Сучасний урок НУШ

Цифрове навчання в школі. Як здолати скептичне ставлення?

07.03.2020 623 0

Учитель втратить контроль над діями учнів

Джерело: https://nus.org.ua/articles/elektronni-instrumenty-yak-u-finskyh-shkolah-zastosovuyut-tsyfrovi-navchalni-seredovyshha/

Питання. Якщо учень проходить онлайн-курс, то як учитель зможе упевнитися, що це результати саме цього учня?

Відповідь. Проблему ідентифікації учнів дійсно до кінця не розв’язано. У випадку з онлайн-курсами для дорослих навчання залишається на совісті самого користувача (знання і навички потрібні йому, без них його сертифікат нічого не означає), але очевидно, що в шкільних реаліях контроль має бути більш жорстким. Тут на допомогу можуть прийти батьки, які можуть підтвердити, що їхня дитина дійсно самостійно виконувала завдання, або ж доведеться довіряти учням у прояві свідомості. Адже і в традиційному навчанні завжди знайдуться ті, хто зуміє схитрувати або списати, на жаль, жодна система не є ідеальною.

Цифрове навчання позбавляє живого спілкування

Питання. Існують побоювання, що зайве «оцифровування» мінімізує контакт учителя і його аудиторії, адже учні лише переглядають відео, втрачаючи живе спілкування.

Відповідь.Не потрібно пояснювати різницю між хорошим і поганим лектором. Є досить багато реальних учителів, яким не цікавий їхній предмет. І, навпаки, існує приклад феномена віртуальних лекцій, здатних впливати на аудиторію, навіть «через екран». Як приклад можна навести популярність виступів на платформі: ted.com. Третє за популярністю відео TED на сайті: youtube.com має назву «Школи вбивають креативність?».

Варто також зазначити, що повний перехід шкільного навчання в цифрову сферу точно не відбудеться найближчим часом, оскільки спілкуванню вчителя та учня в тому вигляді, до якого всі звикли, нічого не загрожує.

  

Цифрове навчання не дає практичних навичок

Питання. Здебільшого під цифровим навчанням розуміється набір лекцій, надиктованих учителем на камеру, які учень переглядає, а потім, можливо, проходить тест. Ефективність такого методу навчання, спричиняє певні сумніви.

Відповідь. Онлайн-курси не обмежуються лекціями і тестами. Дедалі більшого поширення, навпаки, набувають системи, які надають можливість проведення проектів, спільних робіт. Часто впроваджуються елементи гри, при цьому доведено, що елемент змагання ігор забезпечує швидке засвоєння матеріалу і більш глибоке занурення за рахунок емоцій. Лекціям приділено багато часу у цифровій освіті, але хіба вони займають менше місця в освіті традиційній?

Дистанційне навчання не забезпечує належного контролю над учнями

Питання. Чи в змозі середньостатистичний школяр «осягати ази науки» без контролю вчителя? Бо для ефективного засвоєння дистанційних навчальних програм потрібен високий рівень самоорганізації, мотивації та націленості на результат.

Але через вікові особливості школярам властива невисока концентрація уваги, та й для більшості з них самоорганізація є незнайомим поняттям, особливо, якщо поза школою є інші, більш цікаві заняття.

Відповідь.Існують системи управління процесом, що дають змогу сформувати і реалізувати особисту траєкторію навчання. Електронний курс з прив’язкою до календарних дат може впорядкувати і систематизувати самостійну роботу. Онлайн-класи вимагають великої самодисципліни і завзятості, однак ті самі якості потрібні під час очного контактного навчання — небажання вчитися і нерозуміння необхідності здобуття знань зведуть нанівець зусилля найкращого вчителя. Ніхто не пропонує залишити школярів учитися самих по собі — вчитель і батьки завжди стежитимуть за прогресом учня, при цьому сучасні технології ще й прийдуть на допомогу: покажуть, що дається важко дитині (вчитель зможе індивідуально обговорити цю тему з учнем) або ж що дається важко всім (тут уже варто замислитися про зміну в подачі матеріалу).

  

Як же підготуватися до впровадження цифрової освіти?

У першу чергу для ознайомлення із самою концепцією онлайн-курсів можна пройти такий курс самому. Завдяки проходженню онлайн-курсу, а краще кількох, можна ознайомитися з форматом, самому дізнатися, як сприймається різна подача матеріалу, визначити моменти, які здаються невдалими, аби уникнути їх у своїй роботі. Перебування по той бік барикад — найбільш якісне дослідження, а чимала кількість курсів для дорослих дасть змогу заодно здобути потрібні та корисні знання.

По-друге, якщо в школі вже відбувається впровадження цифрової освіти або хоча б йдеться про це, варто з’ясувати, якими засобами школа планує користуватися. Значна кількість різних платформ і систем заважає говорити більш конкретно, але якщо ви знаєте, що саме буде впроваджено в школі, маєте можливість ознайомитися з курсом заздалегідь, а не готувати матеріали поспіхом. Навіть якщо ваша школа ще й не замислюється про впровадження цифрової освіти, можна продумати те, як ваш предмет можна перенести в форму онлайн-курсу.

По-третє, можна почати вводити елементи цифрової освіти і без централізованого її впровадження. Витратьте небагато часу і знайдіть ресурси, що пропонують ігрові навчальні програми з вашого предмета. Учні із задоволенням дадуть відповіді на вікторину з географії або проведуть фізичний експеримент за допомогою телефону. Гейміфікацію (використання елементів ігрової механіки) використовують компанії-гіганти, маркетологи і багато інших. Нинішні учні виросли, вже маючи комп’ютер і відеоігри, і, незважаючи на стигматизацію ігор у нашому суспільстві, використання елементів ігор дає змогу успішніше залучити їх до процесу навчання. У системах управління навчанням часто використовують не тільки міні-ігри, але і значки за досягнення, адже таке миттєве заохочення успіхів позитивно впливає на мотивацію.

Таким чином, можна точно сказати, що цифрова освіта є корисною, але багато чого залежать від кожного вчителя — наскільки він зуміє зацікавити своїх учнів, як він побудує курс, які завдання дасть. Так, спочатку вчитель отримає додаткове навантаження, але зусилля не виявляться марними, бо позбавлять педагогів монотонних завдань, звільняючи їхній час, дадуть змогу підготувати учнів до подальшого життя.

Автор: М. Б. Подобєд, учитель української мови, ЗОШ № 21, м. Покровськ, Донецька обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 

 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук