Сучасний урок

Застосування теорії множинного інтелекту на уроках хімії. Мої педагогічні знахідки

13.07.2019 504 0

Урок хімії для мене це урок життя.

Не можна залишатися байдужою, коли більша частина класу нудьгує на твоєму уроці. Чому? Чому не цікаво? Шукаю вихід: складаємо робочі листи, листи самооцінки, працюємо в групах, розвиваємо уміння вести діалог. Ставлю завдання: «За текстом параграфа складіть для мене запитання. Якщо не відповім, поставлю ”12"»! Зацікавились… Що ще?

Ознайомилася з теорією множинного інтелекту. Працює! Хочу поділитися з колегами.

Теорія множинного інтелекту американського психолога Говарда Гарднера, яка вперше була опублікована понад два десятиріччя тому в його книзі «Рамки розуму: теорія множинного інтелекту», пропонує один з можливих способів індивідуалізації освітнього процесу. Теорія множинного інтелекту підтверджує те,  що педагоги спостерігають щодня: люди мислять і вчаться багатьма різноманітними способами.

Пропоную приклад застосування теорії множинного інтелекту на уроці хімії за темою «Кислоти. Хімічні властивості кислот».

Завдання для учнів відповідно типу інтелекту

Тип інтелекту Завдання Пояснення до завдання
Вербально-лінгвістичний Написати історію

Родинне дерево кислот: мати – Водиня, батько … оксид

Написати листа Написати лист до кислот із запитаннями: чому ти летюча? Як ти утворюєшся?
Взяти інтерв’ю Кислоти відповідають на запитання: як і чому їх застосовують у промисловості, сільському господарстві, харчовій промисловості
Логіко-математичний Провести експеримент, проаналізувати результати 1. Дія водних розчинів кислот на індикатори
У  три пробірки налийте по 1-2 мл розчину хлоридної кислоти.  В одну пробірку додайте 1-2 краплі лакмусу, у другу – розчин фенолфталеїну, а в третю – розчин метилоранжу. Що ви спостерігаєте? Як змінюється забарвлення індикаторів? Яким індикатором не можна виявити кислоту?
2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами
Візьміть три пробірки. У першу пробірку помістіть 2-3 шматочки цинку,  у другу – трохи порошку магнію, а у третю – 2-3 шматочки мідного дроту. До кожної пробірки додайте 2-3 мл хлоридної кислоти. Чи усі метали взаємодіють із кислотою? Порівняйте активність металів. Складіть рівняння реакцій
Розв’язати логічну проблему У пробірку з розчином цинк хлориду учень додав по краплях розчин калій гідроксиду до утворення осаду, який потім розділив і помістив у дві пробірки. У першу пробірку він додав надлишок розчину калій гідроксиду, у другу – надлишок хлоридної кислоти. Унаслідок цього осад:
а) у І пробірці розчинився;
б) у ІІ пробірці розчинився;
в) у І і ІІ пробірках розчинився;
г) у І і ІІ пробірках не розчинився
Виконати обчислення; створити графік 1. Запишіть хімічними рівняннями реакції нейтралізації:
а) цинку гідроксиду фосфатною кислотою;
б) калію гідроксиду плавиковою кислотою;
в) натрію гідроксиду хлоридною кислотою;
г) калію гідроксиду сульфідною кислотою.
2. Дано:
метали: Fe, Ca, Ag, Cu.
Які із цих металів взаємодіятимуть із сульфідною кислотою? Напишіть рівняння реакцій.
3. Напишіть рівняння реакцій у тих випадках, де вони можливі. Назвіть солі, що утворюються в результаті реакцій:
а) ZnO + HCl → …;
б) MgO + H3PO4 → …;
в) KOH + HCl → …;
г) NaOH + H2CO3 → …;
д) Cu + H2SO4 → …;
е) Na2SO4 + H2SO4 → … .

4. Напишіть можливі рівняння реакцій між сульфатною кислотою і речовинами: BaO, Na2O, Cu, Ca(OH)2, O2, Na2SO3, H2O, Zn
Візуально-просторовий Створити комікс
Тілесно-кінестетичний Створити настільну гру; створити модель Гра містить дорожну карту; завдання гравців - дійти до пункту призначення. На кожній зупинці учні складають запитання:  має тенденцію набувати жовтого відтінку; має відношення до фотоплівки ( нітратна кислота) тощо
Музичний Підібрати музику до слів Аш-два-ес-о-чотири (3 рази)
Хто не знає в цьому світі?
Хто не знає в цьому класі?
Той ховається в матраці
Міжособистісний Пояснити матеріал сусідові по парт Пояснити матеріал під час заповненя таблиці, де відображені: фізичні властивості, хімічні властивості кислот
Внутрішньообистісний Підготувати доповідь; висловити свою точку зору Створити інформаційну листівку «Моя кислота». Правило, жодного слова, тільки хімічна символіка
Природничий На конкретних прикладах і об’єктах природи пояснити хімічні процеси Об’єкти: кислотні дощі; газовані напої

Вважаю за необхідне звернути увагу на важливе зауваження автора теорії множинного інтелекту Г. Гарднера з приводу того, що відкриті й описані ним види інтелекту не слід сприймати як даність. Вони не існують як фізичні об’єкти, а лише як потенційно корисні наукові поняття. Це означає, що, задіюючи їх, ми (педагоги) маємо широкий простір для творчості, від якої значною мірою і залежатиме формування неповторного інтелектуального профілю дитини. [Гарднер Г. Структура разума : теория множественного интеллекта : пер. с англ. / Г. Гарднер. – М. : ООО «И. Д. Вильямс», 2007]

Автор: Прядко Л. Ф., учитель хімії і біології Краматорської ЗОШ І-ІІІ ст. №8, методист відділу природничо-математичних дисциплін Донецького облІППО

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук