Психологія Досвід виховання

Зарубіжний досвід: у Данії дітей навчають емоційного інтелекту

14.09.2019 215 0

У данських школах предмет із вивчення емоційного інтелекту є обов’язковим. Одну годину на тиждень діти вчаться взаємодіяти зі своїми однокласникам — слухати, співчувати, давати поради.

Джерело: https://pmg.ua/life/18877-prokuratura-zakhystyla-prava-ditey-na-litnye-ozdorovlennya

Данія є однією з найщасливіших країн світу. Про це свідчить рейтинг країн за рівнем щастя, що склала група незалежних експертів під егідою програми ООН, які з 2012 року досліджують щастя в 155 країнах. Упродовж семи років Данія посідала місця в першій трійці найщасливіших країн світу. Цей факт можна пов’язати з тим, що з 1993 р. викладання емоційного інтелекту в школах Данії є обов'язковим предметом.

Емоційний інтелект допомагає налагодити відносини в колективі, запобігає виникненню булінгу та сприяє успіху в навчанні та роботі. Підліткам з високим емоційним інтелектом притаманні лідерські якості, вони прагнуть бути успішними у житті, оскільки, на відміну від своїх егоцентричних однолітків, орієнтовані на досягнення поставленої мети.

Урок, присвячений емоційному інтелекту, проводитися один раз на тиждень упродовж години для дітей віком від 6 до 16 років. Цей предмет входить до обов’язкової програми вивчення і вважається не менш важливим, ніж, наприклад, математика або англійська мова. Під час уроку учні обговорюють ситуації та труднощі, що їх непокоять, пов’язані з їхнім шкільним або особистим життям, вислуховують одне одного та разом з учителем намагаються розв’язати проблему. Якщо проблем для обговорення немає, діти просто проводять час разом, розслабляючись та насолоджуючись hygge. Слово hygge неможливо перекласти буквально, оскільки це явище тісно пов'язане з данською культурою. Hygge  можна пояснити як  настрій затишку та комфортного спілкування з почуттям благополуччя і задоволеності. У країні, в якій небагато сонячних днів, похмура погода та часто дощить, hygge означає приносити світло і тепло одне одному, створювати спільну, привітну, дружню атмосферу. Це фундаментальна концепція данського почуття благополуччя.

Джерело: http://krasnovainteriors.com/content/hygge

На сьогодні концепція hygge набула міжнародної популярності: Amazon продає понад 900 книг, присвячених hygge, а в Instagram існує більше ніж 3 мільйони постів із хештегом #hygge.

Американська письменниця і психологиня Джесіка Олександр, автор книги «Данська система виховання: що найщасливіші люди в світі знають про виховання впевнених, талановитих дітей», разом із данським психотерапевтом Ібеном Сандалем провели  дослідження, аби зрозуміти, як данці навчають своїх дітей емоційного інтелекту.

Один зі способів — це командна робота, що становить 60 % усіх завдань у школі. Завдяки такому підходу діти вчаться допомагати одне одному замість того, аби конкурувати між собою. Конкуренція допускається лише стосовно самого себе, і ніяк не до інших людей. Щоб уникнути конкуренції між учнями, в данських школах учнів не нагороджують призами та трофеями за перемогу в шкільних змаганнях. Замість цього вони практикують культуру мотивації учнів у поліпшенні їхніх особистих результатів.

«Багато вільного часу учнів присвячено іграм, під час яких вони вчаться налагоджувати відносини, комунікувати, співчувати. З 1871 року в Данії ігрова форма роботи вважається одним із дієвих  методів виховання та навчання», — пояснює Джесіка Олександр.

  

Джерело: http://zeleneet.com/nachalnaya-shkola-v-danii-igrivyj-dizajn-i-zelenye-texnologii/26324/

Інший спосіб — це групова робота, ідея якої полягає в об'єднанні дітей із різними сильними і слабкими сторонами з різних предметів для того, щоб вони могли допомагали одне одному в навчанні, працюючи разом над різними проектами. Уже з раннього віку дітей навчають того, що спільна робота ефективніша, ніж індивідуальний підхід до навчання.

  

Джерело: https://rpp.pe/campanas/branded-content/los-paises-que-promueven-el-trabajo-en-equipo-dentro-del-aula-noticia-1096856

«Діти, обдаровані в математиці, не навчившись співпрацювати з однолітками, не зможуть досягти значних результатів. Вони потребують допомоги в навчанні інших предметів. Діти змалку розуміють, що неможливо бути успішним, відгороджуючись від інших людей», — говорить Джесіка Олександр. Також вона зазначає: «Дослідження демонструють, що коли ви комусь щось пояснюєте, наприклад, математичну задачку, ви не тільки значно краще вивчаєте сам предмет, але ви також розвиваєте свої емоційну та комунікативну компетентності — так чи інакше вам доводиться зважати на почуття іншої людини».

Урок, присвячений емоційному інтелекту, приносить величезне задоволення і радість данським дітям, і готує їх до того, аби стати щасливими дорослими.

За матеріалами сайту https://www.morningfuture.com

Переклад та літературна обробка Н. О. Ярмак

Поділитися в Viber Залишити свій відгук