Базові цінності та переваги інклюзивної освіти
Багато країн вже накопичили багатий досвід упровадження інклюзивної освіти. І цей досвід безумовно свідчить: інклюзія — це не просто навчання дитини з ООП у звичайному класі, створення пандусів і зручних туалетів. Це ― розумний підхід до потреб дитини. Оскільки ці потреби індивідуальні, то форми інклюзивного навчання дуже різноманітні: навчання з т’ютором або без нього, відвідування індивідуальних занять або звичайних уроків з усім класом, зменшене навчальне навантаження або виключення деяких предметів з програми, альтернативні завдання (наприклад, дитина з вадами зору не пише, а диктує твір на диктофон), навчання в спеціальних або змішаних класах, спілкування з однолітками лише на перерві та ін. На перший погляд, таке різноманіття лише ускладнює наше розуміння інклюзивної освіти. Але насправді, усі вони відповідають головному завданню інклюзії — «ніхто не повинен залишитися за бортом».
«Три кити» інклюзивної освіти
- Припинення будь-якої дискримінації дитини
- Гуманність
- Пошук можливостей для надання освіти дитині з ООП
В основу інклюзивного навчання покладено ідею про припинення будь-якої дискримінації дітей та забезпечення однакового позитивного ставлення до кожної дитини.
Інклюзивна освіта — це пошук можливостей надати освіту, а не пошук причин відмовити у ній.
Базові цінності інклюзивної освіти
- Кожна дитина — особистість.
- Усі діти можуть навчатися.
- Кожна дитина має унікальні здібності, особливості, інтереси.
- Дискримінація у будь-якій формі заборонена.
- Кожна людина має право брати участь у житті суспільства.
- Терпимість одне до одного, прийняття людей з їхніми індивідуальними відмінностями.
- Виховання в дусі толерантності.
Інклюзивний освітній процес має принципові відмінності від традиційного.
- Діти з ООП навчаються в загальних навчальних закладах і мають необхідну додаткову підтримку в навчанні.
- Основою планування освітнього процесу є особливості та потреби дитини.
- Освітню мету визначають індивідуально для кожної дитини з ООП залежно від особливостей її розвитку.
- Для дитини з ООП розробляють індивідуальну програму розвитку. За потреби розробляють індивідуальну навчальну програму.
- Критерії оцінювання адаптують до індивідуальних особливостей дитини.
- Успішність дитини визначають на основі наявності прогресу у навчанні та розвитку.
- Навчальні результати не є основним критерієм успішності.
- Батьки беруть активну участь в освітньому процесі та мають відповідні зобов’язання.
Переваги інклюзивного навчання для дітей з ООП:
- навчання за місцем проживання;
- можливість соціалізації, розвитку, професійного самовизначення;
- індивідуальний підхід до дитини.
Не менш важливим для розбудови інклюзивної освіти є відповідна підготовка всіх «звичайних» учнів освітнього закладу та їхніх батьків. Дітям слід розповідати про людей з особливими потребами, учити їх толерантно ставитися до індивідуальних відмінностей, учити співчувати, налагоджувати дружні стосунки, співпрацювати.
Переваги інклюзивного навчання для всіх дітей закладу:
- виховання толерантності, гуманності, співчуття;
- формування вміння спілкуватися, співпрацювати з різними людьми;
- можливість поліпшити власні навчальні результати, допомагаючи іншим.
- Переваги інклюзивного навчання для батьків дітей з ООП:
- краще розуміння особливостей і потреб власної дитини;
- можливість долучитися до освітнього процесу дитини й отримати підтримку у визначенні її освітньої траєкторії.
Переваги інклюзивного навчання для педагогів і адміністрації закладу освіти:
- формування в педагогічному колективі відповідних цінностей: цінність кожної дитини, права людини, повага до багатоманітності, співпраця тощо;
- набуття нового досвіду, розвиток професійних компетентностей;
- можливість отримувати методичну і консультативну допомогу фахівців;
- активне залучення батьків;
- залучення додаткових ресурсів громади.
За матеріалами посібника «Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник / За заг. ред. М. А. Порошенко та ін. ― Київ