Сучасний урок НУШ Досвід виховання

8 навичок спілкування, що мають бути притаманні учням

06.07.2019 722 0

Уміння спілкуватися — це одна із ключових складових комунікативної компетентності, опанування якої допоможе учням почуватися впевнено не тільки в навчальному процесі, але й у повсякденному житті.

Ми визначили вісім основних навичок спілкування. Для кращого засвоєння оберіть одну-дві навички на тиждень для опрацювання разом з учнями. Спочатку обговоріть з дітьми її, наприклад, запитайте: чому важливо вміти активно слухати? Як ми розуміємо, що нас уважно слухають? Розгляньте етапи кожної навички спілкування крок за кроком (етапи можна написати на дошці заздалегідь або записати на роздавальних аркушах).

Джерело: http://www.1zoom.me

Уміння активно слухати

Етапи:

1. Спокійно дивися на свого співрозмовника, підтримуй зоровий контакт.

2. Не перебивай, зачекай, доки людина закінчить говорити.

3. Вияви свою зацікавленість: кивай головою, підгримуй розповідь за допомогою звукових вставок і коротких фраз: «так», «продовжуйте», «угу», «м-м-м», «і ...» тощо.

Робота в класі. Учні працюють у невеликих групах, по черзі виступаючи у ролі спікера або слухача. Молодші учні можуть розповідати одне одному їхні улюблені анекдоти, гуморески, смішні історії з життя. Старшокласники можуть обговорювати свої плани на вступ до вишу, майбутню кар’єру.

Уміння вітатися

Етапи:

1. Подивися на людину.

2. Доброзичливо скажи: «Привіт», «Добрий ранок/день/вечір».

Робота в класі. Учні мають придумати 25 варіантів привітань (зокрема вітання різними мовами). Щоранку учні використовують новий спосіб привітати вчителя.

Уміння дотримувати інструкцій

Етапи:

1. Подивись на людину та уважно вислухай завдання/інструкцію.

2. Скажи: «Добре».

3. Зроби те, що тебе попросили зробити.

Робота в класі. Діти грають в ігри, що потребують чіткого дотримування інструкції, наприклад, «Гра у фанти»:  кожна дитина складає в загальний кошик по 1 особистому предмету. Обирають двох  ведучих (в кошику їхні речі теж повинні бути). Один з ведучих стає спиною до кошика, а другий дістає який-небудь предмет і запитує у нього: «Що робити тому, кому належить цей предмет?». Ведучому потрібно придумати завдання, що потрібно виконати власнику цієї речі. Не можна забувати, що цим власником може виявитися і він сам.

Уміння просити про допомогу

Етапи:

1. Подивись на людину.

2. Запитай, чи має він чи вона час тобі допомогти.

3. Чітко поясни, яка допомога тобі потрібна.

4. Подякуй за допомогу.

Робота в класі. Учитель пише на окремих папірцях різні життєві ситуації, у яких людині може знадобитися допомога (ситуації можуть бути серйозними або навпаки жартівливими). Наприклад: «Людина заблукала в незнайомому місті та просить перехожого допомогти знайти потрібну адресу», «Бабуся просить онука допомогти знайти окуляри», «Космонавт просить допомогти зняти скафандр» та ін. Учні в парах розігрують запропоновані ситуації.

Уміння привернути увагу вчителя

Етапи:

1. Подивися на вчителя.

2. Підведи руку та спокійно зачекай, доки вчитель зверне на тебе увагу.

3. Постав своє запитання.

Робота в класі. Спочатку учні демонструють, як НЕ потрібно привертати увагу вчителя: махають руками, вигукують, нетерпляче підстрибують на місці… Потім, за проханням педагога, вони показують, як правильно це потрібно робити.

Уміння ввічливо виявити свою незгоду

Етапи:

1. Подивись на людину та вислухай її думку.

2. Скажи доброзичливо: «Я вас розумію».

3 Зазнач, що ти маєш своє бачення ситуації.

4. Поясни, чому саме ти так уважаєш.

5. Вислухай відповідь.

Робота в класі. Учитель пише на дошці суперечливі твердження, наприклад: «Чорний шоколад смачніший ніж молочний», «Реп — це не музика» та ін. та пропонує учням не погодитися з ними, висловити свою аргументовану думку.

Уміння перепрошувати

Етапи:

1. Подивися на людину.

2. Щиро та максимально серйозно скажи: «Мені шкода що…», «Я хочу перепросити за…»

3. Намагайся не виправдовуватися.

4. Поясни, як ти плануєш уникнути цієї неприємної ситуації в майбутньому.

5. Скажи: «Дякую, що вислухав(ла)».

Робота в класі. Учні шукають у художній літературі та/або фільмах приклади ситуацій, у яких герої перепрошують.

Уміння реагувати на відмову (якщо тобі сказали «Ні»)

Етапи:

1. Подивися на людину.

2. Скажи: «Добре».

3. Не нервуй.

4. Якщо ти не погоджуєшся, повернися до цього питання пізніше.

Робота в класі. Учні працюють у групах. Кожній групі вчитель надає ситуації/питання для опрацювання. Наприклад, учні хочуть, щоб учитель провів урок на шкільному подвір’ї; учень запитує у батьків, чи можна йому переглядати фільм до пізньої години та ін. Учні моделюють запропоновану ситуацію таким чином: запитання, негативна відповідь, можливість повернутися до питання з іншою аргументацією через деякий час.

За матеріалами Дани Трубі

Переклад та літературна обробка Н. О. Ярмак

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук