Нова українська школа — у запитаннях та відповідях. Частина 7. Батьки і діти

Деякі батьки вважають, що розташування парт у класі для роботи в групах є шкідливим для зору й постави першокласників. Як переконати їх у протилежному?

Батькам слід пояснити, що місце за партою для певного учня не є постійно за ним закріпленим, адже під час роботи в групах діти весь час міняються місцями, тож будь-які загрози здоров’ю школярів унеможливлені.

Чи є «вимоги» до дітей, які йдуть до першого класу? Як батьки знаємо, що їх немає офіційно для прийняття до школи, але чи існують вони для педагогів дошкільної освіти?

Підготовка до навчання в школі не передбачена нормативною базою в галузі освіти. Є лише чинні програми для закладів дошкільної освіти.

Ми є батьками дитини, яка з вересня 2018 року навчатиметься в 1-му класі. Заступник директора з навчально-виховної частини повідомила батькам, що за їхній рахунок будуть проводити ремонт класу, де навчатимуться першачки. Чи правомірно це з огляду, що держава на класи НУШ виділяє окремі кошти?

Будь-яке фінансування школи з боку батьків чи інших осіб —це благодійна діяльність. Відповідно до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», благодійник — це «дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності».

Ключовим словом у цьому визначенні є добровільність.

Окрім того, засновниками й утримувачами шкільних будівель є районні ради. Тож, батьківська спільнота може звернутисятуди з колективним зверненням із вимогою профінансувати ремонт.

Також варто зазначити, що будь-які благодійні внески мусять бути в безготівковій формі, адже щорічно школа має оприлюднювати звіт про надходження й використання коштів (стаття 30 ЗУ «Про освіту»).

Якщо говорити про субвенцію, виділену на Нову українську школу, то вона не покриває ремонти. Розподіл одного мільярду гривень відбувається таким чином:

  • 40% від цієї суми спрямують на закупівлю дидактичних матеріалів;
  • 40% – на закупівлю меблів;
  • 20% – на закупівлю комп’ютерного та мультимедійного обладнання.

Чи може вчитель або адміністрація школи вимагати від батьків придбання додаткових посібників, зошитів із друкованою основою тощо за власні кошти?

У 1-х класах закладів загальної середньої освіти пропонують працювати за підручниками, що за результатами конкурсного відбору отримали гриф «Рекомендовано для використання в закладах загальної середньої освіти» і будуть надруковані за кошти державного бюджету. Використання навчальних посібників, зошитів із друкованою основою, що доповнюють зміст підручників, утворюють разом із ними навчальні комплекти, є необов’язковим й може мати місце в освітньому процесі лише за умови дидактичної доцільності навчальних видань для реалізації нових підходів у роботі з учнями, дотримання вимог щодо уникнення перевантаження учнів і добровільної згоди всіх батьків учнів класу на фінансове забезпечення.

Більшість батьків, віддаючи дитину до 1-го класу НУШ, занепокоєні питанням: невже перші два роки маленький учень буде тільки гратися на килимку, співати пісень і гуляти? Невже Нова українська школа нічого не навчає? Як їх заспокоїти й запевнити у зворотному?

Доступно поясніть батькам, у чому полягає відмінність між школою минулого, у якій навчалися вони, та школою компетентностей ХХІ століття — Новою українською школою (ви в змозі це зробити, адже успішно пройшли навчання!). Зміниться не стільки те, ЩО вивчатиме дитина, а те — ЯК (компетентнісний, діяльнісний підходи).

Повідомте, що навчання дитини в закладі триватиме 12 років, 4 із яких вона навчатиметься в початковій школі за двома циклами:

1–2-й клас — адаптаційно-ігровий цикл, що допоможе дитині звикнути до шкільного життя: навчання буде організовано шляхом ігрової діяльності за сучасними методиками;

3–4-й клас — буде основним циклом. Під час цього циклу формуватиметься почуття самостійності й відповідальності. Запроваджують предметне навчання й оцінювання. Учнів навчать самостійно робити вибір, пов’язувати вивчене з практичним життям тощо.

У навчальний процес буде впроваджено інтегроване навчання, коли на одному уроці будуть переплітатися різні предмети. Інтеграція — це об’єднання в єдине ціле раніше розрізнених частин та елементів системи на основі їхньої взаємозалежності та взаємодоповнення. У розкладі уроків першокласників уперше з’явиться новий інтегрований курс «Я досліджую світ», у межах якого діти будуть читати, писати, рахувати, вивчати природу й історію рідного краю, а також здобувати навички спілкування з однолітками.

Учні стануть учасниками тематичних тижнів і днів, коли протягом дня чи тижня буде обговорено властивості будь-якого предмета живої чи неживої природи зусібіч, наприклад: під час тематичного тижня «Осінь» діти стануть учасниками екскурсії в природу, проведуть дослідження з теми «Чому опадає з дерев листя?», зберуть природний матеріал (листя, шишки, цікаві палички), виготовлять доробки або спробують намалювати їх, з’ясують, які звірі готуються до зими, прочитають про це текст, поспівають і пограють тощо. Отже, маленьким учням буде цікаво!

Чи будуть домашні завдання в 1-му класі? Ми як батьки знаємо, що законодавством це заборонено, але вчителі все одно навантажують дітей і їхні родини різноманітними завданнями…

Навчання в 1-му класі не передбачає домашніх завдань, але батькам, аби допомогти дітям опанувати навчальні предмети, слід створювати додаткові умови для творчого розвитку дитини: читати разом книжки, спілкуватися, малювати, ліпити з піску та пластиліну, добирати матеріали з різних джерел для участі в проектній і дослідницькій діяльності, можливо, організовувати лялькові вистави, що розвинуть увагу, пам’ять і мислення малюків, вправлятися в спорті тощо.

Чи доцільно впроваджувати так звані батьківські дні (присутність батьків на уроках і під час інших заходів) задля спостереження за діяльністю дітей?

Досвід учителів пілотних шкіл свідчить, що не тільки доцільно, але й украй необхідно. Адже відповідно до Концепції НУШ роботу організовано за принципом педагогіки партнерства, тож батьки, як і учні з учителем, мають бути учасниками освітнього процесу, справжніми партнерами педагога та своєї дитини.

Упорядковано за матеріалами сайтів: mon.gov.ua, osvita.ua, nus.org.ua, платформи EdEra.