НУШ Психологія Досвід виховання Інклюзія

Діалог-клуб «Турботливі батьки». Взаємодія з батьками під час супроводу дітей з особливими потребами у ЗДО

31.03.2019 868 0

Сучасний етап розвитку корекційної педагогіки та психології характеризується пошуком нових шляхів соціальної адаптації дітей з психічними та фізичними особливостями розвитку. Усі учасники корекційного процесу мають взаємодіяти між собою. Проте, значних успіхів у соціалізації дитини з особливими освітніми потребами може бути досягнуто лише за активної участі сім’ї, зокрема батьків.

Традиційні форми роботи з родиною в освітніх закладах часто не дають помітних позитивних результатів, оскільки батьки не уявляють, як працюють із їхніми дітьми у закладі, тому відповідно, не можуть бути адекватними учасниками освітнього процесу. Тож необхідно шукати нові форми, розробляти і впроваджувати нові програми взаємодії освітнього закладу і родини з питань навчання та виховання дітей.

У нашому закладі ми заснували таку нетрадиційну форму роботи як діалог-клуб «Турботливі батьки». Наша робота спланована на два роки для середніх і старших логопедичних груп.

Ми не ставили перед собою мету надати батькам глибокі професійні знання. Насамперед, хотіли ознайомити батьків дошкільників з основними положеннями, підходами у навчанні та вихованні, показати, як можна підвищити самооцінку дитини, створити можливість для її особистісного розвитку, прагнули навчити батьків відчувати і розуміти свою дитину, налагоджувати з нею взаємини.

У старших групах ми запланували роботу з батьками, спрямовану на опанування ними теоретичних та практичних знань щодо особливостей розвитку когнітивної сфери дітей. Заняття розпочинатиметься з короткої характеристики пізнавальних процесів, а практична частина міститиме наочний показ (з дітками) доступної діагностики та вправ, ігор з розвитку пам’яті, мислення, уяви тощо. Сподіваємося, що така робота стане ще й гарною підготовкою дітей до школи.

Упродовж року проводимо три засідання діалог-клубу «Турботливі батьки».

Робота діалог-клубу для батьків логопедичних дітей середнього дошкільного віку:

Засідання 1. «Створення умов для відповідного безперешкодного навчання та розвитку дітей з особливостями розвитку. Налагодження довірливо-партнерських взаємин між усіма учасниками корекційно-розвивального процесу».

Засідання 2. «Роль родини в системі комплексного корекційно-розвивального впливу на дитину з особливостями психо-фізичного розвитку».

Засідання 3. «Досягнення єдиної мети виховання і розвитку дитини з особливостями психо-фізичного розвитку між ДНЗ та родиною».

Робота діалог-клубу для батьків логопедичних дітей старшого дошкільного віку:

Засідання 1. «Мовлення і спілкування. Увага, відчуття, сприймання».

Засідання 2. «Пам’ять, мислення, уява».

Засідання 3. «Індивідуально-психологічні особливості особистості. Почуття і воля».

Зміст роботи Термін Відповідальний Форма поведення
1 Організаційне засідання.
Затвердження плану роботи.
Тема: «Створення умов для відповідного безперешкодного навчання та розвитку дітей з особливостями розвитку. Налагодження довірливо-партнерських взаємин між усіма учасниками корекційно-розвивального процесу»
Вересень Практичний психолог, логопед Батьківська вітальня
2 Тема: «Роль родини в системі комплексного корекційно-розвивального впливу на дитину з особливостями психофізичного розвитку» Січень Практичний психолог, логопед Круглий стіл
3 Тема «Досягнення єдиної мети виховання і розвитку дитини з особливостями психофізичного розвитку між ДНЗ та родиною» Квітень Практичний психолог, логопед Тренінгове заняття.
Перегляд логопедичного заняття

Діалог-клуб «Турботливі батьки». Засідання 1

(Середні логопедичні групи)

Структура заняття Час (хв) Відповідальні
1 Вступне слово. Організаційний момент. Привітання учасників засідання, визначення очікувань 10 Практичний психолог, логопед
2 Вправа «Познайомимося ближче»
Мета: сприяти створенню дружньої, теплої атмосфери у групі; позбутися емоційного напруження перед початком заняття; налаштувати батьків на діалог; спонукати у них позитивні думки про власних дітей.
Обладнання: аркуш паперу, на якому записано завдання (початки речень, що потрібно продовжити).
Хід проведення
Кожен із батьків відрекомендовується перед групою, називає своє ім’я, імена та вік своїх дітей. Кожен із батьків має завершити одне із наведених речень.
• Два слова, якими можна описати мою дитину, — це…
• Якби моя дитина була звуком, то вона звучала б, як…
• Мені найбільше подобається у моїй дитині…
• Моя дитина змушує мене сміятися, коли…
 
10 Практичний психолог
3 Виступ «Організація роботи логопедичної групи»
(Додаток 1)
20 Логопед
4 «Мозковий штурм» «Поради батькам щодо повноцінного розвитку дітей»
(Додаток 2)
15 Практичний психолог
5 Вправа «Один день із життя Маші»
Мета: допомогти батькам усвідомити власну відповідальність за формування цілісної, гармонійної особистості дитини.
Обладнання: 2 плакати із зображенням Маші (одна дівчинка у нейтральному настрої, одна радісна).
Хід проведення
Психолог зачитує оповідання «Один день із життя Маші»; під час читання логопед відриває частини плаката із зображенням нейтральної дівчинки. (Додаток 3)
10 Практичний психолог, логопед
6 Домашнє завдання «Техніка додаткового малювання»
(Додаток 4)
5 Практичний психолог, логопед
7 Метафора «Річка та береги»
(Додаток 5)
Рефлексія
15 Практичний психолог, логопед
Час разом 1 год 15 хв  

Далі буде.

Автор: А. В. Комінко, практичний психолог; З. В. Толстолєсова, учитель-логопед, ДНЗ № 5 «Капітошка», м. Буча.

За матеріалами журналу «Логопед» № 11 (2015).

Сподобалась тема? Тоді замовляйте:

Інструкція, як оформити замовлення на: http://osnova.com.ua/help/4/

Поділитися в Viber Залишити свій відгук