НУШ Досвід виховання Інклюзія

Явище, а не випадковість. Розвиток емоційного інтелекту в дітей з особливими освітніми потребами. Мої педагогічні знахідки

11.02.2020 3096 0

Дитина — явище в нашому земному житті, а не випадковість.
Ш. Амонашвілі

«… Заплющте очі, зробіть глибокий вдих, прислухайтеся до ритмічних ударів свого серденька, розслабте м’язи обличчя… Уявіть, що лагідний вітерець дме на вас із моря, сонечко огортає своїми теплими обіймами… На душі приємно й легко… А тепер погладьте себе по голові та скажіть: «Я добрий, розумний, талановитий… У мене все буде добре!»

— Ні-ні-ні!!! Я поганий! — уперта дитяча долонька безжалісно починає бити себе по голові.

— Мама каже, що я дурепа… — розгублено дивляться на мене сумні оченята шестирічної дитини …

Знаєте, спостерігати такі явища серед малечі, серед невпевнених, зовсім несформованих душ, вкрай прикро. Звідки ці шаблони в дитячій свідомості? Чому в кожному класі, щороку як дежавю повторюються одні й ті самі  ситуації?

  

Мої учні — це особливі діти. Діти з особливими освітніми потребами. Здається, вже цей термін передбачає ОСОБЛИВЕ ставлення до них з боку оточення, тим паче найближчих людей, тих, хто формує їхню безумовну довіру до світу, відчуття безпеки і впевненості…
Але, на превеликий жаль, ми всі є жертвами жертв. І людина, не навчена в своєму дитинстві любити й сприймати себе з любов’ю, не здатна закласти фундамент безумовної любові в свідомості власної дитини…

Емоційний інтелект, сформований в умовах депривації, згубний навіть для дитини із середньостатистичними показниками розвитку, «норми», як прийнято говорити (і як, на мою думку, не слід говорити). А як же дитина з порушеннями розвитку? Дитина, яка не все здатна побачити, почути, зрозуміти, але від того ще більш гостро ВІДЧУВАЄ свою недосконалість, непотрібність, «неформат»? Що робити цій дитині? Що робити її вчителеві?

Відповідь проста: любити. Тобто сприймати дитину такою, яка вона є, — сумною, роздратованою, агресивною… Сприймати не означає схвалювати. Це означає давати право вибору емоційного стану. Це означає навчити усвідомлювати емоцію («Ти втомився, тобі сумно», «Ти маєш право на роздратування, оскільки зараз відчуваєш злість»). Як результат, це означає навчити панувати над собою, критично мислити, аналізувати…

  

На логопедичних заняттях, під час корекції мовленнєвих порушень, у процесі розвитку лексико-граматичної та фонетико-фонематичної складових мовлення головним фактором позитивних зрушень є робота з емоційним станом. З мотивацією. Зі сприйняттям себе. З мовленнєвим негативізмом.

«Я — не такий, як усі, отже, поганий. Навіщо мені відкривати рота?» — щороку читаю це німе питання в стомлених дитячих очах. Стомлених від критики і нелюбові. Від нерозуміння і глуму.

І, як велика подорож починається з малесенького кроку, так і наша кропітка праця бере початок з поглибленого вивчення внутрішнього світу дитини,  аналізу її емоційного стану, її найбільших страхів і хибних переконань.

Коли ми сідаємо в коло, то кожен розповідає про свій настрій, ділиться спогадами про вихідні чи свята; коли ми «передаємо посмішку» — торкаємося долоньок одне одного, дивимося в очі та посміхаємося; коли «граємо в емоцію», тобто вимовляємо одне й те саме речення різними інтонаціями і з різними виразами обличчя; коли на початку і наприкінці заняття беремося за руки, щоб хором продекламувати вітальні вірші; коли нарешті я бачу щирий, упевнений погляд і посмішку у відповідь, — саме тоді, розумію, що ми на правильному шляху.

Людина здатна на все. Сама собі вона будує скелі, укриті дрімучими лісами. Сама заповнює їх страшними чудовиськами і непереможними примарами. Сама руйнує себе і все, що поруч. Чому б не спрямувати цю деструктивну енергію в потрібному напрямку? Адже у можливостях самої людини — населити ті ліси добрими чарівниками і тендітними феями, побудувати до скелі міст понад прірвою, затопити небезпечні гроти ріками надії та любові…

Цього я навчаю своїх дітей.

Цього мене навчають мої діти.

Переглянути відео «Вітання по колу» можна за посиланням 

  

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:


 
 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

 

Поділитися в Viber Залишити свій відгук