Психологія Досвід виховання

Комп’ютерна гра. За та проти

31.08.2019 468 0

Не секрет, що більшість сучасних підлітків грає в різні комп’ютерні ігри. А чи замислюються вони про те, що дають їм ці самі ігри, крім витраченого часу та емоційного задоволення? Чи є у них друзі, які цілодобово перебувають у віртуальному просторі, які захоплюються іграми та Інтернетом до такої міри, що забувають про їжу, сон і багато інших важливих речей у житті людини? Так що це — просто хобі чи залежність від комп’ютера?! Сформувати свідоме ставлення до комп’ютерної гри — шлях попередження інтернет-залежності.

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Знайомство «Сенс мого імені»

Завдання. Зробіть візитівки зі своїм тренінговим ім’ям (своє справжнє, ігрове, ім’я літературного героя, ім’я-образ); придумайте «переклад» свого імені з невідомої мови. Коли візитки готові всім по черзі слід назвати своє ім’я, пояснити його переклад.

Очікування «Берег надій»

Тренер роздає стікери, пропонуючи записати та по черзі озвучити свої очікування, приклеївши їх на плакат «Берег надій».

Вправа «Правила групи»

Ведучий разом із дітьми формує правила роботи в групі. Наприклад: активність, тут і зараз, увічливість, відвертість, відповідальність, регламент, стоп.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Вправа «Асоціації»

Завдання. Напишіть поруч зі словосполученням «комп’ютерна гра» асоціації до нього, Писати можна все, що спадає на думку.

Потім ведучий роздає частини листівки (монітор, миша) і просить учасників об’єднатися в дві групи так, щоб з відрізних частин листівки утворилася сюжетна картинка. У своїх групах учасники обговорюють, що спільного і які відмінності є в їхніх асоціаціях потім розповідають про свої результати всій групі.

Інформаційне повідомлення «Комп’ютерна залежність»

Термін «комп’ютерна залежність» з’явився 1990 року. Психологи класифікують цю шкідливу звичку як різновид емоційної залежності, спричиненої технічними засобами. Головний зміст комп’ютерної залежності в тому, що комп’ютер починає керувати людиною. З часом для залежного підлітка стає важливим не результат гри, а процес, результатом якого є втрачання контролю над часом.

Два види залежності: ігрова залежність; інтернет-залежність.

Перші ознаки ігрової залежності у дитини:

  • пропускає шкільні заняття через комп’ютерну гру;
  • перебуває біля комп’ютера в нічний час;
  • приймає їжу під час гри;
  • асоціює себе з героями комп’ютерних ігор;
  • не має інших захоплень;
  • віддає перевагу інтернет-простору, а не живому спілкуванню;
  • загальний час, проведений за грою, в мережі, перевищує час виконання домашніх завдань, прогулянок, спілкування з батьками та однолітками, інших захоплень;
  • не уявляє, чим зайнятися, коли комп’ютер не працює;
  • конфліктує з батьками та шантажує їх у відповідь на заборону проводити час за комп’ютером

Психологи виділяють кілька стадій залежності.

Стадія легкого захоплення. Після того як людина один або кілька разів пограла у рольову комп’ютерну гру, їй починають подобатися комп’ютерна графіка, звук, власне факт імітації реального життя або якихось фантастичних сюжетів. Людина дістає насолоду, граючи в комп’ютерну гру, її супроводжують позитивні емоції. Гра в комп’ютерні ігри має ситуаційний характер.

Стадія захоплення. Фактором, що свідчить про перехід людини на цю стадію формування залежності, є поява нової потреби — комп’ютерні ігри. Гра в комп’ютерні ігри на цьому етапі набуває систематичного характеру. Якщо людина не має постійного доступу до комп’ютера, з її боку можна спостерігати досить активні дії щодо усунення обставин, які перешкоджають задоволенню потреби.

Стадія залежності. Потреба у грі — на одному рівні з базовими фізіологічними потребами. Для залежних комп’ютерна гра — це ніби наркотик. Якщо протягом якогось часу вони не «приймають дозу», то починають відчувати невдоволення, роздратування, відчай та інші негативні емоції.

На думку експертів Американської медичної асоціації, небезпека стати залежним загрожує кожному, хто проводить за відеоіграми більше двох годин удень.

  

Вправа «Портрет залежної і незалежної людини»

Завдання. Опишіть портрети підлітків —залежного від комп’ютера та такого, який не має залежності.

Руханка «Клубок»

Учасники шикуються у шеренгу і тримаються за руки. Перший учасник шеренги стоїть на місці, а решта «намотуються» на нього, як клубок ниток. Коли «клубок» згорнувся, перша людина виплутується, а решта йдуть за ним, не випускаючи рук одне одного.

Вправа «За і проти»

Завдання. Визначте позитивні й негативні сторони комп’ютерних ігор.

Позитивні сторони комп’ютерних ігор:

  • допомагають позбутися емоційного напруження;
  • розвивають увагу, пам’ять, мислення, логіку, тренують реакцію;
  • стимулюють опанування нових комп’ютерних технологій, вивчення іноземних мов;
  • цікава розвага і спосіб зайняти свій вільний час;
  • надає можливість стати головним героєм ігрового простору, що складно реалізувати у звичайному світі;
  • спілкування з іншими гравцями, виховання командного духу (у багатокористувацьких онлайн-іграх);
  • є джерелом інформації та пізнання.

Негативні сторони комп’ютерних ігор:

  • стомлюють нервову систему постійними перевантаженнями, спричиненими багатогодинним сидінням за монітором;
  • негативно позначаються на фізичному здоров’ї: страждає зір, постава, суглоби тощо;
  • втрата орієнтації в часі та просторі;
  • виробляється звичка «тікати» від проблем у «віртуал», що негативно позначається на вмінні розв’язувати свої проблеми в реальному житті;
  • зростає агресивність, адже значна частина ігор — це жорстокість, насильство, вбивства;
  • знижується інстинкт самозбереження в реальному житті;
  • віддаляються від родини, друзів, звужують коло спілкування;
  • погіршується успішність у навчанні.
  • спричиняють психологічну залежність.

«Мозковий штурм» «Причини комп’ютерної залежності»

Завдання. Назвіть можливі причини комп’ютерної залежності.

Вправа «Я — подарунок для людства»

Завдання. Подумайте, у чому полягає ваша винятковість, унікальність. Аргументуйте своє твердження.

  

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Очікування «Берег реалізованих сподівань»

Завдання. Перемістіть стікери з написаними очікуваннями на «берег реалізованих сподівань», якщо очікування справдились.

Автор: Є. І. Чернявська, Попельниківська ЗОШ, Снятинський р-н, Івано-Франківська обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук