Сучасний урок Актуально Self-менеджмент

Школа мрії: інноваційні школи світу

06.01.2020 1473 0

Big Picture Learning (всесвітня мережа шкіл)

Першу школу мережі The Big Picture Learning відкрили в Штатах 1995 року, а зараз їх налічується вже понад сто у всьому світі. Творці цієї системи навчання вважають, що традиційні школи не тільки не допомагають учневі адаптуватися в реальному світі, а навіть заважають. Їхні методи навчання занадто жорсткі та суворі, що «вбиває» в дітях творче начало і вроджене бажання дізнаватися щось нове. У школах The Big Picture Learning все зовсім інакше. Об’єднання школи з навколишнім світом і паралельне професійне навчання — ось їхні основні принципи. Дітей навчають не лише викладачі, а й добровільні наставники — представники бізнесу та місцевих громад. Завдяки такому підходу, випускники школи йдуть у доросле життя, володіючи двома найціннішими вміннями — це професійні навички і розуміння того, як потрібно поводитися в реальних життєвих ситуаціях.

Школа Saunalahti (Фінляндія, Еспоо)

Ззовні школа схожа на центр сучасного мистецтва. Під час уроків діти можуть сидіти, стояти та навіть лежати там, де їм заманеться. Педагоги підтримують спілкування між учнями під час занять, а роль шкільної дошки виконує великий екран, підключений до спільної мережі. Школа цілком відійшла від класичної системи освіти. І це вже дало свої результати: у дітей активно підвищується успішність навчання і знижується кількість неврозів. Ба більше, Saunalahti змінює і соціальну ситуацію міста, даючи можливість для розвитку та навчання й дорослим.

Початкова школа Egalia (Швеція, Стокгольм)

Гасло школи Egalia — абсолютна рівність між учнями. У межах школи учням заборонено використовувати гендерні займенники. Замість того, аби говорити про інших «він» і «вона», діти називають одне одного або на ім’я, або узагальнюють словом «вони».  У цій школі діти вчаться оцінювати одне одного не на основі стереотипів, а на базі вчинків. 

Основний принцип школи — відсутність дискримінації за статтю, релігією, віком, класом, сексуальною орієнтацією, ґендерною приналежністю, інвалідністю. Для того аби бути гідними громадянами сучасного світу, діти мають вчитися основ демократії на практиці. Упевненість у собі є основою для навчання та розвитку.

Steve Jobs School (Нідерланди, Амстердам)

Кожен учень цього навчального закладу йде власним шляхом і власними темпами. 

Учні  починають навчання зі складання індивідуального плану розвитку (IDP), який оцінюється і коригується кожні шість тижнів дитиною, її батьками та тренером (школа не використовує слова «вчитель»).

Зважаючи на цей план, дитині пропонують нові  схеми навчання та інструментарій, який вона може обрати для цього самостійно.

Гімназія Ørestad (Данія, Копенгаген)

Гімназія являє собою одне величезне приміщення зі скляними стінами, де навчаються понад тисячу школярів. У такій нетрадиційній школі учнів заохочують співпрацювати між собою. Дітей об’єднують у групи, де вони досліджують визначену проблему, спілкуються та розв’язують практичні завдання, і звертаються за допомогою до вчителя лише за крайньої потреби. Місця  для занять та відпочинку мають вигляд гігантських «барабанів», рухливих полиць та пересувних стін.

Marcel Sembat High School (Франція, Соттевіль-ле-Руан)

Французька школа Marcel Sembat є однією з найзеленіших у світі. Попри те, що вона розташована в звичайному міському районі, де живуть малозабезпечені сім’ї. Автори системи навчання, якої тут дотримують, зважали на те, що дитина якомога частіше повинна бувати на чистому повітрі. І не тільки після занять, а й під час уроків. Тому багато занять проводять не в шкільних кабінетах, а на газонах. Добре, що місця для цього вистачає — всі внутрішні дворики і навіть дах будівлі вкриті зеленню.

Alpha Alternative School (Канада, Торонто)

«Свобода у всьому» — приблизно так може звучати девіз цієї школи. Учні самі вибирають, які заняття їм відвідувати і в якому обсязі. Жодних оцінок, домашніх завдань і покарань тут немає. Успішність кожного школяра — питання його особистої свідомості. Звичні нам батьківські збори замінюють на загальні зустрічі, у яких беруть участь не лише батьки та викладачі, а й учні. Нарівні з дорослими вони можуть висловлювати свою думку, вносити побажання та пропозиції, аж до змін у системі управління школою.

Blue School (США, Нью—Йорк)

Школа була створена 2006 року. У рамках навчальної програми діти 2–8-х класів вигадують способи перероблення матеріалів, створюють 3D моделі Нью-Йорка, ремонтують побутову техніку. Вони отримують завдання, близькі до реальних життєвих проблем. Усіх дітей вчать, що створення і впровадження нових ідей є важливим умінням.

AltSchool. (США, Сан-Франциско)

Школа повністю відкидає традиційну систему освіти, віддаючи перевагу тій моделі навчання, що поліпшить практичні навички дітей, навчить їх мислити, а відтак дасть змогу адаптуватися у світі змін. Наприклад, діти вивчають 3D-моделювання за допомогою майстрування іграшкових будинків. 

Досвід, здобутий у школі, може бути значно більшим, ніж вивчення фактів і цифр. Соціально-емоційне навчання є пріоритетним, учні  мають бути частиною цілеспрямованого процесу

Школа, яка навчає дітей у віці від 4 до 14 років за таким принципом, була заснована у Сан-Франциско 2013 року, а вже зараз існує й у Нью-Йорку та Пало-Альто.

Brightworks School (США, Сан-Франциско)

У навчальну програму цієї школи входять такі речі, які батьки ніколи б не дозволили своїм дітям зробити вдома. Учні граються з вогнем, розбирають побутову техніку, забруднюють себе і все навколо й не бояться цього. Усе у школі заохочує дітей до творчості та практичного пізнання світу. 

«Світ потребує більше людей, які сприймають найважчі проблеми як цікаві загадки, і мають творчий потенціал, навички та завзятість, аби їх розв’язати!» — це основний принцип побудови навчального процесу.

Carpe Diem Schools (США, Айкен)

  

Ця школа більше схожа на офісну будівлю, ніж традиційну школу. У головному корпусі, відомому як The Learning Center, є 300 «кабінок» з комп’ютерами. Якщо учні мають проблеми з їхнім онлайн-навчанням, вони можуть звернутися до вчителів за допомогою.

«Ми персоналізували освіту, — говорить генеральний директор школи Robert Sommers. — Ми починаємо з розуміння учня, а потім адаптуємо нашу роботу для задоволення його потреб задля досягнення успіху. Кожен учень унікальний, але ми повинні підготувати всіх до життя після школи. Ми вважаємо, що успіх наших учнів — це наш успіх».

Mountain Mahogany Community School (США, Альбукерке)

Ми часто скаржимося, що в школі нас учили будь-чого, але не того, що може знадобитися нам в житті. В американській школі Mountain Mahogany Community все навпаки. Основну увагу тут приділяють не загальноосвітнім предметам, а вмінню навчитися жити в навколишньому світі та практичним навичкам. Учнів вчать шити, готувати, доглядати за рослинами. На території школи є сад, про який дбають самі учні, а в шкільній їдальні подають фрукти й овочі, вирощені власноруч. Усе це не лише допомагає краще підготуватися до реального життя, але й зрозуміти, що світ не так складний, як може здатися на перший погляд. Охочих навчатися в такій школі дуже багато, тому прийом сюди розігрують у лотерею.

Watershed School (США, Боулдер)

У Watershed School вирішили перетворити процес навчання на нескінченну пригоду. Найефективнішим методом освіти тут уважають так звані навчальні експедиції, тобто занурення в певне середовище. Наприклад, архітектуру учні вивчають просто на вулицях міста, природні науки — під час прогулянок лісом і в походах, а уроки з економіки та сільського господарства выдбуваються на прилеглих фермах. Хлопці конструюють роботів, створюють музичні гурти і пишуть сценарії для відеоігор. Навіть уроки фізкультури тут проходять не зовсім звичайно. Замість традиційного бігу та підтягувань учні займаються йогою, грають ву рухливі ігри, катаються на велосипедах.

Вища школа Р—TECH  (США, Бруклін)

Р-TECH  була відкрита 2011 року IBM і є проміжною ланкою між школою та коледжем. У ній учні вчаться протягом шести років, і за цей час мають можливість стажуватися у різноманітних компаніях.  Так студенти починають будувати кар’єру ще під час навчання.  «Р-TECH — це шлях від школи до кар’єри, що дає молодим людям можливість потрапити на національний економічний ринок, можливість, яку вони і уявити не могли», — говорить Stanley Litow.

Samaschool (США, Сан-Франциско)

Ця школа створена для тих, хто не може знайти роботу або влаштуватися на роботу із задовільною платнею, і спрямована на вивчення дорослими тем в галузі підприємництва та цифрових технологій. Студенти можуть вибрати між 10-тижневим курсом (80 годин) і онлайн-курсом (від 20 до 30 годин).

Школа Sra Pou Vocational (Камбоджа, Село Сра Поу)

Розроблена  фінською  архітектурною компанією «Rudanko+Kankkunen», школа в Камбоджі була побудована громадою для того, аби показати, як перетворити свої хобі на повноцінних бізнес. 

Вже саме будівництво школи було уроком для дітей. Разом з учителями вони допомагали у будівництві та дізнавалися, як правильно конструювати та будувати приміщення такого типу. 

Школа вчить родини фінансової незалежності. Замість  того, аби працювати на низькооплачуваних роботах, чоловіків, жінок і дітей навчають знаходити способи продавати товари домашнього виготовлення і заробляти на цьому. 

Коли у будівлі не проходять заняття, приміщення э місцем для зустрічей та культурних подій.

Innova Schools (Перу)

Innova Schools є реакцією Перу на невдалу спробу  стандартизувати освіту в країні. Школа поєднує в собі різні форми навчання: онлайн-навчання, роботу з керівником та групову роботу. Половину навчального дня школярі з 1-го до 11-го класів навчаються за допомогою онлайн-ресурсів, інша частина дня присвячена традиційній школі. Усі приміщення пристосовані для рухомих занять. За короткий час студенти можуть засвоїти достатньо знань, аби змінити своє життя. Сьогодні в Перу існує 29 шкіл такого типу.

Плавуча школа Makoko (Нігерія, Лагос)

Проект ООН — школа Makoko на воді — не лише майданчик для здобуття знань, а засіб убезпечення дітей та місцевого населення від підвищення рівня води в лагуні. На 90 м2. триповерхової школи розташовані ігровий майданчик, компостні туалети, кабінети для занять, де можна розмістити до 100 учнів або мешканців міста. Школа є прикладом майбутніх будівельних проектів у прибережних районах Африки.

Демократична школа. Democratic School of Hadera (Ізраїль)

Навчальний заклад було засновано 1987 року реформатором Я. Хектом, який мав освітні проблеми в ізраїльській школі через свій діагноз — дислексію, тому був змушений завершувати навчання в альтернативній школі Великої Британії.

Тож школа Хадери є інклюзивною, тут навчаються діти з особливими потребами або  які з певних причин були виключені із загальноосвітніх шкіл.

В освітньому закладі вважають, що навчання — це не підготовка до життя, а, власне, саме життя.

Тож модель школи — це демократична держава в мініатюрі. Тут створено парламент та різні комітети, що відповідають за життя навчального закладу й до складу яких входять діти, педагоги та батьки.

Заняття з учнями проводять у різних місцях: не лише в класі, а й в освітніх центрах, воркшопах тощо. Та головним місцем навчання є шкільне подвір’я: тут можна влаштовувати збори, займатися індивідуально та в групах.

Діти можуть самостійно обирати предмети й формувати графік навчання. Окрім загальноосвітніх предметів викладають ще й йогу, кулінарію, створення відео тощо. До того ж, учні можуть запропонувати нові предмети для вивчення й навіть проводять першими співбесіду з пошукачами посади.

Залещецька гімназія, Україна

А наостанок — невеличкий сюрприз. Виявляється, що школи з нестандартним підходом до навчання, існують і в нашій країні. Однією з найпрогресивніших шкіл нового типу можна назвати гімназію в містечку Залещики Тернопільської області. Гімназія відзначена численними нагородами, а експерти корпорації Microsoft включили її до списку кращих шкіл інноваційного розвитку. Особливу гордість викликає те, що цей навчальний заклад знаходиться не у великому місті, а в зовсім маленькому селищі з населенням менше 10 тисяч чоловік. Гімназія оснащена найсучаснішими технологіями, які використовують у вивченні практично всіх предметів. Значну увагу тут також приділяють додатковому розвитку — такій кількості різних гуртків і факультативів позаздрить будь-який університет. Тут є кілька музичних ансамблів, центр журналістики, літературна та мас-медіа студії, волонтерська організація, туристичний клуб. Не дивно, що саме цей навчальний заклад було відзначено премією «Флагман освіти і науки України».

Укладач  Лариса Пужайчереда

За матеріалами:

https://www.k1.ua/

https://starylev.com.ua

https://learning.ua

https://ukr.segodnya.ua

https://www.unian.ua

Поділитися в Viber Залишити свій відгук