НУШ Досвід виховання ЗДО

Поради для батьків обдарованих дітей

26.04.2019 243 0

Робота з обдарованими дітьми копітка, захоплива та дуже делікатна. Тут потрібен особливий підхід для вибудови процесу, у якому задіяні як психолог, так і вчитель та батьки. Батькам відведено ключову роль як основному фактору впливу.

Обдаровані діти більш чутливі та, через свою дитячу відкритість, сприймають зовнішній світ дуже емоційно. Через свою несхожість з іншими, особливо, коли це підкреслюють старші, вони можуть відчувати негативне ставлення до себе від однолітків,  бути ізольованими в класі, що може впливати на формування самооцінки. Для обдарованої дитини характерна внутрішня потреба в удосконаленні. Вона не заспокоїться, поки не досягне вищого рівня. Водночас в дитини яскраво виражене відчуття незадоволеності. Таке ставлення до себе пов’язане з характерним для обдарованої дитини прагненням досягти досконалості у всьому, що вона робить. Обдарована дитина часто ставить перед собою завищену мету. Не маючи можливості її досягнути, вона починає переживати, звідси — відчуття власної неадекватності та низька самооцінка. Обдаровані діти взагалі дуже критичні до себе та своїх досягнень, тому стають залежними від похвали та думки інших. Але з іншого боку, прагнення вдосконалення і є тією силою, що сприяє високим досягненням. Завдання батьків: уміти підтримувати свою дитину.

Іноді спостерігають, що обдарована дитина постійно замислена й замкнена. Занурившись у роздуми, вона мало контактує з однолітками, що може спричинити у неї відчуття помилково негативного ставлення з боку однолітків. Батьки можуть це частково компенсувати, заохочуючи дитину проводити дозвілля з друзями, однолітками, ходити в гості або запрошувати когось до себе.

Наступна особливість, на що варто звернути увагу, — це невідповідність між фізичним та інтелектуальним розвитком. Обдаровані діти часто бажають спілкуватися з дітьми старшого віку. Вони інтелектуально випереджають своїх однолітків, але фізично іноді поступаються старшим. Вони не бажають бути лідерами серед однолітків, але й не можуть бути ватажками серед старших. Це може спричинити дисонанс у формуванні власного «я». Через свою природну допитливість та прагнення пізнання обдарована дитина нерідко монополізує увагу вчителів, вихователів, батьків та інших дорослих. Це спричиняє непорозуміння у стосунках з іншими дітьми, яких дратує прагнення такої уваги.

Обдарована дитина часто з недостатньою терплячістю ставиться до дітей, які перебувають на іншому рівні інтелектуального розвитку. Вона може відштовхувати інших своїми зауваженнями, які виражають презирство і нетерплячість. Завданням батьків: відкрити поняття самопізнання.

Самопізнання виявляє можливість вивчити себе як особистість за допомогою методів і прийомів: самоаналізу; порівняння себе з іншими, позитивними людьми; сприйняття критики від товаришів і друзів; спостереження за собою нібито збоку; систематичного підбиття підсумків дня; оцінювання своїх дій; поступового вироблення об’єктивного ставлення до себе.

Важливо звернути увагу на інтелектуальне, інформаційне, фізіологічне перенавантаження. Обдаровані діти постійно задіяні в різноманітних конкурсах, олімпіадах, змаганнях. Вони опрацьовують величезну кількість інформації, прагнуть перемоги, багато працюють, що може призвести до фізичного й психологічного виснаження.

В умовах напруженого та ненормованого режиму дня саме батькам слід ознайомити дитину з поняттям самоменеджменту (це техніка правильного планування часу та самоврядування).

Основу самоменеджменту становить режим дня (тайм-менеджмент).

Режим дня — це раціональний розподіл часу на всі види діяльності й відпочинку протягом доби.

Обдарованим дітям потрібно допомогти, тобто дати їм завдання складніше. Кожне наступне завдання має бути складнішим за попереднє і водночас посильним. Також ефективним є самостійне опрацювання нової теми. Гуртки, студії, секції допомагають дитині розвинути природний потенціал. Змагання, конкурси теж корисні для того, щоб реально оцінити свої сили, самовдосконалюватися, не зупинятися на досягнутому. Перемога в будь-якому змаганні (спортивному, інтелектуальному) — незамінний стимул для подальшої діяльності.

Однак не можна зациклюватися на перемозі й треба розумно переживати поразки.

Для того щоб процвітати в дорослому життя, сучасній талановитій людині необхідно бути менеджером своїх ідей, уміти просувати їх на ринку послуг.

На перший погляд, це все здається дуже складним і нереальним щодо реалізації. Але поступовий підхід та систематичне виконання простих правил допоможуть вашій дитині розвинутися та впевнено крокувати обраною стежиною. Сприймайте свою дитину такою, якою вона є. Обдарованість можна як розвинути, так і занапастити. Якщо вже вам небо подарувало діамант, то оправте його і покажіть людям.

Автор: О. В. Мороз, Володимир-Волинський Центр позашкільної освіти, Волинська обл

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук