Контроль. ЗНО. Тренувальні вправи з англійської мови

Виконання письмових робіт

У зв’язку з використанням глобальної мережі Інтернет позитивний вплив на формування навичок письмового мовлення має листування з носіями мови. Не можна не враховувати практичну значимість письмового повідомлення й у світі сучасних комунікацій, таких як інтернет, електронна пошта. Закордонні стажування та подорожі учнів та студентів передбачають вміння писати нотатки, картки, повідомлення, листи. Таким чином, оволодіння кількома видами письмових завдань стало нагальною вимогою державних іспитів, олімпіад, турнірів.

Відомо, що письмове та усне говоріння має спільні ознаки. Більш того, усне мовлення стає багатшим і більш виразним за умов паралельного виконання письмових завдань. Запропонований порядок виконання завдання — від простого копіювання та заучування зразків до творчого підходу і самостійного висловлення.

На перших етапах учні мають вивчити достатню кількість зразків, запам’ятати структуру листа, не забувати ділити лист на абзаци. У наведених текстах зосереджена вся актуальна лексика, чи то тема охорони навколишнього середовища, чи освіта, спорт, здоровий спосіб життя.

Якщо під час усного висловлення учні запобігають вживанню поєднувальних слів, то під час написання роботи можна стимулювати їх уживання. Автори посібника практикують вживання сталих словосполучень, фразових дієслів. Контролювати засвоєння допомагають диктанти в класі та самоперевірка. Найбільшої уваги автори посібника приділяють написанню листів — дружнього та офіційного. Маємо пам’ятати, що під час написання дружнього листа слід виходити із листа-стимула, тобто відреагувати на отриманий лист, та написати відповідь на питання друга та поставити йому свої запитання, запитати поради чи поділитись своїм досвідом, враженнями, проблемами.

Важливо пам’ятати, що стиль написання має бути неофіційним: звертання до адресата та завершення листа виконуються за допомогою дружніх фраз. У неформальному стилі припустимі скорочення.

Під час складання офіційного листа дотримуємось своїх правил оформлення: відповідна лексика, звертання та завершувальні фрази носять офіційний стиль.

Наводимо приклад написання дружнього листа.

Приклад 1. Letter to a friend (Invitation)

You’ve got a letter from your pen-friend. In his / her letter he / she writes that he / she is going to visit your city next summer.

Write an answer and:

  • express your gratitude for the letter
  • say what sort of plans you have got for the summer
  • invite your friend to visit you
  • tell your friend where you are going to take him / her, what attractions you are going to show him / her

Dear Stasya,

Thanks for your e-mail. It was a great pleasure to read your message. I was happy to learn that you are going to visit our city next summer.

As soon as the term finishes, I’m going to make a short trip around Kharkiv. I invite you to join me and I promise to show you the attractions of our city. First of all — Freedom Square, the heart of our city. It’s here that all the important events, festivals, concerts take place. Also, I’m planning to show you our trade-centres, which we call “Ladies’ museums”. I’m sure it would be interesting to visit a water park. The most popular is “Jungles”. My foreign friends say that it’s a real European entertainment.

Our Gorky park is well known not only among Kharkovites. A lot of Russian people from neighbouring cities spend their weekend there. We’ll escape from the noise of the streets and relax under the green canopy of trees. We can also visit the etno-café “Three Cossacks”.

I think it’s special because modernity is penetrated through ancient style in its interior. Hope we’ll have a good time there. Well, you can visit me any time in the summer. Please, let me know, how long your visit will last.

With best wishes. Sonya

Також наводимо приклад офіційного листа.

Приклад 2. Letter to the Editor (exams and tests)

You’ve heard a programme devoted to evaluating of students’ achievements.

Write a letter in which say

  • what advantages and drawbacks you can see in the system of evaluating
  • what may hinder the performance of students
  • suggest some alternative to the system of evaluating

Dear Editor,

I am writing with regard to your program devoted to the problem of evaluating of students’ achievements. I would like to share my opinion on this urgent topic.

On the one hand exams (independent testing) seem(s) a fair way of evaluating students’ knowledge. The questions are the same for everybody. All of us have the same time and all of the students are under the same conditions.

On the other hand, there are some drawbacks with exams. The students may be so nervous on the big day that they may make a mess of the exam. There may be other reasons, such as illness that can influence a student’s performance. What I am going to say, the alternative to exams should be a continuous assessment of students’ work by teachers during the year. And the best system will be a mixture of two — 50 % of exams,50 % — of testing.

Hope you will read my letter in your next programme.

Faithfully yours…