Сучасний урок Досвід виховання

Географічно-літературний калейдоскоп. Розширюємо горизонти знань.

19.09.2019 987 0

Колись давно учні мені сказали: «Вивчити вашу географію однаково що опанувати ще одну іноземну мову!» Ця фраза постійно нагадує, що вчитель має шукати стежки до сердець й розуму учнів. На уроках географії доречно використовувати приклади з художньої літератури. Цей не новий метод, але яскравий поетичний (або прозовий) вислів із твору щоразу дивує учнів, тому я й імпровізую з питаннями, аби активізувати їхню діяльність на уроках. Уважаю, що в кожному місті є автори, які не є програмовими, але мають бути знайомими та рідними для мешканців. Одеса багата на поетів та письменників. Мій улюблений — В. Катаєв. У 8–9-х класах пропоную ознайомитись з романом «Хвилі Чорного моря», знайти уривки, щоб улюблені цитати з твору були таким своєрідним «щитом» за неможливості дати відповіді на мої запитання з опрацьованого матеріалу. Поки ця моя пропозиція не працює на повну силу, але я знову сподіваюся почати в цьому навчальному році (на жаль, роман «Хвилі Чорного моря» для відповідних тем використовую тільки я).

Коли учні читають книжки, пропоную їм одночасно самостійно вибирати цікаві фрагменти з тексту та створювати питання з ними, таким чином кожен стане власником «Літературно-географічного калейдоскопу» та зможе на уроці продемонструвати свої надбання.

Ці питання я підготувала для учнів 7-го класу, але учням 5–6-х класів їх теж можна пропонувати. Уважаю, що це важливе завдання: знайти однодумців серед учнів. Оскільки моє рідне місто — це Одеса, то й питання добираю зрозуміліші, важливіші тим, хто пов’язує своє життя з морем, а також, щоб розкривали якісь приховані таємниці, складнощі професії; сприяли вихованню учнів. 

За сторінками улюблених книг

Запитання

Що за твір й хто його написав? За нашими правилами, у разі, якщо правильна відповідь звучить після першого запитання, учень (команда) отримує 60 балів (30, 30). Якщо — після другого запитання, то 40 (20 й 20). Якщо для правильної відповіді потрібно всі три питання, максимальний бал — 20. Відповідно, якщо після першого питання відповідь була частковою, надається тільки 30 балів, а після другого запитання, тоді вже додаються додатково тільки 20 балів, після 3-го відповідно 10 балів.

І. Хто мріє про море та великі подорожі, мабуть, легко здогадається про які книги ці запитання.

1.  Вряди-годи батько присилав мені трохи грошей, і я витрачав їх на книжки з мореплавства та пов’язаних із ним галузей математики, бо весь час мріяв стати моряком і вірив, що рано чи пізно, а мені пощастить здійснити цю мрію. Протягом двох років і семи місяців вивчав природознавство, бо знав, що воно мені стане в пригоді під час майбутніх подорожей.

2. Ми випливали з Брістоля 4 травня 1699 року, і спочатку наша подорож минала досить спокійно. Та коли ми вже прямували до Індії, нас захопив страшний шторм і відніс на північний захід до Ван-Діменової землі – аж до тридцятого градуса й двох мінут південної широти, як ми дізналися з вимірів. Дванадцять наших матросів померли від надміру тяжкої роботи, а решта зовсім знесилили.

3. П’ятого листопада (коли в тих широтах починається літо) в густий туман дозорець помітив скелю, що виступала з води всього за пів кабельтова від нас. Сильний вітер гнав нас просто на неї. За мить корабель налетів на скелю й розбився…

Словник.

  • Ван-Діменова земля — так до 1853 року називали острів Тасманія біля південно-східних берегів Австралії.
  • Кабельтов — морська міра довжини (185,2 м).

Джонатоан Свіфт «Мандри Лемюєля Гуллівера».

ІІ. Назвати твір та його автора.

1. 1 вересня 1659 року я вступив на корабель. …Того ж дня, коли я вступив на корабель, ми знялися з якоря й поплили вздовж побережжя, гадаючи повернути до африканського берега, коли досягнемо десятого або дванадцятого градуса північної широти…до самого мису Св. Августіна стояла гарна година, тільки було дуже спекотно.

2. Від мису Св. Августіна ми повернули у чисте море і незабаром уже не бачили землю. Ми йшли приблизно на острів Фернандо-де-Норонья, тобто на північно-північний  схід, залишаючи острів на сході. Тримаючись цього курсу, ми перейшли екватор десь на дванадцятий день. За нашими спостереженнями, були вже на сьомому градусі двадцяти двох мінутах північної широти, коли несподівано налетів на нас міцний торнадо, чи то ураган.

3. Ми були тепер недалеко від берегів Гвіани, або північної частини Бразилії, за рікою Амазонкою, коло ріки Оріноко,  або, як її звуть звичайно, Великої Ріки…
Даніель Дефо «Робінзон Крузо».

ІІІ. А в цьому питанні, можливо додатково отримати 30 балів, якщо надати додаткову інформацію про автора (запитання з «перчинкою»)!

1. …Я ж не всі, тому мені терпіти це несила. Це ж чистий жах — отакі пута. І харч там дається надто легко, так що й їсти нецікаво…

2. Говорити мусиш пристойно — аж гидко слово казати, то я щодня тікав на горище й там трохи лаявся, щоб смак у роті відчути…

3. І ось що я тобі скажу, Томе: бути багатим — не така вже радість, як мали гадали. Ані дня тобі спокою, ані дня перепочинку, знай клопочешся… Коли б не ці гроші, отож забери собі й мою половину, а мені даватимеш коли-неколи десять центів, та й то не часто..

Марк Твен «Пригоди Тома Сойера».

(Марк Твен подорожував Україною, та був
в Одесі, про що залишив спогади).

Після міні-вікторини учням можна додатково пропонувати нанести на карту й визначити географічні координати тих об’єктів, які згадуються в цих творах.

Автор: Шевельова О. А., учитель географії Одеської ЗОШ № 48

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 
 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук