Сучасний урок Досвід виховання Інклюзія ЗДО

Рятуємо героїв з картами Проппа. Мої педагогічні знахідки

22.08.2019 242 0

Я — вихователь і пишаюся цим. Більшість мого життя присвячена дітям: мені дуже подобається спілкуватися з ними, бачити, як вони дорослішають, учаться дружити, розуміти та поважати одне одного. Особливо ж усвідомлюєш значущість професії вихователя, коли бачиш розплющені  дитячі оченята, що жадібно ловлять кожне твоє слово, кожен  погляд, кожен  жест. Саме тут ти, як ніколи, чітко розумієш, наскільки потрібна їм, що саме ти закладаєш паростки майбутніх характерів.

А ще професія вихователя — це можливість постійно перебувати у чудовому світі дитинства, в світі казки і фантазії.
Не дивно, що одним з напрямів своєї роботи я обрала роботу із казкою.

Чи є хоча б одна людина у світі, яка б не знала та не любила казку? Навряд чи, бо казки  — це перші твори, через які ще малюками ми починаємо пізнавати світ: співчуваємо, переживаємо за улюблених героїв, намагаємося бути на них схожими.

Для дітей казка значно зрозуміліша за нудні  дорослі промови. Через неї найлегше пояснити дитині перші та головні поняття моральності: що таке «добре» і що таке «погано». У казці ці поняття постають не у вигляді законів і правил, а у вигляді образів сильних і хоробрих героїв, доброї чарівниці або феї, завжди готової допомогти.

Але чи завжди у казках добро перемагає зло?  Нумо над цим трішки поміркуємо.

Де сховалося добро у казці «Колобок»? Мораль є — не потрібно тікати з дому, а де ж добро, коли Колобка з’їли?
А де добро у казці «Червона Шапочка», якщо для того, аби визволити бабусю та дівчинку, необхідно розрізати вовкові живіт? А вовка з казки «Семеро козенят» дивом не спалили на вогнищі!

Життя Чахлика Невмирущого не врятувало навіть ретельно захована смерть — на кінці голки (голка, як відомо, — у яйці, яйце — у качці, качка — на великому дубі, а дуб — на високій скелі).

Так, я згодна, що і вовк, і Чахлик Невмирущий — це негативні казкові герої, приклад із них брати не варто. Та і за Колобком не слід повторювати мандри.

Однак, як  було б гарно, аби у казках запанувало справжнє добро. Як це зробити?

Ми з дітьми вирішили, що будемо злих героїв перетворювати на добрих, а Колобку, Червоній Шапочці слід  допомагати не потрапити у халепу. Нам у пригоді стали карти Проппа.

Карти Проппа належать до інноваційної розвивальної технології наочного моделювання. Вони  стимулюють розвиток психічних процесів, дають змогу дітям запам’ятовувати чималий обсяг інформації, активізують зв’язне мовлення. З їхньою допомогою ми  складали нові казки про знайомих героїв.

Спочатку вирішили допомогти Колобкові. Як же зробити так, аби він залишився неушкодженим? Діти вирішили, що повинен допомогти Чарівник і подарувати нашому мандрівнику  шапку-невидимку — та не абияку,  а саме гумову, тому що така може легко налізти на будь-яку голову, бо розтягується,  та щоб вона співала, як птахи, пахла квітами. Колобку залишилося проспівати свою пісеньку, запросити когось: зайчика, вовка, ведмедя, лисичку шукати його у бабусі та надягти шапку-невидимку. У бабусі на всіх чекало смачне частування.

Не залишилася  без допомоги і Червона Шапочка. Їй також допоміг помічник — казкова фея, яка попередила дівчинку про небезпеку від вовка. Вона дала дівчинці чоботи-скороходи, за допомогою яких Червона Шапочка випередила вовка, все розповіла бабусі. Вони разом вирішили зустріти вовка смачним обідом та переконали стати охоронцем бабусиної оселі.

А Чахлика Невмирущого діти вирішили зробити найдобрішим чоловіком у світі! Як? За допомогою чарівної палички розфарбувати у яскраві кольори його чорний замок та густий дрімучий ліс, поселити там співочих птахів, яскравих комах та добрих звірів. Чиє ж серце не стане добрішим, коли дарують таку красу? От і у Чахлика Невмирущого стало серце добрим та привітним. Він почав запрошувати до себе гостей, пригощати їх солодощами та ніколи нікого не ображати.

  

Мені здається, що міркуючи над тим, як допомогти казковим персонажам, діти й самі ставали кращими: добрішими, мудрішими, набували нових моральних, соціальних якостей. Створюючи казки, а потім виступаючи перед іншими дітьми, вони стали мужнішими, навчилися пересилювати себе, що сприяє розвитку вольових якостей.

Досвід роботи з картами Проппа показав, що діти дуже швидко і легко запам’ятовували назви функцій за картами, працювали активно. Ці заняття їм подобаються, що відбилося на внутрішньому психологічному стані дитини.

Автор: Януш О. В., вихователь комунального закладу «Лисичанський дошкільний навчальний заклад  (ясла-садок) № 14 «Теремок»

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук