Сучасний урок НУШ

Говоріть менше, щоб учні знали більше

19.02.2020 10302 0

У ті моменти, коли учні чогось не розуміють, ми зазвичай намагаємося пояснити тему якомога чіткіше. Але іноді вчитель говорить і говорить, а учні однаково не розуміють. Роблячи викладацькі пояснення основною формою навчання, ми привчаємо дітей до того, що ми поширюємо інформації, а вони є споживачами. Як передати позицію керманича процесом навчання від учителя учневі? Як подолати залежність школярів від учителя, навчити їх допомагати одне одному чи користуватися навчальними інструментами? Не вимагайте, щоб діти йшли за вами — краще надайте їм необхідні інструменти та час, і просто помовчте, доки вони самостійно виборюють власні знання.

Продуктивні зусилля важливі: завдяки їм учні запам’ятовують те, що вивчають.

ПОЧНІТЬ ЗІ СКЛАДНОГО

Джо Боалер (Jo Boaler), дослідник-революціонер та викладач математики, запевняє, що боротьба з труднощами має вирішальне значення для опанування певного вміння чи для розуміння поняття. Відчуваючи, що слухачі нас не розуміють, ми зазвичай якнайретельніше все пояснюємо та пропонуємо кроки, які їм слід виконати. Але долаючи труднощі замість учнів, ми позбавляємо їх важкої мисленнєвої праці, що сприяє глибокому розумінню та, відповідно, продуктивному навчанню.

Змініть звичний сценарій, на початку уроків ставте перед учнями складні запитання. Поясніть, навіщо ви це робите, як боротьба зі складними поняттями допоможе їм вивчити щось самостійно, а потім, якщо знадобиться, ви допоможете. У математиці можна запропонувати завдання з багатьма розв’язаннями або продемонструвати помилкове рішення та запропонувати  учням проаналізувати його.
На інших уроках заохочуйте дітей усебічно обміркувати книгу або спробувати виконати одне й те саме завдання вдруге або втретє — щоразу по-новому. Змініть підхід до роботи в класі так, щоб довгі міркування цінувалися більше, ніж швидке отримання правильної відповіді.

ЗМЕНШТЕ ЧАС УЧИТЕЛЬСЬКОЇ БАЛАКАНИНИ

На ефективних уроках учні є своїми власними вчителями, а вчителі усвідомлюють, як їхнє ставлення впливає на школярів.

Ось кілька простих стратегій поведінки, що допоможуть перетворити лектора на помічника для дітей.

  • Попросіть когось із учнів стежити за часом, обмежуючи пояснення окремих тем до 8–10 хв. Нехай він увічливо перериває вас, коли відведений час спливає.
  • Використовуйте відеоуроки: нехай кожен переглядає їх у власному темпі та за потреби звертається до вас по допомогу.
  • Обмежте свої початкові пояснення 2 хв, а решту часу залиште для самостійної роботи учнів — із вашою допомогою та відгуками.
  • Спостерігаючи за працею учнів, дозволяйте їм припускатися помилок, м’яко підказуйте, що робити, та давайте час на поліпшення результату. Поясніть, що зараз ви є просто спостерігачем, а це допоможе їм зрозуміти, що ви довіряєте їм та цінуєте їхню роботу.

    

Джерело:https://www.thoughtco.com/cooperative-learning-sample-lesson-2081691

ЗАПИТУЙТЕ ЗАМІСТЬ ТОГО, ЩОБ ПОЯСНЮВАТИ

Коли учням складно щось зрозуміти, ми просто інстинктивно замислюємось, як можна пояснити це більш чітко. Натомість поміркуйте, які питання можна поставити, заохочуючи дітей до самостійної роботи та до розуміння. Заздалегідь укладіть список питань і користуйтеся ним під час роботи з класом чи з малою групою учнів. Прості запитання можуть полегшити й поглибити розуміння.

  • Дружня бесіда: учні повертаються одне до одного і запитують: «Як ти вважаєш?»
  • Запитайте, як учень міг би відповісти на власне запитання. Чи може хтось іще в класі відповісти на це питання?
  • Які ще запитання у вас є?
  • Будь-якої миті у когось є якесь питання. Хто просто зараз хоче щось запитати?

СПОВІЛЬНЮЙТЕСЬ І СПОСТЕРІГАЙТЕ

  

Джерело: https://www.literacyplanet.com/au/news/12-lesson-plans-teaching-writing-secondary-students/

Знайдіть час, щоб простежити за тим, як навчаються учні. Дайте їм складне завдання, що містить різні види роботи, спостерігайте, занотовуйте дані та ставте питання. Уповільнення та спостереження за учнями допомагає зібрати інформацію про навчання, аби планувати наступні свої кроки. На основі цих спостережень відповідайте на запитання: «Що мої діти можуть зробити зараз? І куди їх варто підштовхнути далі?»

Накресліть таблицю з іменами учнів та певними типами поведінки, які спостерігаєте (наприклад, «літає думками десь далеко», «захоплений роботою», «вдає, що читає», «задіяний у спільній праці»). Весь урок позначайте, що побачили за кожним учнем, і використовуйте ці дані для планування подальшої роботи. Звертайте увагу на особливості поведінки, зокрема «наполегливість у розв’язанні задач» або «намагання знайти різноманітні рішення». Спостерігаючи за учнями та з’ясовуючи, що їм потрібно, ви зможете краще визначити свої подальші дії для того, аби учні самі управляли своїм навчанням, а не чекали ваших указівок.

ПІДКАЖІТЬ, НА КОГО, КРІМ УЧИТЕЛЯ, МОЖНА ПОКЛАСТИСЯ

Труднощі справді важливі для навчання, але часом ми очікуємо, що учні працюватимуть самостійно занадто рано, занадто часто або без будь-якої підтримки. Коли таке трапляється, учні починають звертатися до вчителя щоразу, коли вони в чомусь не впевнені, зрештою стають залежними від викладача. Тож працюйте над створенням атмосфери, у якій учні прохають допомоги однокласників, перш ніж запитати про щось учителя. Ось що можна зробити для цього вже зараз.

  • Налагоджуйте стосунки «критичного партнерства» між учнями, навчаючи їх надавати одне одному відгуки про виконану роботу.
  • Підготуйте беджі з написом «консультант» — кожен учень може прикріпити такий бедж, коли відчує, що готовий допомагати однокласникам.
  • Надавайте якнайбільше інструментів для візуалізації: таблиці, діаграми тощо.
  • Пропонуйте окремим учням пояснювати поняття чи теми іншим учням чи малим групам.

Говоріть менше, запитуйте замість того, щоб пояснювати, спостерігайте за учнями та розповідайте їм, до кого, крім учителя, можна звертатися по допомогу — усе це допоможе дітям навчатися самостійно. Цілеспрямовано зосереджуйтеся на тому, щоб робити менше — таким чином ви змусите учнів працювати більше, а це поліпшить їхні досягнення у навчанні.

Автор: Шеннон Мак Грат
Переклад та літературна обробка Н. В. Третякової
За матеріалами https://www.edutopia.org/article/talk-less-so-students-learn-more?fbclid=IwAR3ZTnj6vCu5aw7wl0gjf42aRjeZhZJolO9SlVj2UlPOFwG4LK7NWnTeiTI

Поділитися в Viber Залишити свій відгук