Сучасний урок Творчість, ідеї

Як моделювання ситуацій допомагає засвоєнню термінів курсу «Хімія». Мої педагогічні знахідки

23.11.2019 460 0

Джерело: http://tumen.bezformata.com/listnews/rajone-proveli-urok-himii/51816406/

У 7-му класі, під час вивчення поняття «каталізатор», окрім хімічних дослідів, які демонструють дію каталізаторів, я використовую метод моделювання ситуації в іншій площині. Ми з учнями обговорюємо ситуацію. Уявіть, що вранці ви дуже спізнюєтеся і ще не добігши до зупинки, бачите, що автобус ось-ось вирушить. Ваші дії? Відповідь очевидна: «Я буду бігти!». А уявіть, що за вами женеться собака! Ваші дії? «Бігти ще швидше!» — відповідають учні. Зрештою ви встигли на автобус. Ані ви, ані ваша репутація не постраждали. Собака теж залишився цілим і неушкодженим. Собака — це і є наш каталізатор, що пришвидшив ваш рух (хімічну реакцію), не змінившись.

Продовжуючи бесіду, ставлю проблемне питання: «Як ви вважаєте, чи всі хімічні реакції потрібно прискорювати?» Учні висловлюють власні думки, зазвичай усі хочуть пригальмувати процеси старіння, псування продуктів тощо. Я їм повідомляю про інгібітори — речовини, що уповільнюють хімічні реакції. Повертаючись до змодельованої ситуації, ми говоримо про те, що може вповільнити біг (наприклад, погана фізична форма, незручне взуття тощо), — це і є наші інгібітори.

Вивчаючи органічну хімію, дуже важливим є розуміння понять «ізомери» та «гомологи», усвідомлення різниці між ними.

Для пояснення цих понять, я використовую метод аналогії — ми знову повертаємося до реального життя. Демонструю два фото. На першому — зображено одну і ту саму модель одягу в різних розмірах (наприклад, спідниця).

  

Спідниці у різних розмірах

Запитую в учнів, що вони бачать на фото, звісно ж вони кажуть, що бачать одну і ту саму річ у різних розмірах. На питання «Чим відрізняються у цьому конкретному випадку розміри?» учні відповідають: «Завдовжки — 10 см між сусідніми розмірами». Я, у свою чергу, зазначаю, що наявні спідниці — це гомологічний ряд:

СН4, СН3–СН3, СН3–СН2–СН3

метан — етан — пропан

А різниця завдовжки 10 см — гомологічна різниця СН2.

Далі — розглядаємо та обговорюємо таке фото.

  

Спідниці одного розміру у різних фасонах

Це зображення візуалізує поняття «ізомери», що мають однаковий кількісний та якісний склад (у випадку спідниць — однакова кількість тканини та фурнітури) та різну будову (у випадку спідниць — фасон). Тобто, з однієї молекулярної формули (кількості тканини), ми можемо отримати різні речовини — ізомери (фасони). Наприклад:

С5Н12

СН3–СН2–СН2–СН2–СН3 — п-пентан

СН3–СН–СН2–СН3 — 2-метилбутан
             |
          СН3

          СН3
              |
СН3–С–СН3 — 2,2-диметилпропан
             |
          СН3

Сподіваюсь, що мої «ноу-хау» стануть у пригоді колегам, які, в свою чергу, поділяться власними знахідками.

Автор: І. М. Шепенюк, учитель хімії та основ здоров’я, Чернівецький філософсько-правовий ліцей № 2

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук