Сучасний урок Актуально

Пiдготовка до ЗНО — легко, цiкаво й ефективно!

19.02.2020 1926 0

Пані Ганно, ваша книга дуже відрізняється від звичного уявлення про посібники для підготовки до ЗНО. Чим це вмотивовано? Чому вона така?

Основа цього посібника — психологія пізнавальних процесів. Тобто тут не просто передані відомості з літератури. Головною є така форма передачі інформації, яка сприяє більш легкому та швидкому засвоєнню. І для цього враховані особливості роботи нашого мозку, зокрема сприйняття й пам’яті.

Які це особливості? Як вони реалізовані в посібнику?

По-перше, ми значно краще й швидше сприймаємо та запам’ятовуємо малюнки, візуальні образи, ніж суцільний текст. А ще ми мислимо асоціаціями. Тому кожна думка тут проілюстрована малюнками-асоціаціями. І мінімум тексту, лише ключові фрази. Навіть структура та
розташування на одному розвороті тут мають значення для цілісного сприйняття.

По-друге, ми краще запам’ятовуємо те, що нас дивує. Тому тут активно застосований прийом абсурдності. Не думайте, що в мене дах поїхав. Це все заради швидкого запам’ятовування!

По-третє, ми краще запам’ятовуємо те, що спонукає емоції. Ось вам приклад. Як ми запам’ятовуємо анекдот, з якого щиро посміялися? Не сидимо ж і не заучуємо його пів години. Він якось сам залишається в голові з першого ж разу, і розповісти його друзям зможемо навіть за кілька років. Або якщо з нами сталося щось таке, що трохи шокувало… Ми теж це тривалий час не забудемо. Тому в посібнику є і те, що може розсмішити, і те, що може трохи здивувати чи шокувати.

По-четверте, дуже важливо пропускати інформацію крізь себе: не просто прочитати чи переглянути, а якось іще творчо чи аналітично з нею взаємодіяти —домальовувати, розфарбовувати, дописувати, створювати щось своє, узагальнювати певний тип інформації.

Саме тому на обкладинці під іменем автора написано «у співавторстві з тобою»?

Так. Посібник задуманий так, щоб до пропонованого тексту кожен міг додати щось своє. Навіть заклеїти мою якусь асоціацію і намалювати свою, із власного досвіду. Власні асоціації з другом чи сусідом, з улюбленими фільмами чи іграми, зі знаннями з інших цікавих учневі галузей запам’ятаються значно краще, ніж асоціації з чужого досвіду.

Тому я заохочую такий творчий підхід. Але для цього потрібно, щоб книга була індивідуальною, не переходила з рук до рук, аби не втрачалася та інтелектуально-творча інтимність власних думок. У кожного мають бути свої особливі та неповторні стосунки із цим посібником — тоді він принесе максимум користі.

Як з’явилася ідея створити такий посібник?

Почалося все з мого зацікавлення особливістю роботи мозку і пам’яті. Я читала книги нейробіологів, психологів, переглядала вебінари рекордсменів книги Гіннеса із запам’ятовування.

А тепер навіть пірнаю глибше — здобуваю психологічну освіту. Уже з наукового боку побачила, наскільки важлива візуалізація інформації.

Концепцію цього посібника я придумала ще 2016 року, але тоді пропонувала учням самостійно створювати візуалізації за певною схемою. Та коли ж їм це робити? У них таке велике навантаження перед іспитами! Через це виникають проблеми зі здоров’ям, стрес, депресія, протест проти всього. Бракує часу на спілкування з друзями та на улюблені справи. ЗНО стає покаранням.

А я обожнюю полегшувати навчання і робити людей трохи щасливішими, тому для тих, у кого немає часу, вирішила намалювати матеріали для підготовки сама. Тим паче таких посібників я ніколи не зустрічала, альтернативу іншого авторства своїм учням запропонувати
не могла.

Тобто, якщо в майбутнього абітурієнта, який хоче гарно скласти ЗНО, дуже мало часу на підготовку, цей посібник може врятувати ситуацію?

Якщо будуть дотримані всі пункти інструкції на сторінці 6 посібника — так. Для цього і створено ці візуалізації. Там продумано все до дрібниць заради того, аби прискорити процес підготовки та підвищити ефективність навчання. У Видавничій групі «Основа» підтримали таку ідею, тому в книзі цій меті відповідають навіть якість паперу та формат.

Яким був процес створення?

Почала я з теорії літератури, зібрала всі доступні мені джерела, де можна було знайти визначення теоретико-літературних понять. Це були різноманітні посібники: словники, академічні підручники, наукові й публіцистичні статті тощо. Кожен термін, записаний у програмі ЗНО, аналізувала за всіма джерелами, виділяла найголовніше, вигадувала, як це легше пояснити, що б таке намалювати, аби запам’яталося.

Усе малювала від руки, а потім переводила у цифровий формат. Створювати візуалізацій до літературних творів змогла лише через рік. Та своїм принципам я не зраджую — зібрала всі джерела, що мені були доступні, проаналізувала тести ЗНО минулих років, визначила, яка інформація потрібна для іспиту, опрацювала різні критичні статті, перечитала посібники, підручники різних авторів — обрала найголовнішу інформацію, структурувала за смисловими блоками та подала у вигляді коротких фраз із малюнками.

Зрештою, маємо такий собі концентрат знань: без жодного зайвого слова, яке б відволікало від головного. Увесь текст писала від руки, як ви вже здогадалися, аби здивувати мозок, щоб це максимально відрізнялося від тих посібників, у які учні й заглядати не хочуть.

Така методика вже перевірена на практиці, тобто на ЗНО?

Так, звісно. У січні 2017 з’явилася моя «Візуалізована теорія літератури» в електронному вигляді. Це допомогло моїм учням та підписникам відповісти на ті питання в ЗНО-2017, що стосувалися теоретичних понять.

А вже візуалізаціями до літературних творів (тоді це мало назву «Візуалізована література для ЗНО») користувалася велика кількість людей з різних куточків України, які складали ЗНО 2018–2019 (чи готували своїх учнів). І до іспитів, і після мені надходило багато листів, повідомлень, коментарів із подяками, з розповідями про високі бали, про віру у свої сили перед іспитом, про вступи до університетів та про здійснені мрії. Це найприємніші моменти для мене.

Для кого цей посібник буде корисним? Ним можуть користуватися тільки школярі?

Хоч на обкладинці й зазначено серію «Готуємось до ЗНО», але посібник є багатофункціональним. Учні 9–11-х класів можуть користуватися ним не лише для систематичної підготовки до ЗНО, а й для підготовки до уроків, чи навіть на уроках, якщо вчитель підтримає таке прагнення.

Моя мета під час створення книги — щоб учням не доводилося перечитувати твір декілька разів. Прочитавши, наприклад, «Наталку-Полтавку» в 9-му класі та опрацювавши її за візуалізованим посібником наприкінці 11-го класу, перед іспитом, лише погортають, переглянуть малюнки — і за ними пригадають увесь сюжет, усі особливості твору. Це дуже економить сили й час.

А для тих, хто відкладає все до останнього моменту і починає готуватися до іспитів, коли часу обмаль, такий посібник може стати справжнім рятівником, до того ж без репетиторів. До ЗНО також готується багато дорослих людей, у яких робота, діти і бракує вільного часу.

Я таких теж навчаю як репетитор, тому знаю, як вони задоволені можливістю витрачати менше часу на навчання. Студенти-філологи, які багато сидять над книжками, теж будуть раді зекономити свої зусилля цим посібником.

Цей посібник стане у пригоді й педагогам. Як учитель я розумію, чого варта підготовка до уроків — ніби в пісні: «Замість того, щоб в кіно піти, сидить перевіряє зошити». Сучасний учитель має перечитати всі твори, скласти конспекти уроків, знайти чи створити наочність, підготувати позакласні заходи і зрозуміти, що сучасним дітям буде цікаво…

Мені хотілося, аби завдяки цьому посібнику вчителі витрачали менше часу на підготовку до уроків (не втративши якість). Тоді їм вистачатиме часу і на самоосвіту та професійне вдосконалення, й на емоційне відновлення, й на своє хоббі тощо. Уважаю, що це вкрай важливо для навчального процесу. Зауважу, що посібник стане в пригоді як молодим учителям, які прагнуть структурувати свої знання, так і досвідченим педагогам, які хочуть зробити уроки цікавими, ефективними
та здивувати своїх учнів.

Чи можна вже сьогодні ознайомитись зі змістом та структурою посібника?

Ми чекаємо його виходу з друку вже у лютому. Звісно ж, на сайті Видавничої групи «Основа» вже сьогодні можна переглянути декілька сторінок посібника.

А якщо він вас зацікавив, зможете зробити попереднє замовлення тут або за телефоном гарячої лінії 0-800-505-212.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук