Сучасний урок НУШ Досвід виховання Актуально Творчість, ідеї

Хто кому вчитель? Мої педагогічні знахідки

26.07.2019 556 1

Кожна людина талановита. Але до кожної важливо знайти свою стежку, що допоможе розкрити цей талан. Завдання педагога й полягає в тому, аби знайти правильний шлях до дитини. Це неможливо без взаємодовіри. Взаємодовіра ж може з’явитися лише тоді, коли і учень, і вчитель впевнені, що інша сторона ніколи не зрадить, ніколи не розголосить таємниць, що так хочеться приховати, за які соромно, в першу чергу, перед самим собою. Ось він — перший відгук совісті. Цей момент унікальний, бо після пробудження совісті починається процес самопізнання й самовдосконалення.

Якщо процес навчання мислиться лише як шлях передачі певного обсягу знань, то такий процес легко автоматизувати, а вчитель як носій інформації легко виключається із навчального простору. Він стає фасилітатором, модератором, він просто допомагає швидше здобути необхідну інформацію. І тільки. Тоді виникає бездуховна педагогіка. Але школа, як зазначали педагоги-класики від Руссо до Амонашвілі, — це неухильне вдосконалення від незнання та невміння до спланованої якісної практичної діяльності, від викриття в собі недоліків до повної перемоги над ними. І тут, у процесі надбання людяності, виховання справжньої Людини (за словами В.О. Сухомлинського) ніхто і ніщо не може замінити вчителя.

Учителюю я вже майже 28 років. Це — достатній період для надбання певного досвіду. Мені здається, що через довгий шлях проб і помилок я зрозуміла, як впливати на дітей, залучивши їх до процесу самовиховання. Але, в свою чергу, діти впливають на мене. Школа — це живий організм, який існує й розвивається за законом «від серця — до серця». І виключати якусь ланку з цієї взаємодії неможливо.

Моє прозріння почалося з уроку української мови. Пам’ятаю, як ми з дітьми обговорювали різницю між рідною й державною мовами, як раптом голосно прозвучала репліка: «А я не люблю своєї рідної мови!» Хлопчина-другокласник, який це вигукнув, зухвало дивився у мій бік. Уся його сутність наче очікувала або полеміки (і тоді урок був би зіпсований), або мого авторитарного покарання (і тоді можна було б виключитися з роботи на правах ображеної людини). Клас, затамувавши подих, очікував на мої подальші дії.

Іноді трапляються хвилини, що виводять свідомість людини на якійсь новий рівень. І у мене трапився такий момент. Наче хтось підказав рішення!

Трохи знизивши голос для позбавлення напруження в класі, я сказала: «Саме така історія трапилася з однією істоткою, про яку я вам зараз розкажу». І далі я розповіла дітям казку, що склалася сама собою «Чому черепахи не розмовляють».

У класі запанувала така тиша, що кожне сказане майже пошепки слово, багатоголосно відлунювалося в серцях моїх маленьких друзів. Казка добігала кінця. І саме тоді, коли черепаха через свою зухвалість втратила те, від чого сама ж відмовилася, раптом прозвучала вже зовсім інша, примирлива й позитивна репліка: «А я люблю свою рідну мову». Це знову сказав він, мій маленький учитель Альоша, який своїм першим неочікуваним висловлюванням відкрив у мені талан — спілкуватися з дітьми за допомогою образів казок, притч і байок. Казка тривала не більше п’яти хвилин, а виховне значення уроку непомірно зросло.

Цій історії вже більше десяти років. І всі ці десять років спостерігаю незвичайний ефект виховання через систему вигаданих героїв. Таке спілкування з дітьми лише натякає на недоліки дитини, не викриваючи особистість безпосередньо перед однолітками. Сама дитина залишається завжди духовно вище учинків, скоєних героями притч і казок. Через створений образ діти краще розуміють свій недолік і починають боротьбу з ним у власній душі. А ще вони починають довіряти вчителеві, який вірить у них, і не бояться засудження однокласників.

І я безмежно вдячна своєму учневі, що він відкрив для мене новий світ натхнення й творчості.

Автор: Губанова Л. А., учитель початкових класів вищої категорії, старший учитель, комунальний заклад освіти «Середня загальноосвітня школа № 80» Дніпровської міської ради.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук

Відгуки читачів

  • Олега

    01 серпня 2019

    Прекрасна історія! Цікаво стало поситати казку. Лише не розумію, чому «знайти правильний шлях до дитини» і фасилітація авторкою протиставляються і подаються як взаємовиключні явища.