Багато країн вже накопичили багатий досвід упровадження інклюзивної освіти. І цей досвід безумовно свідчить: інклюзія — це не просто навчання дитини з ООП у звичайному класі, створення пандусів і зручних туалетів. Це ― розумний підхід до потреб дитини. Оскільки ці потреби індивідуальні, то форми інклюзивного навчання дуже різноманітні: навчання з т’ютором або без нього, відвідування індивідуальних занять або звичайних уроків з усім класом, зменшене навчальне навантаження або виключення деяких предметів з програми, альтернативні завдання (наприклад, дитина з вадами зору не пише, а диктує твір на диктофон), навчання в спеціальних або змішаних класах, спілкування з однолітками лише на перерві та ін. На перший погляд, таке різноманіття лише ускладнює наше розуміння інклюзивної освіти. Але насправді, усі вони відповідають головному завданню інклюзії — «ніхто не повинен залишитися за бортом».

«Три кити» інклюзивної освіти

  • Припинення будь-якої дискримінації дитини
  • Гуманність
  • Пошук можливостей для надання освіти дитині з ООП

В основу інклюзивного навчання покладено ідею про припинення будь-якої дискримінації дітей та забезпечення однакового позитивного ставлення до кожної дитини.

Інклюзивна освіта — це пошук можливостей надати освіту, а не пошук причин відмовити у ній.

Базові цінності інклюзивної освіти

  • Кожна дитина — особистість.
  • Усі діти можуть навчатися.
  • Кожна дитина має унікальні здібності, особливості, інтереси.
  • Дискримінація у будь-якій формі заборонена.
  • Кожна людина має право брати участь у житті суспільства.
  • Терпимість одне до одного, прийняття людей з їхніми індивідуальними відмінностями.
  • Виховання в дусі толерантності.

Інклюзивний освітній процес має принципові відмінності від традиційного.

  1. Діти з ООП навчаються в загальних навчальних закладах і мають необхідну додаткову підтримку в навчанні.
  2. Основою планування освітнього процесу є особливості та потреби дитини.
  3. Освітню мету визначають індивідуально для кожної дитини з ООП залежно від особливостей її розвитку.
  4. Для дитини з ООП розробляють індивідуальну програму розвитку. За потреби розробляють індивідуальну навчальну програму.
  5. Критерії оцінювання адаптують до індивідуальних особливостей дитини.
  6. Успішність дитини визначають на основі наявності прогресу у навчанні та розвитку.
  7. Навчальні результати не є основним критерієм успішності.
  8. Батьки беруть активну участь в освітньому процесі та мають відповідні зобов’язання.

Переваги інклюзивного навчання для дітей з ООП:

  • навчання за місцем проживання;
  • можливість соціалізації, розвитку, професійного самовизначення;
  • індивідуальний підхід до дитини.

Не менш важливим для розбудови інклюзивної освіти є відповідна підготовка всіх «звичайних» учнів освітнього закладу та їхніх батьків. Дітям слід розповідати про людей з особливими потребами, учити їх толерантно ставитися до індивідуальних відмінностей, учити співчувати, налагоджувати дружні стосунки, співпрацювати.

Переваги інклюзивного навчання для всіх дітей закладу:

  • виховання толерантності, гуманності, співчуття;
  • формування вміння спілкуватися, співпрацювати з різними людьми;
  • можливість поліпшити власні навчальні результати, допомагаючи іншим.
  • Переваги інклюзивного навчання для батьків дітей з ООП:
  • краще розуміння особливостей і потреб власної дитини;
  • можливість долучитися до освітнього процесу дитини й отримати підтримку у визначенні її освітньої траєкторії.

Переваги інклюзивного навчання для педагогів і адміністрації закладу освіти:

  • формування в педагогічному колективі відповідних цінностей: цінність кожної дитини, права людини, повага до багатоманітності, співпраця тощо;
  • набуття нового досвіду, розвиток професійних компетентностей;
  • можливість отримувати методичну і консультативну допомогу фахівців;
  • активне залучення батьків;
  • залучення додаткових ресурсів громади.

За матеріалами посібника «Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник / За заг. ред. М. А. Порошенко та ін. ― Київ