НУШ Інклюзія ЗДО Творчість, ідеї

Розвиток дрібної моторики корисний усім

04.07.2019 690 0

Кінчики пальців рук — це другий мозок.
Йосіро Цуцумі

Маловідомо, але зла мачуха, змішуючи крупи, просто розвивала у Попелюшки дрібну моторику за системою Монтесорі.
Жарт із мережі

Моторика. Види та особливості

Моторика (від лат. motus — рух) — рухова активність організму, або властивість організму виконувати визначений порядок дій для досягнення певної мети.

Науковці поділяють навички моторики на два основні види:

  • загальні рухові навички;
  • дрібна моторика.

До загальних належать: ходіння, повзання та балансування. Ці навички формуються здебільшого у ранньому дитинстві. Важливо, що їхній загальний рівень розвитку залишається незмінним навіть після тривалого періоду невикористання.

До дрібної моторики належать навички роботи пальців рук та ніг, зокрема: письмо, гра на музичних інструментах, робота із дрібними деталями та ін. Цей важливий вид рухової активності потребує скоординованої роботи значно більшої кількості груп дрібних м’язів та високої точності. У разі тривалого невикористання навички дрібної моторики можуть бути втраченими.

Дрібна моторика

У дрібної моторики є важлива особливість — вона дуже тісно пов’язана із нервовою системою, зором, увагою, мовленням, пам’яттю та сприйняттям людини. Доведено, що розвиток навичок дрібної моторики безпосередньо впливає на розвиток мовлення дитини та зростання рівня інтелекту.

Навички дрібної моторики починають формуватися з перших місяців з моменту народження дитини. Спочатку немовля просто розглядає власні руки, потім намагається доторкнутися та схопити окремі предмети. Пізніше набуває навичок правильного тримання ложки та олівця.

  

Джерело: http://детскийвопрос.рф/article/607-v_chem_polza_lepki_dlya_detey

Види діяльності, що допомагають розвивати дрібну моторику

Існує безліч способів, що допомагають розвивати дрібну моторику дитини. Їхнє використання передусім визначається віком дитини, її індивідуальними особливостями розвитку, а також матеріально-технічними можливостями батьків та педагогів. Наведемо найпопулярніші види діяльності, що сприятимуть розвитку дрібної моторики у дітей різного віку.

Пальчикові ігри

Супроводжуються римованими текстами. Для більш дорослих дітей будуть ефективними міні-вистави (5–7 хвилин) пальчикового театру, кола дитині надано окрему роль та чітко прописано дії його героя.

Різноманітні ігри із дрібними предметами

Це ігри з використанням LEGO, ігри-шнурівки, плетіння намиста та плетіння із бісера, сортування предметів та ін.

  

Джерело: https://www.rd.com/advice/parenting/fine-motor-skills/

Ігри із природним матеріалом

Це передусім ігри із піском. Основною перевагою такого матеріалу є необмежена можливість фантазувати під час гри. Також приваблює дітей можливість легко урізноманітнювати свою діяльність: ліплення фігур, будівництво (шляхів, замків тощо), пересипання, малювання на піску та ін.

Малювання та обведення контурів фігур

Можна використовувати заздалегідь заготовлені викладачем контури фігур, лабіринти та ін. Цікаве та ще ефективніше у поєднанні із ліпленням, наприклад: заповнення друкованого контуру букви, або цифри пластиліном та ін.

Цікаве рішення  саме для цього способу розвитку дрібної моторики:

Ліплення (глина, пластилін, тісто та ін.)

Один із найпоширеніших та найулюбленіших видів розвивальної діяльності дітей. На сьогодні різноманіття матеріалів для ліплення вражає. Це, передусім, традиційний пластилін, що дає змогу виконувати роботи комфортно та без зайвого забруднення робочої поверхні; солоне тісто, яке викладач або батьки можуть виготовити самостійно у домашніх умовах та багато інших матеріалів.

Шиття (наприклад, пришивання  ґудзиків)

Фахівці стверджують, що такий вид розвитку дрібної моторики можна застосовувати, починаючи з п’ятирічного віку. Звісно, дитині слід заздалегідь та у доступній формі пояснити головні правила роботи з голкою. Детально прописаний, або представлений у вигляді яскравого малюнка-схеми, алгоритм пришивання ґудзика (та ще із використанням різних способів), стане цікавою та захопливою грою для кожного малюка.

Джерело: http://lovetocrochetandknit.blogspot.com/2015/06/sewing-with-children-sewing-buttons.html

Готові рецепти, або розвиваємо дрібну моторику не виходячи з дому*

«Скільки сірників»

Візьміть сірникову коробку і покладіть у неї два сірники. Потрясіть коробку і запитайте в дитини, як вона вважає, скільки сірників зараз у коробці. Малюк теж може потрясти коробку, потримати її в руках. Але відкривати коробку може тільки ведучий. Отже, тепер ви відкриваєте коробку і пропонуєте дитині порахувати сірники.

Тепер можете ускладнити завдання: відвернувшись від малюка, додайте декілька сірників. Нехай дитина знову спробує відгадати їхню кількість.

«Показ мод»

Перед початком зимового (весняного, літнього, осіннього) сезону влаштуйте з дитиною показ мод. Нехай малюк спробує самостійно застібати ґудзики, кнопки і блискавки. Підготуйте місце для показу, розстеливши червоний рушник, на якому «модель» демонструватиме обновки. Решта членів сім’ї можуть клацати фотоапаратами, зображуючи репортерів модних журналів.

«Сірникові коробки»

Сірникові коробки (чим більше, тим краще) можна використовувати в різних іграх. На чотирьох або шести кришечках, так само як і на внутрішніх коробочках, намалюйте однакові геометричні фігури: квадрат, коло, ромб, трикутник. Перемішайте кришки і коробки. Попросіть малюка знайти і закрити пари.

«Відбитки»

Візьміть аркуш паперу і прикріпіть його краї скотчем до плоскої поверхні. Покладіть під аркуш дрібний плоский предмет — монету, ключ або брелок. Нехай малюк легенько проводить олівцем по паперу, щоб на аркуші з’явився відбиток схованого предмета.

«Намисто зі скріпок»

Дайте дитині пакетик різнокольорових скріпок і покажіть, як з’єднати їх разом, щоб утворилося гарне намисто або браслет.

«Крупи, сiль, кава, макарони»

Стануть у пригоді для «кухонної школи». Дрібну крупу (наприклад, манну) і сіль можна використати для пальчикового малювання. Для цього висипте крупу на піднос рівним шаром. Намалюйте щось самі, покажіть дитині, як це цікаво. Проведіть пальчиком по крупі. Утвориться яскрава контрастна лінія. Потім візьміть пальчик дитини.

Нехай малюк сам намалює декілька хаотичних ліній. Коли дитина спробує сама, можна розпочинати малювання візерунків. Спочатку малює мама, потім малюк. Малювати можна будь-що: хаотичні лінії, будиночки, кола, огорожі, хмари, спіралі, обличчя, букви або цифри. Велику крупу (гречку-ядрицю, горох, квасолю, кавові зерна) можна використати для викладання картин, так само як і з сірників, ґудзиків і ватних паличок. Вона стане в пригоді та для аплікацій. Цікаво пересипати крупу в прозорий посуд, щоб її було видно.

«Сім’я Пробочкіних»

Приготуйте пляшкові пробки, шматочки дроту, ватні кульки, фломастери або маркери. Змайструйте разом із дитиною кумедних персонажів — родину Пробочкіних: маму, тата і дітей.

Джерело: http://mamamozhetvse.ru/podelki-iz-vinnyx-probok-dlya-detej-50-idej-s-foto.html

*За матеріалами журналу «Зростаємо разом», № 2, 2017

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук