Сучасний урок Досвід виховання

Тепла оселя. Інтегрований STEM проект

11.05.2019 987 0

Як цікаво бути дослідниками!

Не секрет, що дорослі — це великі діти. А що найбільше полюбляють робити діти? Ну звісно, гратися! Зізнаюся чесно: робота вчителя приваблива саме тим, що надає можливість поринути у чарівний світ дитячої гри. Погодьтеся, жодна професія не створює таких можливостей.

Робота сучасного вчителя — це творчий підхід. Сьогодні в умовах побудови нової української школи актуальною є STEM-освіта, що передбачає міжпредметні зв’язки і проектну діяльність.

Мої учні — люди допитливі та творчі. Чи можу я, учитель, ігнорувати це? Ні, ці якості ми використовуємо на повну. А предмет хімії до цього і спонукає!
Початком нашого проекту стало розв’язання енергетичної проблеми. Нам допомогла фізика. Питання енергозбереження розглядалося у суто національному контексті: на прикладі двох кумів, один з яких мешкав у місті, а інший в селі, оскільки ми вирішили, що у сільській місцевості ця проблема розв’язується простіше. Логічно постало таке питання: а який сільській будинок буде найбільш екологічним та як його можна зробити теплим? І тут нам допоміг Інтернет, що надав багато цінної інформації з цього питання. З цієї інформації потрібно було виділити раціональне зерно, що мої аналітики і зробили.

У процесі роботи нам на думку спала ідея згадати казку про трьох поросят. Погодьтеся, аналогія так і напрошується. Але на відміну від висновків казки, що житло з каменя краще, наші висновки були дещо іншими. Відому казку ми творчо опрацювали на новий лад, оскільки у нашому випадку нас цікавила не стільки надійність житла, скільки його екологічність. Допомогли знову українські традиції та вчителька з трудового навчання, родом із сільської місцевості. На бінарному уроці ми прослухали повідомлення учнів про композиційні матеріали, цікаву розповідь про створення саману, а потім під керівництвом фахівця спробували зробити цеглинки для саману. Нас так захопив цей процес! Звісно, ми не могли погодитися, щоби наші вироби просто зберігалися в лаборантській. Тому наступним етапом нашого проекту було його оформлення. Діти оформили виставку в кабінеті, зробили тематичну папку зі всіма матеріалами проекту та випустили стіннівку.

Ось так ми погралися із користю. Порадували не стільки результати роботи, скільки процес пізнання. А якщо навчання приносить задоволення — це велика радість і для учнів, і для вчителя. Тож і вам бажаємо такого позитиву!

Матеріали проекту

Виконавці: ліцеїсти КЗ КОР «КОЛІФКС» Юрій Кутелія, Назарій Назаров та група 31.

Керівник: учитель хімії С. О. Скоропадська

Мета проекту:

  • розвивати пізнавальні інтереси і спостережливість;
  • формувати прагнення пізнати рідну природу та традиції свого народу;
  • активізувати творчу діяльність учнів;
  • виховувати дбайливе ставлення до природи.
  • Мета та очікувані результати проектної діяльності:
  • зібрати інформацію про будівельні матеріали та проаналізувати її;
  • знайти конкретні поради щодо утеплення власного будинку;
  • виготовити саман  власноруч;
  • оформити звіт про виконану роботу у формі тематичної папки та виставки осель, виготовлених власноруч;
  • провести презентацію проекту перед однокласниками у навчальному закладі.

Проект розпочали з досліджень з енергетики.

Енергетичне розслідування

Рис. Енергетичне розслідування проводили «куми» Юрій Кутелія та Назарій Назаров.

1-й кум

Як без електрики прожити?
Це знають і маленькі діти!
Така вам лампочка знайома?
Мабуть, є в кожного удома...
Але «Розетка» підказала,
Що тягне Ватт вона чимало.
Я перейшов на лампи LED.
Навів із світлом марафет.
Лампа ось ця — світлодіодна.
Це ж економія народна!
Прослужить лампа довго нам.
Її нікому не віддам.

(Вкручує лампу. Раптово вимикають струм.)

Таке частенько в нас буває:
Раз! І електрики немає!
Це навантаження в мережі,
Щоб зменшить світло без обмежень,
Нам вимикають. Що ж робити?
Без світла вдома що ж сидіти...
Візьму до рук я ліхтаря,
Піду до кума-трударя.
Він мешкає не в місті, а в селі.
Можливості там чималі.

2-й кум

Здорово, куме! Чом невеселий?
Чи трапилося щось в оселі?

1-й кум

Електрику в нас вимикають
І кисень нам перекривають.
Зник Інтернет, світла нема
І нескінченна ця зима!...
Ну, зиму цю я пережив,
Панелями все утеплив.
Чи не підкажеш, як же бути,
Енергію як можна й де добути?

2-й кум

У мене і ставок, й млинок.
З труби он куриться димок.
Газу нема? Це не біда!
Вітер у поміч і вода.
Бач, сила ж вітру дармова.
Система ця вже не нова.
На Заході про це теж знають,
До себе вітер залучають.
Солому й торф завжди я маю,
Про дрова теж не забуваю.
Тепло в оселі зберігаю,
Соломою я утепляю.
До неї глини додаю,
Обклав цим хату я свою.
Солома й глина — глинобіт!
Наш, український, композит.
А з пінопластом, мої милі,
Не обійдемося без цвілі.
У хаті ж сухо і тепло,
Якби надворі не мело.
Це — енергетика мала,
Їй, звісно, шана і хвала.
Для енергетики країни
Клондайк це справжній!
І машини, щоб на електриці були,
Тоді б ми класно зажили!
«І буде в нас довкілля чисте!» —
Вам скажуть і в селі, і в місті.

Повідомлення учнів

Нас зацікавило питання: як утеплити будинок? Сьогодні сотні фірм пропонують «швидке, дешеве й енергозбережувальне утеплення». А чи правдива реклама? Чи дійсно це енергозбереження дешеве і безпечне? Чи немає там чогось такого, що згодом вкоротить нам життя? А заразом і гаманець зробить легшим.

Найпоширеніша сьогодні практика ― обклеїти зовні стіни пінопластовими або мінераловатними плитами, заштукатурити і пофарбувати. І що тут поганого? Авжеж, роботи просуваються швидко, навіть весело, стіни стають гладкими, рівними, і, ніде правди діти, у будинку стає тепліше.

Однак, до питання утеплення будинку потрібно ставитися комплексно, сприймати будинок, як живий організм. У правильно побудованому будинку, так само, як у нашому тілі, виділяються тепло і вода, надлишки яких видаляються — у людей крізь шкіру, а в будинку ― крізь стіни. Так само, як шкіра людини, зовні стіни будинку оберігають внутрішній простір від холоду і вологи у вигляді снігу і дощу. А тепер уявіть, що вашу шкіру обклеїли водонепроникною плівкою. Чи навіть просто пофарбували! Як це зробили в Римській імперії: пофарбували хлопчика золотою фарбою, а той недовго тішився своєю красою — помер у страшних муках. Будинок, звісно, міцніший за хлопчика, проте й він за рік-другий почне страждати від накопиченої у його стінах вологи. А в теплому вологому середовищі швидко розмножуються мікроби і цвіль. Гадаєте, врятує вентиляція? Можливо, лише трохи відтягне час війни з грибком, який у закутках, біля підлоги однаково оселиться. Погіршиться і збереження тепла: вогкі стіни значно холодніші за сухі. І це ще не всі біди. Краплі вологи, що накопичаться в стіні, особливо зі сторони вулиці, будуть то замерзати на морозі, то танути у відлигу, руйнуючи стіну.

Мінераловатні утеплювальні плити, на відміну від пінопластових, ніби й пропускають вологу, але теж не позбавляють від проблем. Адже волога накопичується в товщі мінеральної вати, і процеси замерзання-танення у зовнішньому шарі стіни стають значно інтенсивнішими. До того ж із часом мінвата злежується, просідає ― яка вже тут довговічність!

Звісно, закордонні підприємці такі нюанси добре знають. Але біда в тому, що вдягти будинок у «пінопластову шкіру» легко і просто, і матеріали відносно дешеві. Не замислюючись, ми віримо, що будуємо «дешево і сердито», але потім будемо хапатися за голову.

Тим, хто хоче мешкати у справді «живому» будинку — теплому, сухому, без вогкості та цвілі, — рекомендуємо звернутися до народних рецептів. Бо саме українці зберегли до сьогодні суто екологічну технологію утеплення — глинобіт. Ця споконвічна українська технологія недорога, ефективна, здоров’язбережувальна, дуже проста. Використовувати будемо те, що під ногами. Глина у поєднанні з деревом ― винятковий композитний матеріал, що найбільше підходить для здорового життя в будинку. Поєднання цих компонентів посилює позитивні якості кожного з них і компенсує ті, яких бракує. Тож, на основі композиту з глини і дерева, цілком реально, просто і недорого (причому власноруч) облаштувати утеплення будь-якого будинку.

Яким же чином утеплити власний дім?

1. Усе просто: беремо кілька мішків тирси, змішаних зі стружкою, викопуємо з-під землі (глибше родючого шару) суглинок (це та сама глина, але з піском). Даємо глині розмокнути в кориті та ретельно розчиняємо її у воді, накидуємо туди тирси зі стружкою. Суміш розмішуємо дрилем з мішалкою, а потім викладаємо її у «кишеню» на стіні.

2. Як зробити «кишеню»? Набиваємо на стінку дошки (15 см завширшки, 3 см завтовшки). Причому ставимо їх вертикально знизу догори торцем до стіни через кожні 60 см. Унизу (якраз де фундаментні блоки) дошки набиваємо поперек. Зверху прибиваємо лист ДВП. Утвориться навіть кілька «кишень» завглибшки 15 см (за шириною дощок) і заввишки 1 метр, що дорівнює ширині ДВП. Дошки, до речі, жодним антисептиком не обробляти, як і тирсу.

3. Засипану у «кишеню» суміш не трамбувати, а тільки постукати зовні по поверхні ДВП, щоб рівномірно розташувалася, не утворюючи порожнин. Таким чином заповнюємо «кишені» по всій стіні — від фундаменту до даху. Робимо це, звісно, влітку, тож за кілька тижнів суміш повністю висохне. Будинок «дихатиме» весь рік, а всередині не буде цвілі. Кути будуть сухими і теплими.

Підіб’ємо підсумки. Волога, що накопичується в будинку, по капілярах потрапляє в стружко-глинисту суміш, і крізь неї (теж по капілярах) та паропроникну ДВП потрапляє безпосередньо в струмінь вентиляційного потоку і видаляється за межі будинку. Тепло, яке зберігається в будинку, навпаки, майже не просочується крізь створені бар’єри і здебільшого залишається всередині. До речі, влітку у такому будинку прохолодно — постійний рух повітря не дозволяє стінам перегріватися. І головне – неминучий процес замерзання-відтаювання відбувається не в стіні, а в шарі композиту «стружка-глина», якому аж ніяк не може завдати шкоди, оскільки цей матеріал пухкий і пористий.

Рис. Інформацію про технологію виготовлення саману ліцеїстам надала вчитель з трудового навчання К. Ф. Войтенко

Рис. Виготовлення цеглинок для саману

Презентація інформації про екологічне житло. Стара казка на новий лад

Ну ж бо перетворимось сьогодні на хлоп’ят
Та казку пригадаєм про кмітливих поросят.
Ось ці брати веселі від Вовка рятувалися,
Зробити три оселі вони не лінувалися.
Ніф-Ніф зробив з соломи, із дерева — Нуф-Нуф.
Вони не знали втоми, і дім готовий був.
Але найрозумніший, за казкою, Наф-Наф,
Будиночок із цегли він сам побудував.
Із каменю та цегли будинок був міцний.
Тримався, як фортеця, в період нелегкий.
І вирішили свинки: будівлі ці — міцні!
Хатинки поробили бетонні й цегляні.
А для таких будинків потрібні їм, нараз,
І кам’яне вугілля, і нафта та ще й газ.
В будинки ці вселилися і почали хворіти.
Й забруднене довкілля їм не давало жити.
Обпалювати цеглу потрібно у печі,
Для будівництва вийдуть готові кирпичі.
Тепло в оселі треба підтримувати теж.
І палива потрібно видобувать без меж.
Подумали брати: потрібно щось змінити.
В оселі із бетону щось нездорово жити...
Будинки із соломи тепер зробив Наф-Наф,
І рацію у тому він, безумовно, мав!
Житло екологічне, тепле й гігроскопічне.
Тут не страшна зима холодна,
А влітку в хаті прохолодно.
Матеріал термоізоляційний.
Ви обійдетеся без цвілі.
Не буде і стіни сирої.
Тут переваг, бачте, доволі!
Солому з глиною мішаєм і робимо з цього саман.
На сонце все це виставляєм.
Цеглинки вже готові вам.
Такі хатиночки нові будують в кожному селі.
І це не казка вже, хлоп’ята.
Такі хатинки треба мати!

Рис. У казці «Про трьох поросят на новий лад» ішлося про екологічне будівництво

Наші висновки:

1. Оселі з дерева та соломи екологічніші.

2. До питання утеплення будинку потрібно ставитися дуже серйозно, а не дослухатися тільки до реклами.

3. Природні матеріали корисніші для здоров’я, ніж синтетичні

Рис. Учні отримали корисну інформацію та задоволення

Рис. Оформлення проекту — це не менш творчий процес.

Презентація проекту «Тепла оселя»

Йдемо до теплої оселі,
Щоб жили люди там веселі.
Проект представимо вам ми,
Як вберегтися від зими.
Щоб суть проекту вам розкрити,
Розповімо про композити,
Й електрику згадаємо нараз,
І як проводили нам майстер-клас.
І, звісно, інформація хімічна
Буде доречна і логічна.

Пісня (на мотив «Червоної рути»)

І
Ти признайся мені: «В тебе тепла оселя?»,
Бо від лютої зими будеш ти невеселий.
І не треба плекать собі марні надії.
Зможеш втілити ти у життя свої мрії!
Приспів:
Теплу оселю побудуємо самі.
Ти у мене затишна, тільки ти, повір.
Заживемо, як люди. Тепло нам у самані.
Не страшний лютий вітер із гір!
ІІ
Пінопласт дає цвіль, у бетоні — задуха,
Бо не дихає він, і у хаті посуха.
Ми зробили саман із соломи та глини.
Композит не новий для села України.
Приспів:

Посилання на відеоматеріали: http://portfoliohim.blogspot.com/2017/06/blog-post.html

Автор: С. О. Скоропадська, учитель хімії вищої категорії КЗ КОР «КОЛІФКС», м. Біла Церква Київська обл.

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук