Self-менеджмент

Знаки екологічного маркування

21.05.2018 10842 0

Купуючи будь-що, — читайте текст на упаковці! Розуміння позначок та маркувань на продукції допоможе зробити свідомий та раціональний вибір.

Пам’ятка споживача

Одним із підвидів інформаційних знаків, розміщених на упаковках товарів, є екологічні знаки. Вони свідчать про те, що цей товар є екологічно чистим, і що його сміливо можна виробляти, використовувати та переробляти.

Екологічне маркування (англ. environmental label, ecolabel) — коротко і точно сформульований напис, символ чи зображення, що нанесене на етикетку або пакування продукції чи наведене у документації на продукцію, технічних бюлетенях, рекламних матеріалах з метою зазначення певної екологічної характеристики продукції, компонента або пакування.

Метою застосовування екомаркування є стимулювання економіки щодо зниження негативного впливу на довкілля та зменшення негативної дії на здоров’я населення шляхом запобігання забрудненню навколишнього середовища під час виробництва товарів та послуг, а також у разі переробки продукції, що втратила свої властивості.

Застосування екологічного маркування було рекомендовано на Всесвітній конференції ООН з навколишнього середовища і розвитку у Ріо-де-Жанейро 1992 року. Таке рішення сприяло розробленню і впровадженню національних багатокритеріальних програм екологічного маркування в багатьох країнах світу.

Саме це сприяло використанню, виробництву та розробленню товарів, які менше забруднюють навколишнє середовище, починаючи від свого «народження» (виходу із заводу) і закінчуючи утилізацією.

Технічні вимоги до добровільних екологічних маркувань та декларацій було впроваджено в Україні у період 2002–2003 років шляхом гармонізування міжнародних стандартів серії ISO 14000.

З 2003 року функції органу з екологічного маркування виконує орган сертифікації продукції, утворений на базі Всеукраїнської громадської організації «Жива планета», що представляє Україну в Глобальній Мережі Екологічного Маркування (GEN).

Екологічне маркування має на меті інформувати споживача в стислій і доступній формі про перевірені та підтверджені екологічні характеристики або переваги об’єкта маркування.

Знаки екологічного маркування у світі, зокрема і в Україні, мають надавати споживачам можливості вибрати більш екологічно пріоритетний товар або послугу. Це так само є додатковим механізмом підтримання виробників та організацій, які поліпшують екологічні аспекти своєї діяльності та мінімально впливають на навколишнє природне середовище та здоров’я людини.

Екологічна сертифікація продукції належить до добровільних видів сертифікації.

Екологічному маркуванню ПІДЛЯГАЮТЬ:

  • харчові продукти та питна вода (сільськогосподарська продукція, хлібобулочні вироби, бакалія, масло тощо);
  • нехарчові товари (папір, канцелярські товари, одяг, мийні засоби, будівельні та оздоблювальні матеріали, комп’ютери, побутова техніка, меблі, транспортні засоби, паливо тощо);
  • послуги (туризм, готелі, ресторани, магазини, виробництво різних видів енергії тощо);
  • різноманітні види робіт зокрема будівельні, оздоблювальні та ін.

Екологічному маркуванню НЕ ПІДЛЯГАЮТЬ: лікарські засоби, призначені для використання людиною; ветеринарні препарати; медичні вироби; товари, що містять речовини, препарати та суміші, класифіковані як токсичні, мутагенні, канцерогенні, небезпечні для навколишнього природного середовища, крім окремих категорій продукції.

Існує три групи екознаків, що інформують:

I. Продукція екологічно чиста і безпечна для природи, здоров’я та життя споживачів, їхнього майна.

II. Методи виробництва та переробка продукції та тари екологічно чисті.

III. Небезпека для навколишнього середовища.

У кольоровій вкладці запропоновано опис і зображення поширених екознаків за названими групами.

І. Екознаки, які інформують, що продукція екологічно чиста і безпечна для природи, здоров’я та життя споживачів, їхнього майна.

Для отримання такого виду маркування компанія повинна пройти експертизу (сертифікацію) і довести екологічну безпеку та високу якість своєї продукції.

До цієї групи належать знаки екологічного маркування міжнародних органів і знаки, що належать регіональним та національним програмам, визнаним на міжнародному рівні.

«Блакитний ангел»

Перший і найстаріший у світі екологічний знак для товарів і послуг, створений 1977 року

«Органічне походження»

Група знаків для продуктів харчування. Наявність знака свідчить про натуральність продукції (сировини) органічного походження, вирощеної без застосування хімікатів, виробленої без барвників і штучних харчових додатків

«FSC»

Належить міжнародній організації, яка опікується збереженням лісів і є визнаним експертом в галузі відповідального лісокористування. Цей знак на упаковці товарів свідчить, що товаровиробник продукції дотримує вимог стандартів управління лісами та раціонального управління ресурсами

«Ozone Friendly» або «CFC Free»

Група знаків на побутовій техніці, аерозольних препаратах та інших матеріалах, що не містять фреон

Еколейбл ЄС

Введено з 2001 року як єдине екомаркування товарів. Присвоюється продуктам і виробникам, які дотримуюють вимог екологічних стандартів (не забруднюють довкілля в процесі виробництва й утилізації, відсутність шкідливих речовин тощо)

«Квітка ЄС»

Цей знак єдиного екомаркування відповідно до вимог ЄС. Він не поширюється на харчові продукти і ліки. Ним маркують товари, що належать до небезпечних, але які використовуються у разі дотримання обмежувальних умов або в допустимих межах

«GREEN SEAL» або «Зелена печатка»

Екологічний знак Європейського співтовариства

«Білий лебідь»

Знак означає відповідність товару екологічним нормативам країн Північної Європи (Швеції, Норвегії, Данії, Фінляндії, Нідерландів). Продукт із цим знаком не містить шкідливих для людини і природи речовин, легко утилізується

«Екологічний вибір»

Канадський екологічний знак

«Екознак»

Екознак японської асоціації з охорони навколишнього середовища

«Сприятливий вибір для навколишнього середовища»

Знак екомаркування Шведського Товариства Охорони Природи (Swedish Society for Nature Conservation — SSNC) товарів із 13 різних груп: мийні засоби, засоби для виведення плям, туалетні очищувачі, засоби для посуду, пральні порошки, мила і шампуні, папір, серветки, а також текстиль, електрика, електрообладнання, пасажирський транспорт, товарні перевезення

«ECOGARANTIE»

Бельгійський стандарт Ecogarantie призначений для екологічно чистих продуктів. Ecogarantie розробив суворі стандарти для засобів особистої гігієни, косметики, чистячих і мийних засобів

«Зелений журавлик»

Знак екологічної переваги сертифікованої продукції відповідно до вимог міжнародних стандартів ISO. Ставиться в Україні на упаковках, етикетках різноманітних продуктів, товарів, виробів, матеріалів та інформаційних носіях організацій, які надають послуги. Під знаком є код екологічного стандарту на відповідність якому пройшла сертифікацію маркована ним продукція

«HYVAA SUOMESTA»

Підтверджує, що продукт вироблено у Фінляндії, і він має високу якість. Під час виробництва таких продуктів повинно бути використано не менше 75 % екологічно чистої фінської сировини, щодо молочних, м’ясних і рибних продуктів — 100 %

«AGRICULTURE BIOLOGIQUE»

Знак французького Міністерства сільського господарства. Ставитися на товари, виконані за всіма вимогами, встановленими законодавством ЄС. Знак можна наносити на біопродукти інших країн за умови виконання французьких законодавчих вимог до екологічних методів виробництва. Однак самі продукти рослинного походження мають бути створені в Євросоюзі, за винятком екзотичних

«Натуральний продукт»

Група Білоруських знаків для продуктів харчування, вирощених природним шляхом

«EKOLAND»

Знак органічного походження продукції Польщі

«Етична косметика»

Група знаків з написами «Not tested on animals» і «Animal friendly» на товарах тих компаній, що використовують інгредієнти, які протягом 5 останніх років не тестувалися на тваринах

 

«DOLPHIN-FRIENDLY»

Цією групою знаків маркують морепродукти, рибу, консерви. Вони підтверджують, що в процесі виловлювання риби не було використано дрифтерні сіті

«ENERGY STAR»

Означає, що прилад пройшов сертифікацію за програмою «Energy Star», яка діє в США та країнах Європи, і відповідає найвищому класу енергоефективності

«ECOLOGY ENERGY»

Група знаків Шведської Конфедерації Професійних Працівників (TCO) для маркування електроніки та побутової техніки. Виріб повинен бути придатним для утилізації, а виробник повинен вести екологічну політику, з урахуванням вимог усіх країн-імпортерів товару

ІІ. Екознаки, що інформують про екологічно чисті методи виробництва та перероблення продукції та тари.

Цю групу екознаків призначено для інформації про способи, що запобігають забрудненню навколишнього середовища. Наприклад, це можуть бути дані про те, що цю упаковку отримано з вторинної сировини. Екознаки цієї підгрупи можуть містити заклики не забруднювати навколишнє середовище упаковками, здавати їх на повторну переробку або складати в спеціальні сміттєзбиральники.

«Петля Мебіуса», «Recycling»

Знак вторинної переробки. Свідчить, що певний продукт (або упаковка) виготовлений з переробленого матеріалу (Recycled) та / або придатний для подальшої переробки (Recyclable). Виробникам рекомендовано поруч зі знаком уточнювати відсоток «вторинності», наприклад: «Виготовлено на 95% з переробленого картону»

«Замкнутий цикл»

Група знаків, що означають замкнутий цикл: створення — використання — утилізація. Ставиться на упаковку або товар з полімерних матеріалів та інформує про те, що упаковка або товар придатні для вторинної переробки.
Водночас на самому знакові або поруч з ним ставлять цифри 1–7, або букви — код речовини, з якого виготовлено товар або його упаковку

«Папір з вторсировини»

Група знаків для різних видів пакувальних матеріалів чи виробів з паперу або картону, які можуть бути вироблені з вторсировини або піддані вторинній переробці

«Біодеградувальна упаковка»

Знак, призначений для маркування упаковок, що розкладаються і не виділяють шкідливих речовин

«Рециклінг»

Екологічний знак придатності упаковки до рециклінгу — повторного використання або повернення в обіг

«Харчовий пластик»

Наноситься на пластиковий посуд та інформує про придатність пластикового виробу для контакту з харчовими продуктами

«Не смітити!»

Цей знак означає, що упаковку слід викинути до звичайної урни безпосередньо після споживання вмісту упаковки. Часто біля цього знака може бути символ, який означає, що перед викиданням, картонні коробки і упаковку від напоїв варто зібгати, аби вони займали менше місця

«Викидай окремо»

Розподіл різних за складом упаковок у різні контейнери: сортування паперових, скляних та пластикових упаковок

ІІІ. Екознаки, що інформують про небезпеку для навколишнього середовища.

Третя підгрупа містить екознаки, що характеризують небезпеку продукції для навколишнього середовища. До них належаь деякі попереджувальні символи. Наприклад, у Фінляндії ухвалено 1991 р. правила, відповідно до яких небезпечні для морської флори і фауни речовини, перевезені морським транспортом, повинні бути марковані спеціальним знаком.

1985 року було ухвалено Віденську конвенцію про охорону озонового шару, що передбачила різке скорочення випуску апаратів та механізмів, у яких використовується фреон.

«Особлива утилізація»

Заборонено викидати у звичайний контейнер. Завдає шкоди довкіллю. Утилізувати в спеціальних місцях. Ставиться на джерелах живлення (батарейках і акумуляторах), що містять небезпечні речовини: ртуть, кадмій і свинець. Товари з ПВХ (полівінілхлориду) під час спалювання виділяють токсичні речовини

«Небезпечно для моря»

Застосовується у разі перевезення морем речовин, небезпечних для флори і фауни

«Небезпечно для навколишнього середовища»

Речовини, небезпечні для навколишнього середовища або частини навколишнього середовища, наприклад — водних організмів

Використані джерела

1. Постанова Кабінету Міністрів України № 529 від 18 травня 2011 р. «Про затвердження Технічного регламенту з екологічного маркування» [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/529-2011-п.

2. Берзіна С. В., Богдан О. Д., Пермінова С. Ю., Яковенко Л. О. Настанова щодо вибору продукції з покращеними якісними та екологічними характеристиками. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://gpp.in.ua/images/pdf/ecobook_ua_new.pdf

3. Екологічне маркування. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://menr.gov.ua/content/ekologichne-markuvannya2.html

4. Михайлова Є. О., Ворожбіян М. І., Мороз М. О., Панчева Г. М. Принципи впровадження екологічного маркування продукції. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/5251

5. Сємьонов О. Екологічні знаки на упаковках товарів. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://hmarka.ua/uk/articles/ekologichni-znaky-na-upakovkah-tovariv-i-chastyna/

Зреферувала Пужайчереда Л. М., головний редактор журналу «Економіка в школах України»

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

 
 

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук