Сучасний урок ІКТ. Іновації Творчість, ідеї

Цікаві емоційні зачіпки для веселих уроків. Мої педагогічні знахідки

20.07.2019 974 0

Учитися потрібно весело! — писав Анатоль Франс — Мистецтво навчання — це мистецтво пробуджувати в юних душах допитливість, а потім задовольняти її. А здорова жива допитливість буває лише при гарному настрої... Щоб перетравити знання, слід ковтати його з апетитом».

На думку автора статті, сучасний урок має бути веселим, адже цільовою групою шкільного вчителя є діти, а вони, як відомо, найкраще сприймають навчальний матеріал через позитивні та яскраві емоції.

Під час викладання біології, передусім, я зважаю на емоційну складову педагогічного процесу. На мою думку, сучасний урок має бути веселим, адже цільовою групою шкільного вчителя є діти, а вони, як відомо найкраще сприймають навчальний матеріал через позитивні та яскраві емоції.
Справа в тому, що під час позитивного хвилювання, відчуття незвичайності та радісного подиву виділяються гормони щастя. Завдяки їм нервова система у збудженому стані, а також є запорукою захоплення вчителем довільної уваги, яку так важко утримати на сучасному етапі класно-урочної системи навчання. Знання, здобуті під час переживання позитивних емоцій, відкладаються надовго. Доказом цьому може бути те, що більшість учнів із захопленням можуть переказати детально цікавий фільм або історію, використовуючи складні терміни, проте мають значні проблеми із вивченням маленького параграфу підручника, що старанно опрацьовували напередодні від пильним наглядом батьків.

Значної популярності у наш час набули різноманітні наукові шоу, анімаційні програми, розважальні заходи навчальної тематики та деякі альтернативні недержавні школи. Але вчитель має залишатися вчителем. Він, на відміну від названих варіантів, відповідає за результати своєї роботи (тобто за те, щоб учні засвоїли знання), тому не може бути аніматором у прямому сенсі цього слова. Для розв’язання цього протиріччя я використовую метод емоційних прив’язок. Тобто накладаю на вже отриманий учнями позитивний емоційний досвід матеріал шкільної програми. Так, з учнями з 6-го до 11-го класу ми:

  • вивчаємо будову павукоподібних на прикладі порівняння будови павука хрестовика та Людини-Павука;
  • систематику тварин вчимо на прикладі тварин — героїв мультфільмів;
  •  для опанування задач із молекулярної біології ми дізнаємося не кількість аденінових-гуанінових нуклеотидів у молекулі ДНК, а ділимо ковбасу для котів;
  • для вивчення нових біологічних термінів пригадуємо цікаві фантастичні фільми. Наприклад термін «партеногенез», завдяки якому розгортається сюжет фільму «Парк Юрського Періоду», — частина перша;
  • знаходимо біологічні помилки у фрагментах художніх фільмів;
  • граємо у мафію Юрського Періоду, де фігурують не тільки герої однойменного фантастичного фільму, а ще згадано багато біологічних термінів, тому діти слухають із заплющеними очима.
  • улаштовуємо справжнє свято Хелоуїн замість тижня природничих наук, де перетворюємося на загадкових істот, що виконують цікаві наукові завдання;
  •  мотивуємо щодо опрацювання підручника за допомогою детективу Хрякмен, який у форматі Storytelling розкидав багато загадок за книжкою.

Завдання у вигляді коміксів, власноруч створені або перекладені українською біологічні веселі фільми та пісні; використання Storytelling, відомих та актуальних для дітей певного віку героїв; вправи — «Скажений Професор» з методики Whole brain teaching для швидкого та веселого опанування складної термінології; особисті гаджети дітей на уроках для проходження квестів та завдань на різноманітних он-лайн платформах та багато іншого.

Таким чином, використовуючи різноманітні емоційні зачіпки, легко можна перетворити буденне вивчення шкільних предметів на цікавий та захопливий процес, що може мати свою сюжетну лінію, залучати та надихати дітей на діяльність.

Звісно, з практичної точки зору дітям ніколи не доведеться виконувати моногібридне схрещування героїв Angry Berds або розв’язувати задачі на групи крові, аби нагодувати вампіра-алергіка. Проте позитивна емоційна атмосфера, ненав’язливість процесу навчання та його спрямованість на втілення фантастичної мети сприятимуть ефективному засвоєнню навчального матеріалу.

Приміряючи на себе образи героїв сюжетної лінії уроку, діти не переймаються через результат, стають менш напруженими та азартнішими у виконанні завдань. Адже всі етапи діяльності виконують казкові герої, а сам урок виглядає більше як позакласний розважальний захід, ніж стандартний етап навчання.

Завдання вчителя — це не лише реалізація компоненту навчальної програми, а формування усвідомлення в учнів, що займатися наукою легко, цікаво та весело. Адже для опанування чогось складного потрібні натхнення та любов до справи.

Автор: Г. В. Древицька, вчитель біології та екології, «Центр освіти "Оптіма"», м. Київ

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук