Головним та важливим моментом розвитку дитини є формування її логічного мислення. Завдяки логіці можна пояснити учневі життєві явища, обґрунтувати свою точку зору. Якщо вчасно розвивати вміння логічно думати і діяти, дитина обов’язково стане розсудливою людиною.

Для досягнення цієї мети вчителі та вихователі використовують різноманітні захопливі та цікаві ігри, створюють ігрові ситуації логічного характеру, що зроблять урок математики не тільки цікавим, але й будуть дуже корисним для маленьких вихованців, оскільки спрямовані на розвиток інтелекту й мислення. Такі завдання та ігри змусять маленький мозок розмірковувати, зважаючи, перш за все, на логіку.

Усі ми знаємо, що діти полюбляють розмірковувати, намагаючись показати, що вони дорослі. Та будь-яка доросла людина помітить помилки в міркуваннях, що пов’язано з неточною логічною будовою думки. Дитина дуже часто правильно розмірковує і близька до відповіді, але через брак у неї логічності їй важко пояснити, висловити свою точку зору. Подолати цю перешкоду їй допоможуть дорослі з використанням помічника — логічних ігор і задач. Коли малюк, нарешті, отримає вміння логічно мислити, він легко зможе розв’язувати прості та складні завдання, що ставитиме перед ним життя.

Зважаючи на власний досвід, учням молодшого шкільного віку дуже подобаються логічні завдання. Їм цікаво міркувати і напружувати мозок. Багато дітей після прочитаного логічного завдання одразу дають правильну відповідь, але не всі можуть пояснити хід своїх думок. Тоді вчитель повинен допомогти вихованцю будувати ланцюжок думок, використовуючи правильну методику роботи над задачами з логічним навантаженням.

  1. Приділяти до 10 хвилин уроку декілька разів на тиждень;
  2. Під час пояснення бажано використовувати наочність;
  3. Надати декілька хвилин для власних міркувань, обов’язкове колективне обговорення, обмін думками;
  4. У зошит задачу не записують, тільки іноді розв’язують усно;
  5. Аналізуючи логічну задачу, необхідно звертати увагу на ініціативу і наполегливість учнів, допомогти знайти відповідь завдяки правильно поставленим запитанням, а також пояснити гарні та оригінальні розв’язання;
  6. Якщо завдання виявилося складним, бажано подумати вдома.

У цій статті будуть наведені приклади завдань з логічним навантаженням, що постійно використовуються в роботі, які діти охоче розв’язують.

Розвиток кмітливості

Поміж логічних ігор вагоме місце посідають ігри на розвиток кмітливості. Вони рухливі, цікаві, із них можна дізнатися багато нового. Такі ігри дають змогу дитині швидко переключатись з одного виду діяльності на інший, що допомагає розвивати логіку. Ігри на кмітливість допомагають учневі перемогти, демонструючи одноліткам, на що вони здатні. Ледачі дітлахи, дивлячись на перемогу інших, повинні спробувати проявитися шляхом проб і помилок, змусити себе думати. Таким чином, логічні ігри на розвиток кмітливості дуже корисні для загального розвитку дітей. Приклади таких ігор.

►Гра «Оце так я!»

Діти утворюють коло. Ведучий вказує на когось з учнів і каже: «Оце так я!». Після цієї команди учень починає лічбу і гравці лічать одне за одним, але раніше ведучий повідомив, що замість деяких чисел необхідно говорити «Оце так я!». Такими числами можуть бути числа, у записі яких є цифра 6, або числа, що діляться на 2, тощо (наприклад: 1, 2, 3, 4, 5, «оце так я», 7, 8 і т. ін.). Потрібно грати швидко. Якщо гравець збився, то залишає гру. Лічбу починають спочатку. Залишитись повинен один гравець.

Розвиток творчих здібностей

На жаль, дуже часто батьки вважають, що неможливо розвинути у дитини логічне мислення, оскільки вона такі здібності має від народження. Це помилкове припущення. До свого малюка слід приглядатися, знаходити приховані таланти, з раннього віку ці таланти розвивати. Але щоб краще досягти цієї мети, необхідно дитині створити комфорт і гарну атмосферу.
Психологи пропонують багато ігор для розвитку творчих здібностей, зокрема розмальовки та вправи з домалюванням зображень.

►Гра «Домалюй зображення»

Завдання-тести

До завдання з логічним навантаженням належать завдання-тести. Цей тест містить одну правильну відповідь.

Задача 1. До лісу пішли Миколка, Ганнуся і Настуся, знайшли 4 грибочки. Скільки б грибочків знайшли діти, якщо б пішли тільки Миколка та Ганнуся?
а) 0;
б) 1;
в) 2;
г) 3;
д) 4. (Правильна відповідь.)

Розв’язання. Кількість грибів дорогою не залежить від кількості дітей, які їх знайшли.

Задача 2. В Аліси було 3 стрічки. Одна з них розірвалася навпіл. Скільки тепер стрічок у дівчинки?

а) 1;
б) 3;
в) 4; (Правильна відповідь.)
г) 5.

Розв’язання. Аліса має дві цілі стрічки, а з однієї розірваної утворилося дві. Тобто у дівчинки стало: 2 + 2 = 4 стрічки.

Задача 3. Костик написав на аркуші паперу ОЛЯ МАЛА і підійшов до дзеркала. Яку фразу можна побачити в дзеркалі?

а) ОЛЯ МАЛА;
б) МАЛА ОЛЯ;
в) АЛАМ ЯЛО; (Правильна відповідь.)
г ЯЛО АЛАМ.

Розв’язання. Оскільки всі букви написаних слів симетричні, то в дзеркалі вони залишаться тими самими буквами. Але розташовані в зворотному напрямку. Тобто утворяться два слова, написані з кінця. Поексперементуйте з папером біля дзеркала.

Задача 4. У дворі гралося 11 дітей. Коли мама покликала на обід, то з двору прибігли до столу Марійка, Дмитрик, Сергійко, Тимофій, дядько Микола та дід Микола. Скільки дітей залишилося грати у дворі?

а) 2;
б) 3;
в) 5;
г) 7. (Правильна відповідь.)

Розв’язання. З-поміж усіх тих, хто прибіг на поклик мами, дітьми є Марійка, Дмитрик, Сергійко і Тимофій, тобто прибігло четверо дітей. У дворі залишилось грати: 11 – 4 = 7 дітей.

Переправи і маневри

Цікавими завданнями на логіку є задачі переправи і маневри. Ці вправи присвячені скрутним ситуаціям, пов’язаних з переправами тварин чи предметів. Необхідно придумати якийсь спосіб чи алгоритм, як це зробити. Зазвичай їх називають маневрами. У задачах на переправи необхідно щось або когось перевезти чи поміняти місцями, дотримуючи якихось правил.

Задача 1. На лівому березі струмка відпочивають два голодні дракони, на правому березі струмка сидить беззахисне кошеня Вася. Між берегами курсує на своєму баркасі повелитель драконів, дядько Митя. Залишати на одному з берегів дракона і кошеня без нагляду не можна, а більше однієї тварини на баркас не поміщається. Як дядькові Миті перевезти драконів на правий берег, а кошеня на лівий?

Підказка. Насамперед повелитель драконів дядько Митя повинен узяти із собою одного з драконів.

Розв’язання. Для розв’язання завдання повелителеві драконів дійсно спочатку потрібно взяти із собою на протилежний берег одного з драконів, але на березі сидить беззахисне кошеня, тому, перевізши дракона, Миті доведеться взяти кошеня із собою на протилежний берег, на якому ще залишився один дракон. Цього дракона, який залишився, дядько Митя візьме із собою і перевезе на правий берег, а кошеня залишить на лівому березі. Таким чином, повелитель драконів, дядько Митя, за три запливи перевезе кошеня на лівий берег, а драконів на правий.

Задача 2. Двоє мандрівників підійшли до річки. На березі річки виявився човен, здатний перевезти лише одну людину. Проте, вони змогли переправитися через річку і продовжити подорож. Як це могло бути?

Підказка. Може, вони йшли не разом?

Розв’язання. Це можливо, якщо вони підійшли до річки з різних берегів. Тоді перший переправився на берег другого, а другий на берег першого.

Задача 3. Найпростіша вправа на маневри — розташувати три кульки в зворотному напрямку, якщо можна міняти дві сусідні.

Розв’язання дуже просте — змінити кульки по черзі до тримання бажаного.

Отже, різні види логічних завдань можна запропонувати учням на різних етапах уроку: закріплення, узагальнення, усна лічба, хвилинки-цікавинки.

Запропоновані вправи на логіку є гарним засобом для розвитку математичного мислення і підвищать активність думки. Під час постійного використання їх на уроках математики та за активного залучення учнів можна отримати високі позитивні результати з розвитку логічного мислення.

Автор: А. А. Федорович, учитель початкових класів, ЗОШ I–III ст. № 3, м. Чернігів

За матеріалами журналу «Педагогічна майстерня» № 2 (98), 2019р.

Література

  1. Дашевська Л. П. Способи навчальної роботи для розвитку логічного мислення учнів // Початкова школа. — 1997. — № 6. — С.11–14.
  2. Корчевська О. П. Робота над завданнями підвищеної складності з математики в початкових класах. — Т. : Підручники & посібники, 1999. — 144 с.
  3. Скворцова С. Н., Шевченко Т. П. Вчимося міркувати логічно // Початкова освіта. — 2004. — № 26. — С. 2.
  4. Сухарева Л. С. Логічні ігри. 1–4 класи. — Х. : Вид-во «Ранок», 2012. — 192 с.