Сучасний урок Психологія

Нове покоління дітей — які вони, як їх зрозуміти та як навчати? 5 лайфхаків для вчителя

19.08.2019 325 0

«Нове покоління» — ці слова в різних життєвих ситуаціях використовуються по-різному: інколи як похвала та привід для гордості, а інколи іронічно або навіть як докір. Та чи завжди ми розуміємо, які вони насправді — сьогоднішні школярі? Адже кожне нове покоління дітлахів відрізняється від попереднього, а іноді дуже сильно.

Останнім часом часто чути від вчителів, що сучасне «покоління смартфонів» нічого і нікого не слухають і з ними взагалі не можна знайти спільну мову. Що підлітки постійно «сидять» в соціальних мережах та їх більше нічого не цікавить. Що ж робити з цим під час навчального процесу?

Пропонуємо п’ять вчительських «лайфхаків», яки чудово сприймаються сьогоднішніми школярами.

1) Вчителям варто бути «на одній хвилі» зі учнями. Вислухайте їх першими, не перебиваючи, не зупиняючи, просто послухайте і ви почуєте багато того, про що навіть не здогадувалися. Після такої уваги, діти вже більше будуть налаштовані на «перемовини».

2) Дайте учням змогу самим обирати метод вирішення завдань. Те, що здається легшим вам, не завжди буде легшим для дитини. Підлітки дуже чутливі до довіри. Довіртеся їм.

3) Якщо якась тема зацікавила учнів більше, ніж інша, виділяйте на її обговорення більше часу (не зважаючи на програму, як не страшно це звучить:). Потім обов’язково доженете, а діти запам’ятають, що ви пішли їм на зустріч.

4) Приєднуйтеся до дискусії, обговорюйте важливі питання разом. Не нав’язуйте свою точку зору, покажіть, що різноманітність варіантів – це чудово!

5) Підтримка. Це, напевно, найважливіший пункт, тим більше якщо ви викладаєте предмет з якого здають ЗНО. Жарти типу: «Ти так на екзамені робити будеш?» тільки пригнічують та відвертають від вас учня. Після цього, повірте, не про яке спілкування мови не буде.

Ще одна велика проблема сучасних підлітків – це проблема з концентрацією. Як їй зарадити? Картинки та інфографіка замість текстів — лише так можна впоратися з чималою кількістю інформації щодня. Вони «фотографують» реальність очима, тому ми дедалі частіше чуємо про те, що сучасні діти не читають — вони надають перевагу побаченому, аніж прочитаному. Це спричиняє чимало конфліктів у школі, оскільки учням важко порозумітися з викладачами «старої школи». Учителі просто не можуть утримувати увагу волелюбних школярів, а тому скаржаться на них. А цю особливість потрібно враховувати.

Типові вказівки, на кшталт «прочитай параграф, випиши терміни, вивчи», зовсім не цікавлять тинейджерів, бо звучать як «завчи, напиши тест, забудь». Причому такі погрози, як «поставлю погану оцінку та зателефоную батькам» нині не діють. Діти вже не так женуться за оцінками та золотою медаллю, як колись. Учням більше подобаються практичні заняття, коли вони можуть на власні очі побачити, як усе працює. А також дискусії, занурення в подію, розуміння, «як і чому» замість «коли та де».

Тінейджери з великим ентузіазмом сприймають те, про що вони ще не чули та ніколи не бачили. Вони віддають перевагу поданню інформації як у блогерів, аніж як у викладачів зі старими підручниками. Адже будь-яка дані мають бути розглянуті під різними кутами, даючи змогу глибше усвідомити проблему та сформувати власну думку.

Підлітки знають, за якими законами живе інформація, як краще зацікавити аудиторію. Вони багатозадачні. Вони можуть ухвалити рішення за секунду, не бажають витрачати час на щось нецікаве й зайве. І це добре, адже свідчить про те, що рутинні завдання в майбутньому переберуть на себе роботи. Тому важливо, аби сьогоднішні діти виросли в креативних та захоплених своєю справою дорослих, з розвиненим емоційним інтелектом. Для цього потрібно вже зараз поєднувати в навчальному процесі технічні предмети з креативними, як, наприклад, живопис і програмування. Переключитися від зазубрювання предметів до самостійного пошуку відповідей та впроваджувати соціальні й волонтерські проекти, аби навчити дітей соціальної відповідальності.

  

Підсумовуючи, хочу підкреслити, що нове покоління дітей – це зовсім не самі лише проблем. Для них немає кордонів між країнами, націями та культурами, заборон чи перешкод в освоєнні будь-яких умінь та знань — вони самі хапаються зауміння, які, на їх думку, їм знадобляться. Нинішні діти готуються жити у світі «без швів» – з повною свободою вибору та персоналізацією всього, що їх оточує. Їх світ прозорий і вони дуже чутливі до всього, що не відповідає їх моральним стандартам. І це чудово!

Наші діти сьогодні – це те майбутнє, яке вже стукає у двері. І ми маємо навчитися їх розуміти та приймати.

Автори: Оксана Карпенко, заступник директора Liko-School, Анастасія Карпенко, учениця 11 класу Liko-School

Поділитися в Viber Залишити свій відгук