Досвід виховання ЗДО

Символічна синектика на заняттях у ЗДО

23.12.2019 1458 0

Використання символічної синектики як одного з методів ТРВЗ (теорії розв’язання винахідницьких завдань) у  роботі з  дітьми дошкільного віку є ефективним методом, що сприяє розвитку в них багатої уяви, здатності до перетворень, уміння знаходити приховані залежності та зв’язки, допомагає мислити нестандартними образами. Адже основою розвитку розумових здібностей є опанування дитиною дій заміщення і наочного моделювання.

Дружбинка єднає малят

Заняття з розвитку мовлення для дітей старшого дошкільного віку з використанням символічної синектики

Мета: закріплювати у дітей навички культурного спілкування; активізувати словник дітей відповідно до теми «Дитячий садок» формами мовленнєвого етикету, словами ввічливого прохання, подяки («будь ласка», «дякую», «спасибі»); учити визначати перший і останній звуки у словах, спілкуватися з однолітками; розвивати уяву, навички самоконтролю під час спілкування; формувати поняття про дружбу; виховувати доброзичливість у стосунках із дорослими та однолітками, повагу до себе.

 Обладнання: музичний центр, аудіозапис спокійної музики, іграшка Дружбинки, люстерка (за кількістю дітей), зображення символів.

Хід заняття

 Вихователь. Добрий день, хлопчики і дівчатка!

 З давніх пір і понині

 Кажуть всі в Україні:

 «Здоровенькі були!»

 Привітаймося!

Діти (разом). Здоровенькі були!

Вихователь. Які ви гарненькі, мов вранішні квіти, умиті росою, як чудово сяють ваші очі! У вас гарний настрій? (Відповіді дітей.) Щоб підтримати цей настрій, послухайте пісню. А про кого вона — здогадайтеся самі.

 Діти слухають в аудіозапису пісню про друзів.

— Ви уважно слухали пісню. Про кого вона? (Це пісня про добрих друзів.) Як ви гадаєте, чому кожна людина хоче знайти собі друга? (Відповіді дітей.)

(Діти утворюють коло.)

 — Візьміться за руки, заплющте очі! Ви відчуваєте тепло долонь своїх товаришів? (Відповіді дітей.) До вас доторкнулись — і цей дотик спонукає до добрих почуттів, які вам дарує вам Дружбинка. Вона сьогодні завітала до нас у гості.

Вихователь ознайомлює дітей з іграшкою, позначає її символом.

  

— Яка вона? (Тепла, м’яка.) Приємно, коли вона до вас торкається? А чи ви відчували коли-небудь Дружбинку? Дарували комусь, говорили добрі слова? Як це було? (Відповіді дітей.)

Дружбинка. Доброго дня, діти! Я з’являюся там, де діти вміють дружити, де не забувають казати чарівні слова. А у вас є друзі? Як їх звати? (Діти називають імена своїх друзів, визначають перший і останній звуки у цих словах.)

Вихователь. Діти, як ви гадаєте, хто для вас найголовніший друг у світі? (Відповіді дітей.) Візьміть на своїх столах люстерка і подивіться в них, тоді ви побачите найголовнішу людину на Землі. (Діти дивляться в люстерка.)

— Хто ця людина? (Кожна дитина каже: «Я».) Отже, найголовніша людина у світі — це кожен із вас і той, хто поруч із вами, кому ви можете віддати тепло і радість свого серця в дитячому садку, вдома.

 Я всміхаюсь сонечку:

— Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці —

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

— Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся,

 Зичу їм добра.     

  М. Познанська

— А тепер роздивіться одне одного: у нас однакові частини тіла. Ми маємо очі, ніс, рот, пальці на руках і ногах. Проте водночас ми різні. Ми по-різному вдягнені, різні на зріст, із різною зовнішністю. усі ми різні й особливі.

Андрійко високий, а Маринка низенька.

  

У Тетянки довге волосся, а у Катрусі — коротке.

 

  

Коли тобі щось зробили приємне, намагайся відповісти людям тим самим.

Доброта

 Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє,

Якщо доброта, як сонце, світить,

То радіють і дорослі, й діти.

Н. Тулупова

Дружбинка. Діти, складіть руки в «замок», поворушіть пальчиками. Який пальчик зверху? (Відповіді дітей.) Вам зручно? (Відповіді дітей.) Тепер змініть положення пальчиків, щоб пальчик другої руки опинився зверху. А тепер зручно? (Відповіді дітей.) Отже, те, що зручно вам, може бути незручно тому, хто поруч. Про це я прошу вас, малята, постійно пам’ятати! Слід завжди думати про те, чи зручно вашому товаришеві, мамі, тим, хто поруч. Чи завжди ви дотримуєте  цього правила? (Відповіді дітей.)

Вихователь. Тепер трішечки відпочинимо! На кожне назване у вірші ім’я піднімайте руку вгору і стрибайте.

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Став я друзів рахувать:

Гриць, Мишко та Ігорьок,

Два Миколки, Васильок,

Кость, Данилко, Іванець,

Та і це ще не кінець:

В мене друзів стільки всіх,

 Що й злічити годі їх!

Дружбинка. Діти, покажіть, будь ласка, як потрібно знайомитися.

Моя родина люба

Заняття з мовленнєвого розвитку для дітей старшого дошкільного віку з використанням символічної синектики

Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про роль кожного члена сім’ї; розширити поняття «сім’я», «родина»; спонукати дітей утворювати слова за допомогою пестливих суфіксів; закріплювати знання про діяльність кожного члена сім’ї вдома; виховувати бажання зробити приємне для близьких людей, повагу до почуттів людини, любов до своєї родини.

Словник: теплинка, ненька, рідненька, лагідна, дорога, таточко, тапці, крам.

Матеріал: музичний центр, аудіозапис спокійної музики, зображення символів, магнітна дошка з магнітами.

Хід заняття

Вихователь. Доброго ранку, діти! Мені приємно вас бачити. Який у вас настрій? (Відповіді дітей.) Подаруймо одне одному теплинки. Уявіть, що у вас у долоньках знаходяться теплинки, ніби теплий пушок. Передайте їх по колу одне одному. (Під музику діти виконують завдання.)

— Що відчули ви, віддаючи теплинку своєму сусідові? (Відповіді дітей.)

— А зараз передайте теплинки очима, тобто подивіться тепло і лагідно в очі одне одному. Відчуваєте, як радісно у вас на серці? Теплинки потрібно дарувати всім, не забувати про це і вдома, де на вас чекають рідні люди. А хто ваші близькі люди? (Відповіді дітей.) Так, мама, тато, братики, сестрички, дідусь, бабуся — тобто ваша сім’я. Зі скількох осіб складається ваша сім’я? Чи дружна ваша сім’я? (Відповіді дітей.)

 — А ось Кіндратик про свою сім’ю розповідає у вірші.

Сім’я

 Я — Кіндратик, ти — Марічка.

 Я — твій братик,

Ти — сестричка.

Тато, мама, ти і я —

 Дружна, лагідна сім’я.

— Я дуже рада, діти, що ваші сім’ї дружні та вам добре разом. Які казки, де зустрічаються дружні родини, ви знаєте?

Дидактична гра «Упізнай казку»

Мета: за допомогою символів учити розпізнавати казку, правильно її називати; визначати послідовність сюжету.

Вихователь демонструє символи і ставить дітям запитання.

— Як ви гадаєте, діти, як називаються казки, зображені символами?

  

(«Івасик-Телесик»)

  

(«Гуси-лебеді») 

— Зі скількох осіб складалася сім’я в першій казці? у другій?

— Установіть послідовність сюжету, якщо потрібно, поміняйте місцями зображення.

  

— Які герої є спільними в цих казках? Подивіться на символи. (Гуси, дерева-рятівники, піч, річка, тато, мама.) Зі скількох осіб складалася сім’я в кожній казці? (Відповіді дітей.)

— Пригадайте вірш, який ми вчили нещодавно.

Мама — сонечко в сім’ї.

 Ми — промінчики малі.

Якщо сонечко в оселі,

То промінчики веселі.

Мама — сонечко в сім’ї.

  

Ми — промінчики малі.

  

Якщо сонечко в оселі,

  

То промінчики веселі.

  

— Про кого цей вірш? Як ще можна сказати про маму? (Мама, матуся, мамочка, матінка, ненька.) Чому маму називають сонечком? Які лагідні слова можна дібрати до слова «мама»? (Рідненька, лагідна, люба, дорога.) Як можна назвати тата? (Сила, захист сім’ї.)

Ми із татом,

Ми — мужчини —

Тато й я!

І робота в нас своя:

Ремонтуємо замки.

 Забиваємо гвіздки.

Тук-тук молоток —

І забили ми гвіздок.   

Л. Рева

— Як пестливо можна назвати тата? (Татко, татусь, таточко, татусенько.)

— Зараз ходімо в садок і допоможімо мамі нарвати яблук на пиріжки.

►Фізкультхвилинка

У садку зеленому

 Яблук нарвемо.

 (Піднімають прямі руки вгору, стають навшпиньки, дивляться вгору; розкривають долоні — стискають їх, опускають руки.)

У плетені кошики

Ми їх складемо.

(Піднімають руки вгору, нахиляються вперед, торкаються пальців ніг.)

Ніжки хай потрудяться —

(Тримаючи руки на поясі, ставлять праву ногу на носочки — п’ятку й тричі притупують.)

У танок підем.

 (Те саме лівою ногою.)

Вправними, бадьорими,

 Дужими зростем.

(Піднімають зігнуті руки і пальці до плечей, розгинають їх.)

— Молодці! Добре попрацювали! Ви повинні бути слухняними, уважними до всіх членів сім’ї. Бабуся і дідусь також потребують вашої допомоги, бо вони найстарші.

У Галюсі є мамуся,

У мамусі є матуся,

А мамусина матуся —

То Галюсина бабуся.

А у тата є татусь,

Для Галюсі він — дідусь!

І ще знайте, що Галюся —

Внучка діда і бабусі!

К. Перелісна

— Як звуть вашу бабусю?

— А дідуся?

 — Хто подає бабусі кімнатні тапці?

— Хто шукає їй окуляри?

— Чого дідусь вас навчає?

— Як ви проводите вільний час із дідусем?

Дидактична гра  «Дружні долоньки»

Мета: учити дітей чітко вимовляти три- та чотирискладові слова й одночасно плескати в долоні.

Орієнтовані слова до гри: ба-бу-ня, сест-ричка, си-но-чок, ста-рень-ка, слух-ня-ний, до-гля-дати, слу-ха-ти, ша-ну-ва-ти.

— У нас є матуся, татусь, бабуся, дідусь. А хто ще є у вашій родині? (Сестричка та братик.) Послухайте вірш про них.

 Є у мене люба лялька,

Хорошая дуже!

Може, в кого є ще краща,

Та мені байдуже!

А як дуже забажає

Братичок маленький,

 Даю йому погратися —

Стане веселенький!

Прийдуть мама, попитають:

«Добре доглядала?».

Скажу: «авжеж, навіть ляльку

Гратися давала!».

Олена Пчілка

— Як сестричка доглядає свого братика? (Відповіді дітей.)

 — Малята, послухайте приказки та прислів’я про сім’ю.

Хто батьків має, той у добрі зростає.

Немає того краму, щоб купити маму.

У сім’ї й каша густіша.

(Під час читання висловів учитель пояснює їхній зміст.)

 Поклонімося щодня

 Батькові низенько,

Бо його серденько

 До твого близенько.

 Поклонімося щодня

 Матінці ще нижче,

Бо серденько в неї

До твого ще ближче.

— Дітки, любіть, поважайте, шануйте своїх рідних, бо немає у світі нічого дорожчого, ніж ваша сім’я, мама, тато, бабуся, дідусь, сестричка, братик.

Діти разом із вихователем складають за допомогою символів схему «родина».

  

Автор: О. П. Копилова, вихователь, спеціаліст І категорії, ДНЗ (ясла-садок) № 9, м. Харків

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/
 

Поділитися в Viber Залишити свій відгук