Сучасний урок НУШ Психологія

Бачу й чую

20.08.2019 381 0

Сонечко так настійливо намагається зазирнути  у вікно, а на змерзлій землі лежить холодний сніг. Учні уважно читають вправу та виконують завдання. У класі запала тиша. На подвір’ї стоять безлисті дерева. Раптом на думку спадають слова, почуті колись у вагоні потяга, що йшов з Іванофранківщини до Тернопілля. Одна пасажирка розповідала: «Моя сусідка — учителька малювання. Вона створює такі чудні полотна. Якось я їй сказала:

— Ну де ти в природі бачила такі кольори?

На що та відповіла:

— Просто ти ніколи не звертала уваги на деякі речі. Тому не бачила нічого незвичайного.

І ось одного ранку кличе вона мене:

— Поглянь на гілки цього дуба!

— Господи! Та вони ж фіолетового кольору на сонці. Як так?!

— Отож!

Очі самі шукають поряд щось незвичне. І… Ого!!! Гілки берізок, що сумирно схилили своє віття на краю шкільного стадіону, рожеві. Та не може такого бути. Та ні… Та таки ж рожеві. Треба в цьому впевнитися.

— Діти, підійдіть, будь ласка, до вікна. Якого кольору гілочки берізок?

— О! Так, вони рожеві. Ми такого ніколи не бачили. Як таке можливо? Яка краса!!!

— Дякую. Сідайте на свої місця та продовжуйте працювати.

Яке там працювати! Усі здивовані, обговорюють у захваті побачене. А, може, ми і справді не бачимо прекрасного поряд, не відчуваємо його. Може, воно від нас приховане, а, може, не кожному це дається від Бога? А, може, ми просто сліпі?

Думки так і снують, так і снують у голові. Як навчитися самому бачити незвичайне, прекрасне і водночас допомогти іншим у цьому? Чи є якісь методи, прийоми, вчення про це? Чи самому потрібно щось придумати ? Як це допоможе у вивченні літератури?

Необхідно терміново вивчити це питання.

За декілька днів є перші результати. Виявляється, що вчені давно досліджували вплив кольору, смаку, запаху, звуків на людину. Зараз це називається біоадекватна (ноосферна) технологія, що впевнено завойовує своє місце поміж інших технологій.

Цікаво? Аж занадто. Чому? Дає змогу задіювати всі органи чуття людини під час вивчення різних шкільних предметів. Слід обов’язково спробувати. Починати з п’ятого класу і впевнено йти до одинадцятого.

Програма із зарубіжної літератури для п’ятого класу цікава. Що ж вибрати для початку? Мабуть, казки. Тоді звернутися до поезії. Далі — сучасна література.

На перших уроках використовуємо колір. Різного кольору стрічки, зібрані докупи, утворюють веселку, що, як виявляється, впливає на імунітет. Це при тому, що зараз особливу увагу звертають на здоров’я дітей! З яким задоволенням «п’ятачки» працюють з таким інструментом!

Далі під час вивчення наступних творів використовуємо звукове оформлення (музику, звуки природи тощо).

Без ліплення не було б цікавим вивчення теми «Літературна казка».

  

Неможливо уявити, як відреагують діти на включення в начальний процес смакових рецепторів. Виявилося з величезним захопленням читали «Алісу в Країні Див» («Божевільне чаювання»), пили чай, смакували мед та писали про свої асоціації. Не повторилося жодного слова, усі запропонували власне бачення. І таке неочікуване.

  

На кожну особистість впливає індивідуально щось своє. Залежно від того виокремлюють аудіала, візуала чи кінестетика. Анкетування це чітко виявляє.

  

А запахи ж лікують! Щоправда, слід знати про їхній вплив на кожного учасника навчального  процесу (чи немає алергії тощо). Ароматерапія — це просто щось!

Дякую тій зустрічі у потягу, дякую тим ніжним берізкам на шкільному стадіоні, дякую тим, хто працював над ноосферною технологією (Н. В. Маслова, професор психології, член-кореспондент РАПН, академік та ін.).

Знову у класі тиша. Діти працюють над створенням власних проектів. За вікном зеленіє трава, шелестять листям дерева, виспівують птахи. Таке прекрасне життя! Маленькі люди починають це бачити і відчувати.

  

Автор: Савута Ж. В., учитель зарубіжної літератури Пришибської ЗОШ І–ІІІ ст. Кременчуцького району Полтавської обл.

Поділитися в Viber Залишити свій відгук