+100 запитань для розвитку критичного мислення. Частина 1
Джерело: https://cdn.brisbanebuyersagent.com.au/wp-content/uploads/2018/05/21230431/CEO-potential.jpg
Судіть про людину більше за її питаннями, ніж за її відповідями.
Вольтер
Одна з якісних відмінностей людини, яка вміє критично мислити, полягає в тому, що вона вміє задавати правильні запитання завдяки чому її важко ввести в оману. Та які це «правильні» запитання? В цій статті зібрано більш ніж 100 запитанньна всі випадки життя, які допоможуть вам розвинути в собі навичку критичного мислення.
Це факт, твердження чи просто суб’єктивна думка?
Джерело: https://www.policyforum.net/wp-content/uploads/2016/05/Data-and-evidence-for-decision-making.jpg
- Це факт, твердження чи просто суб’єктивна думка? Якщо це факт, то на чому він базується? Які є докази цього факту?
- Яке джерело цього твердження? Хто його висунув? Це твердження було висунуто уповноваженою людиною/ групою експертів? Наскільки надійне це джерело?
- Це твердження ще актуальне?
- Які найкращі аргументи на підтвердження цього твердження?
- Які найвлучніші аргументи проти цього твердження?
- Які найсильніші докази на підтвердження цього твердження? Наприклад, думка експертів, статистика, наукові дослідження, науковий консенсус? Чи достатньо цих доказів, щоб прийняти твердження авторів/доповідачів?
- Які найсильніші докази проти цього твердження?
- Що говорять найсуворіші критики з цього приводу?
- Чи є думка незалежного експерта стосовно цього твердження? Він «за» чи «проти»? Чому?
- Чи більшість експертів погоджуються або навпаки відхиляють це твердження?
- Що ймовірніше:
- Це твердження є на 100% правдивим.
- Це твердження є на 100% хибним.
- Це твердження здебільшого правдиве, частково помилкове.
- Це твердження здебільшого помилкове, частково правдиве.
- Це твердження наполовину правдиве, наполовину помилкове.
Пам'ятайте: існують ступені "правильності" та "неправильності". Твердження рідко буває на 100% правдивим або на 100% хибним.
- На що вливає це твердження? Якщо це правда,то що ще має бути правдою?
- Які із ваших переконань ви мали би змінити, якби прийняли це твердження?
Якщо ви читаєте книгу, слухаєте радіо, дивитися телевізор або YouTube
Джерело: https://dlgfirm.com/wp-content/uploads/2016/11/BlogPhoto20161110.jpg
- Хто автор/спікер? Що робить його кваліфікованими для того, щоб висловлюватися на цю тему? Чи є він експертом у цій галузі? На якій основі думку цього автора/спікера можна вважати експертною, або, принаймні, достовірною?
- Які факти з життя автора/спікера могли б вплинути на його думку? (жоден автор/спікер не може бути повністю неупередженим та об'єктивним).
- Чому автор написав цю статтю/книгу?
- Чому спікер обрав саме цю тему для свого виступу? Яка його мотивація?
- Яка мета цієї інформації?
- Чому ви вирішили це прочитати/подивитися/послухати?
- Чим корисна ця інформація? Чому?
- Чи стосується вас ця інформація? Якщо так, то як? Навіщо вам це знати? Як це впливає на вас особисто?
- Які основні аргументи та твердження автора/спікера? Які його основні тези?
- Які докази надає автор/спікер, щоб підтвердити свої твердження? Або ці твердження не мають доказів?
- Які найсильніші докази на підтримку думки автора/спікера?
- Чи згодні ви з твердженнями автора/спікера? Чому так/чому ні? З чим ви не згодні?
- Чи згодні ви з аргументацією та доказами автора/спікера? Чому так/чому ні? З чим ви не згодні?
- Чи згодні ви з висновками автора/спікера? Чому так/чому ні? (Ви можете погодитися з їх аргументами та обґрунтуваннями, але не з їх висновками).
- Як автор/спікер оформив інформацію, яку надає?
- Які можуть бути наслідки того, якщо вважати думку автора/спікера правдивою? Якщо це правда, то що ще має бути правдою?
- Які основні проблеми намагається вирішити автор/спікер? Які рішення він пропонує?
- Чи згодні ви з запропонованими автором/спікером рішеннями? Чи можете ви придумати ще кращі рішення цих проблем?
- Як би ви описали тон мови автора/спікера( самовпевнений? занадто емоційний?..) Зверніть увагу не тільки на сказане, але і на те, як це сказано.
- Чи автор/спікер поважає погляди своїх опонентів, які мають іншу, протилежну думку? Або він навпаки показує свою зневагу?
- Чи автор/спікер використовує правдиві цитати, чи виймає їх з контексту?
- Чи справді людина сказала…? Це справжня цитата ? Або особа була неправильно цитована або цитується поза контекстом?
- Як ви збираєтесь використовувати цю інформацію? Як ви збираєтеся це втілити в життя? Як це змінить ваше життя?
Якщо ви переглядаєте інтерв’ю
- Яка мета цього інтерв'ю (виховна, розважаючи, пізнавальна, рекламна …)?
- Кого опитують? Чому у цієї людини беруть інтерв’ю?
- Коли відбувалося це інтерв'ю? Можливо, ця інформація застаріла і вже не актуальна?
- Чи інтерв'юер задає опитуваному чимало навідних запитань? Чи не здається, що він намагається наштовхнути опитуваного на певну думку або впіймати його на слові? Наприклад, він може питати: «Так, але чи не правда, що ...», «Так, але ви не думаєте ...», «Так, а як же ...»
- Чи справді інтерв'юер вислуховує відповіді респондента? Чи докладає він реальних зусиль, щоб спробувати зрозуміти людину та її позицію, чи просто намагаються розрекламувати її чи навпаки засудити?
- Чи не намагається інтерв'юер навмисно продемонструвати респондента лише з негативного боку? Наприклад, задає складні незручні запитання-пастки, підіймає скандальні теми, перериває опитуваного, коли той починає влучно відповідати?
- Чи видно, що інтерв'юбуло відредаговано/змонтовано, для того, щоб нав’язати глядачам певну думку?
- Які додаткові запитання ви б задали респонденту, які не задавав інтерв'юер?
Далі буде…
За матеріалами сайту https://lifelessons.co
Переклад та літературна обробка Н. О. Ярмак
Читайте також
- 11 скаутських умінь, що знадобляться в навчанні та в житті
- Фартух-помагатор для вчителя
- Метод активного слухання “SLANT”
-
19 січня 2021
Нові посібники з виховної роботи для 1-4 класів НУШ! -
14 січня 2021
Як поєднати надскладне: роботу вдома і дистанційне навчання дітей -
11 січня 2021
«Зимові забави» — серія новорічних зошитів для учнів початкової школи! -
08 січня 2021
Запрошуємо на безкоштовний Січневий Інтернет-марафон! -
04 січня 2021
Різдвяний лінгво-краєзнавчий словник -
31 грудня 2020
Вітаємо з Новим роком та Різдвом!