувалися надійно і впевнено?

Вони йдуть в ногу з часом

Учителі спільноти WeAreTeachers зазначають, що успішним учням притаманний дух підприємливості. Сучасні юнаки та дівчата не визнають традиційних форм ієрархії, вони прагнуть працювати над новими цікавими та навіть ризикованими проектами, які можуть кинути виклик їхнім умінням та креативності. Таке бачення створює міцний фундамент для розвитку інновацій .

Тренінг. Для розвитку підприємливості можна використати таку вправу (запозичено зі статті А. О. Олексенко «Формування навичок збереження психологічної рівноваги» з журналу «Економіка в школах України» № 12 (169) грудень 2018).

Вправа «Бізнес майбутнього»

Мета: підвищити рівень орієнтування в розвитку перспективних технологій, які почали втілюватись у  життя і можуть допомогти забезпеченню стійкого зростання економіки й отриманню стабільних доходів;  учити учнів передбачати, який бізнес буде прибутковим. Інструкція:  підготувати повідомлення про новітні технології у світі бізнесу (електромобіль OLEV, 3D-принтери, сенсорні датчики, органічна електроніка та ін.).

Вони відповідальні та вміють організувати свою роботу

Додатково до власної креативності, успішні учні відповідально ставляться до виконання поставлених перед ними завдань. Вони розуміють важливість дедлайнів та вміють розпоряджатися своїм часом.

Тренінг. Пропонуємо провести веселу гру з пошуків скарбів разом із вашими учнями. Ознайомте дітей із правилами гри, обмежте конкретні часові рамки, видайте їм карту з чіткими інструкціями. Перемагає команда, яка першою знаходить «скарб», виконуючи всі завдання.

Успішні учні замислюються над своїм майбутнім

Успішні учні мають добре усвідомлювати зв'язок між їхніми навчанням в школі та тим, який ефект це справить на їхнє життя в майбутньому. Як зазначають учителі спільноти WeAreTeachers , багато учнів не мають уявлення про те, як будувати сімейний бюджет, як ставити фінансову мету або заощаджувати кошти. Але не можна заперечувати, що ці вміння важливі для майбутнього успіху. Кмітливі учні визнають, що робота, яку вони виконують, та вміння, які вони набувають у школі, сприятимуть їхньому  фінансовому успіху в майбутньому.

Тренінг. Для розвитку фінансової грамотності пропонуємо провести невеличкий конкурс-опитування на знання економічних термінів (запозичено зі статті А. П. Стожок «Інтелектуально-розважальна гра «Все про гроші» з журналу «Економіка в школах України» № 9 (166) вересень 2018).

Конкурс «Ерудит»

1. Посередник на біржі, який укладає операції купівлі-продажу за дорученням клієнта. (Брокер.)

2. Обмін одного товару на інший. (Бартер.)

3. Перевищення видатків над доходами. (Дефіцит.)

4. Боргове зобов’язання. (Вексель.)

5. Доходи, які отримують власники акцій. (Дивіденди.)

6. Дохід власників землі. (Рента.)

7. Процес передачі державної власності в приватну. (Приватизація.)

8. Довгострокова оренда машин, обладнання, що дає можливість їхнього викупу. (Лізинг.)

9. Обов’язкові платежі, які здійснюють фізичні та юридичні особи в бюджет. (Податки.)

10. Документ, що посвідчує якість товару. (Сертифікат.)

За матеріалами сайту: https://www.weareteachers.com

Переклад та літературна обробка Н. О. Ярмак

Поділитися в Viber Залишити свій відгук