МОН дозволить педагогам підвищувати кваліфікацію в недержавних організаціях

79% українських вчителів вважають, що систему підвищення кваліфікації педагогів потрібно реформувати й робити це має Міністерство освіти і науки України. Такі результати опитування 8427 педагогів з усієї України, яке проводила ГО "ЕдКемп Україна" разом із Міністерством освіти і науки України – “Навчати й навчатися: як і куди зростати українському вчительству”. Міністерка освіти і науки Лілія Гриневич вважає, що реформування варто починати зі скасування монополії обласних інститутів післядипломної освіти. Закон про загальну середню освіту, якщо Верховна Рада прийме його восени, передбачатиме можливість для вчительства підвищувати кваліфікацію в неурядових організаціях.

 

«Якщо закон приймуть на осінній сесії, ми зможемо закласти гроші на це у бюджетному кодексі на 2019 рік. І гроші ходитимуть за вчителем чи вчителькою туди, куди він чи вона вирішать піти за підвищенням кваліфікації. Ми працюємо над цим із Міністерством фінансів, – повідомила міністерка на четвертій національній (не)конференції EdCamp Ukraine 2018, яка відбулася в Харкові 2-4 липня й зібрала близько тисячі педагогів з України та експертів й експерток з одинадцяти країн світу. – Якщо ж закон восени не приймуть, то ми, як мінімум, розробимо критерії для всіх організацій, що займаються підвищенням кваліфікації шкільних педагогів. Перелік інституцій, котрі відповідатимуть критеріям, опублікуємо на сайті МОН, щоб педагоги змогли обирати. Таке навчання можна буде зарахувати до годин підвищення кваліфікації. До речі, якщо закон приймуть, години зростуть удвічі».

Критерії для визначення переліку таких установ EdCamp Ukraine презентує 21 серпня на Всеукраїнській серпневій конференції педагогічних працівників. За цими критеріями будуть оцінювати й державні інститути післядипломної освіти. Тоді ж презентують і повні результати дослідження вчительської думки.

В опитуванні "Навчати й навчатися: як і куди зростати українському вчительству" (проведене ГО "ЕдКемп Україна" разом із Міністерством освіти і науки України в травні-червні 2018, участь в опитуванні взяли 8427 педагогів)учительки й учителі також вказували на найбільші прогалини у власній освіті. Так, 45% зізналися, що їм бракує вивчення іноземних мов, 43% хочуть дізнатися про профілактику професійного вигорання, 39% – про створення нового освітнього простору. 64% потребують очних курсів, тренінгів, а 54% задовільнили б і дистанційні форми навчання. 56% опитаних хотіли б скористатися програмами обміну в Україні та за кордоном.

За словами натхненника руху EdCamp Ukraine, радника міністерки освіти і науки Олександра Елькіна, опитування засвідчило, що найбільший запит від учительства – саме на міждисциплінарні теми: «Педагоги потребують знань, яких бракувало  в інститутах післядипломної освіти. Що таке інклюзивна освіта і як запобігати булінгу? Як працювати в умовах стресу? Де шукати гроші на освітні проекти? Щоб отримати відповіді, вчителям потрібно вільно обирати місця, де ці відповіді можна знайти. І якщо це буде недержавна установа, це не має бути проблемою. Головне – ефективність».

«Я вже втретє приїжджаю на EdCamp Ukraine і сподіваюся робити це надалі, бо це таке концентроване в часі і дуже ефективне для мене підвищення кваліфікації, – говорить учителька загальноосвітньої школи з села Трудолюб на Полтавщині Валентина Федоряка. – Дуже важливо розуміти світові тренди, дізнаватися, як змінюються парадигми – і в методиках викладання, і в самих принципах взаємодії між педагогами, дітьми, батьками. Скажімо, цього разу ми багато говорили про педагогіку партнерства, яка передбачає, що рішення про освіту дитини приймаються родиною і педагогами спільно, в обговоренні, і відповідальність кожної сторони принципово зростає».

Олена Масалітіна, програмна директорка EdCamp Ukraine і також радниця МОНУ, говорить, що йдеться не лише про порушення монополії державних інституцій, а й про їхній розвиток: «Важливо, щоб послуги наявних інституцій були доповнені альтернативними можливостями підвищувати кваліфікацію, – говорить експертка. – Хочемо мотивувати державні й недержавні установи співпрацювати та розвиватись у потрібних учительству аспектах— і завдяки опитуванню ми тепер точніше розуміємо, які це напрями».

Опитування “Навчати й навчатися: як і куди зростати українському вчительству” використають і для розробки рекомендацій до законодавчих актів, що створюються на реалізацію нового закону «Про загальну середню освіту». Адже у його проведенні EdCamp Ukraine спиралась на досвід подібних опитувань у світі. Наприклад, дослідження Bill and Melinda Gates Foundation й TALIS від Організації економічного співробітництва та розвитку. Магістральними партнерами національного дослідження в Україні стали Міжнародний благодійний фонд «Відродження» і Представництво Фонду народонаселення ООН.

«Такого дослідження думки вчителя в Україні ніколи раніше не було, – говорить менеджерка EdCamp Ukraine з PR і партнерства Ірина Міньковська. – Усі, хто взяли участь в опитуванні,  представляють навчальні заклади усіх можливих типів і форм власності, працюють у школах на різних посадах, від кількох місяців до двадцяти й більше років, викладають у сукупності понад три десятки предметів, представляють усі регіони України, включно з АР Крим. Приблизно третина опитаних – педагоги з сіл та селищ міського типу. Зміни у системі підвищення кваліфікації – це тільки початок того, що можна зробити з даними, які ми отримали завдяки опитуванню».

Вибрані результати опитування опублікованона інформаційних ресурсах EdCamp Ukraine, а повний звіт, доповнений після громадського обговорення, буде оприлюднено у кінці серпня. З нього можна буде також дізнатися, які потреби українського вчительства постають гостро, а які ще не усвідомлені, яку підтримку у професійному зростанні педагоги отримують на різних рівнях і якої – катастрофічно бракує, як часто і куди подорожують освітяни, які мають стереотипи та багато іншого. Також на серпневій конференції, яку організовуватиме Міністерство освіти і науки, для обговорення буде презентовано критерії для організацій-надавачів послуг підвищення кваліфікації педагогів.

Офіційний сайт опитування: https://www.edcamp.org.ua/teachandlearn.

Офіційний сайт EdCamp Ukraine: https://www.edcamp.org.ua/.

 

Довідка

Четверта національна (не)конференція незалежної вчительської спільноти EdCamp Ukraineвідбулася у Харкові 2-4 липня 2018 року. У ній узяли участь 946 педагогів із 24 регіонів України, виступили 143 експертки й експерти з 11 країн світу — Німеччини, США, Фінляндії, Ізраїлю, Угорщини, Грузії, Бєларусі, Естонії, Бельгії, Нідерландів та України. У заході також узяли участь: міністерка освіти і науки України Лілія Гриневич, Уповноважений Президента України з питань захисту прав дитини Микола Кулеба, співзасновниця світового руху EdCamp Хадлі Ферґюсон (США).

Ініціатива EdCampнародилася в 2010 році в США. Американські вчителі і вчительки вирішили створити альтернативний державному спосіб підвищення кваліфікації та професійного розвитку педагогів. З тих пір рух EdCamp поширився у 32 країнах, однією з перших країн, яка приєдналася до американської ініціативи, стала Україна. Сьогодні українська спільнота EdCamp з 15 000 учасників і учасниць — найбільша у світі після американської.

Громадська організація «ЕдКемп Україна»(або Спільнота відповідального вчительства EdCamp Ukraine) має на меті покращення кваліфікації шкільних педагогів, підвищення статусу вчительок і вчителів та загалом реформування системи освіти України. Сьогодні EdСamp Ukraine є найбільшим незалежним освітянським рухом у країні, до нього вже приєдналися 15 000 прогресивних педагогів.

Регіональні (не)конференції(міні-едкемпи) щомісяця проходять в різних закладах освіти по всій Україні, з моменту створення спільноти у 2015 році в регіонах відбулися 82 події для місцевих громад.

 

(Не)конференція EdCamp Ukraine 2018 відбулася завдяки підтримці таких організацій:

  • Відділ преси, освіти та культури Посольства США в Україні
  • Посольство Держави Ізраїль в Україні
  • Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні
  • Представництво в Україні Фонду імені Гайнріха Бьолля
  • Фонд народонаселення ООН в Україні
  • Міжнародний благодійний фонд «Відродження»
  • Програма розвитку ООН в Україні
  • Кока-Кола Беверіджиз Лімітед Україна
  • Microsoft в Україні
  • The Lego Foundation
  • Фонд Джойнт
  • Культурний центр «Бейт Дан»
  • Видавництво «Шкільний світ»
  • Компанія «Лінгвіст»
  • Відкритий університет Майдану
  • Компанія «Всеосвіта»
  • Amnesty International в Україні
  • Компанія «Розумники»
  • USAID «ВзаємоДія!»
  • Компанія «EdPro»
  • Видавництво «РАНОК»
  • Ювелірний дім «ZARINA»
  • Журнал «ФОКУС»
  • Видавнича група «Основа»
  • і ще понад 50 партнерських організацій.