Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Вода — джерело життя

Мета: формувати в учнів уявлення про значення води в природі, про цінність її для людини, про шляхи забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; розвивати вміння працювати в групах, висловлювати оцінні судження, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; виховувати естетичне сприймання природи, прагнення берегти природу, охороняти її, зокрема воду.

Вікторина

  1. Де на Землі є вода?
  2. У яких трьох станах знаходиться вода в природі?
  3. Чому взимку в сильний мороз іноді лопаються водопровідні труби?
  4. Які розчинні й не розчинні у воді речовини використовують у вас удома?
  5. Що таке водяна пара?
  6. Коли швидше висохне мокра білизна: влітку чи восени?
  7. Чому влітку у водоймах стає менше води?
  8. Навіщо на Землі необхідна вода?
  9. Яке значення має вода для людей?
  10. Як люди попереджають забруднення води в природі?

Турнір «Добро і Зло».

— Звертаюсь до вас віршем поета:

Любі діти! Відкривайте

Серце для добра!

Всім, хто поруч, подаруйте

Крихітку тепла!

Сильні будьте! Не лякайтесь

Боротьби зі злом.

Пам’ятайте: перемога

Завжди за добром.

— Оголошується турнір Добра зі Злом. У кожній групі визначте одне Зло, що було вчинено воді чи будь-якому живому організму через воду; визначте Добро, яке повинні зробити люди, щоб знищити Зло.

Діти працюють у групах. Від кожної групи виступають двоє — Добро і Зло. Члени комісії оцінюють виступи.

Тестування

1. Під час екскурсії ти натрапив на замулене джерело. Твої дії?

а) Нап’юся води і піду;

б) розчищу від мулу;

в) обкладу камінням;

г) посаджу деревце.

 

2. На Землі багато води, але її слід економити. Чому?

а) У природі мало прісної води;

б) замулюються озера і болота;

в) вода замерзає;

г) вода випаровується.

 

3. Яких правил слід дотримувати, щоб вода у водоймах була чистою?

а) Не розчищати водойми;

б) не скидати сміття і відходи у водойми;

в) будувати очисні споруди;

г) висаджувати рослини на берегах водойм.

Виконану роботу слід здати комісії для перевірки.

 

Вірші

Дощ із краплі починається

Все — із доброго чи злого —

Починається з малого.

Листя виросте з листочка,

З нитки витчеться сорочка.

З пагінця чи бруньки — гілка,

З гілки — дудочка-сопілка.

Хліб — з маленької зернини,

Дощ — із чистої краплини.

Навіть річечка-ріка

Починається з струмка.

День турботою почнеться,

Все довкола усміхнеться.

Проганяй мерщій дрімоту —

І рукам давай роботу.

І роби невтомно, вміло,

Хоч мале, та добре діло.

М. Сингаївський

 

Дивосвіт

Дивосвіт, дивосвіт...

Хто придумав оцей світ?

Землю красну отаку

У зеленому вінку?

Всі ці квіти і ліси,

І пташині голоси?

Ліс і річка, і поля —

Це ж уся моя земля!

Л. Забашта

Тече вода з–під явора

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю

Та попід горою.

Хлюпочуться качаточка

Поміж осокою.

А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми.

Т. Шевченко

Наша річка

Сама собою річка ця тече,

Маленька річка, вузенька, як долоня,

Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,

Маленька дочечка u1073 без імені іще.

Вона тече в городі в нас під кленом,

І наша хата пахне їй борщем.

Цвіте над нею небо здоровенно

Солодкими хмаринами з дощем.

Ця річечка тече для клена і для мене,

Її й тоді я бачу, коли сплю.

Я річечку оцю в городі в нас під кленом,

Як тата й маму, і як мед люблю.

М. Вінграновський

Криниця

Де стали в ряд стрункі ялиці,

Гойдають зелень молоду,

Там й досі батькова криниця

Хлюпоче в рідному саду.

Було колись, як спрага брала,

Ми — невгамовні дітлахи —

До неї низько припадали,

Немов знесилені птахи.

Прийти б до неї знов, напитись

Її прозорої снаги,

І низько, низько їй вклонитись

За всі несплачені борги.

 

Дощ

Чекали мене і поля, і сади,

І діти просили: — Іди!

Пішов я. Поля пораділи,

І листям сади зашуміли.

І люди зробились веселі!

Лише поховались в оселі.

Неначе у піжмурки граються —

Покличуть мене — і ховаються.

 

Практичні заняття

1) Доберіть спільнокореневі слова до слова вода. (Вода, підводник, водянка, водянистий, підводний, водоспад...)

2) На столі стоять дві пляшки: в одній — звичайна вода, а в іншій — газована «Березівська». Чим вони схожі? У чому полягає їх відмінність?

3) Хто швидко і правильно відповість на питання: що це? (Учитель демонструє по черзі склянки з молоком, чаєм, марганцем.)

Доведіть.

4) Чим схожі ці речовини? (Учитель демонструє склянки з водою й олією.)

5) Хмари — це що? Чим вони схожі? У чому їх відмінність? (Використовує ілюстративний малюнок «Хмари».)

6) Проведемо гру «Хто швидше?» за темою «Розчинні та нерозчинні речовини». (Учитель звертається до кожної групи, а учні швидко називають розчинна речовина чи ні: сода, сіль, пісок, марганець, крейда і т. ін.)

Запитання на кмітливість

1) Чому на кришці каструлі, у якій кипить вода, з внутрішнього боку утворюються краплини?

2) Коли мокра білизна висихає швидше — влітку чи восени? Чому?

3) Чому плями від олії, масла не можна змити водою?

4) За якої умови вода з твердого стану переходить у рідкий?

5) За якої умови вода з рідкого стану переходить у твердий?

(Діти кожної групи готують відповідь на питання 3 хв. Після цього від кожної групи відповідає учень, призначений командиром.)

Матеріал для вчителя

Кожному живому організму потрібна вода. На Землі стає дедалі менше чистої води. Чому? З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, озер, криниць, джерел. Берегли і плекали їх, бо добре знали, що вода — то життя на землі. У щоденному ритмі нашого сьогодення ми інакше почали дивитися на світ. Усе брали від природи, «не чекаючи милостей», а з віддачею не поспішали. Настав час, коли природа вже не може віддавати, а благає: «Людино! Захисти, врятуй мене від самої себе!».

Гарний наш Дніпро, мальовничі його береги. Про Славутич написані оповідання, вірші, пісні. Але, на жаль, дедалі частіше ми чуємо, що вода в ньому не така чиста, як слід, і що її стає менше. Дорослі повинні зберегти, а діти — допомогти їм. Улітку, відпочиваючи на пляжі, слід бути охайними. Не можна залишати після себе залишки їжі, папір, пляшки.

Якщо приїхали автомобілем, у жодному разі не можна мити його на березі річки. Змитий бензин, мастило потрапляють у пісок, а потім — у воду. На воді потрібно поводитися так, як гарна господиня

в домі.Стародавні гори Карпати славляться на всю Україну цілющимиджерелами. З-під землі біжить водичка, але це не озерце, не струмок, і не річка, а цілюще джерельце. Люди помітили, що джерельнавода корисна, адже допомагає лікувати різні хвороби. Тепер біляцих джерел збудовано санаторії. У них лікуються й відпочиваютьдорослі та діти.

Проблемою всіх людей на землі є «екологічні» захворюванняприроди. Природа Землі схожа на організм людини, тільки дужевеликий. Як кровоносна система живить усі клітини людськогоорганізму, так криниці, ріки і моря несуть воду та поживні речовини до всього живого на планеті. Сьогодні хвилювання людей небезпідставні, бо Земля захворіла з нашої вини. І святийобов’язок кожного із нас — вилікувати її, повернувши всі несплачені борги.

Казка

Як сонце з водо ю у схованки гралися

Одного літнього дня сонечко ліниво вийшло з-за обрію і почалосвою ходу по небу.Уночі падав дощ, тому земля була вкрита маленькими й великими калюжами.Сонечко вирішило подивитися на своє відображення у воді. Алесвітило воно так яскраво, що у воді, крім світла, нічого не побачило.І від цього яскравого світла сонечко кілька хвилин нічого не моглобачити.

Тому воно вирішило сьогодні не заглядати більше у воду. Нашляху у сонечка було кілька озер, швидка гірська річка, у яку вонолюбило заглядати найбільше, бо можна було побачити себе у маленьких краплинах, що розбивались об камінці та береги. А скількикалюжок залишив після себе пустотливий дощик, що омив уночіземлю й подарував їй легеньку прохолоду!

Замислилося сонечко: «Як же обминути всю воду?»Аж тут ніжний теплий літній вітерець подивився на свого товариша сонечка і запитав:

— А чого ти сьогодні сумуєш, сонечко?

— Та от подивилось на себе в калюжу і аж осліпло на кілька хвилин,— поскаржилось воно.— От і думаю, як цілий день сьогодні незаглядати у воду, бо на дорозі у мене і річка, й озера.

— Я тобі допоможу,— відповів вітерець,— ти будеш повільнорухатись, а щоб не заглядав у воду, я над водою порозставляю хмаринки.

— Хороша ідея! Дякую, друже,— посміхнулось сонечко.

Воно почало веселіше рухатися над землею.

І саме тому, що сонечко припинило сумувати, воно засяяло щеяскравіше. Маленькі калюжки швидко висохли, великі перетворились на маленькі. Спостерігаючи за цим з неба, сонечко більше непереживало, як уникнути води та не дивитися на себе.Але тут на шляху воно побачило перше озеро. Воно було такимвеликим, що сонечко знову почало сумніватися, чи вдасться уникнути води. Та з іншої сторони вітерець зганяв до озера хмаринки.Біленькі та легенькі.

Тільки вони побачили воду, як почали роздивлятися себе і чепуритися. Навіть не помітили хмаринки, що завдяки їм сонечка невидно у воді.Після обіду вітерець знову допоміг другові перебратися черезінше озеро.

Аж на горизонті заблищала ріка. Сонечко поспішило до своєїподруги. Воно так спішило, що й про вітра й хмарини забуло.Заглянуло у швидку гірську воду... І посміхнулося. Не сліпиловже очі відображення. Адже більшість шляху вже сьогодні пройдено, стомилося трохи сонечко. Тому й не сліпить вже очі.Тут і вітерець хмаринки пригнав:

— Вибач, друже, я не встиг, — тихо промовив він.

— Не переживай, адже я вже не сліплю, — радісно сказало сонечко.

— Як ти ставишся до нічного дощика? — запитав вітерець.

— Краще зроби його ранковим, — попросив друг, — або денним.

— Домовилися.

І двоє друзів попрямували до високої гори, що підпирала небо.Біля неї стояла хатка, де жило сонечко.А вітер-пустун ще не нагулявся. Він полетів збирати хмари длязавтрашнього денного дощика.

М. Солтис-Смирнова

Загадки

Відома здавна рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда,

Звичайна, підкажіть,.. (вода).

Усі рослини й тварини вживають,

У кожній хаті її мають. (Вода)

Вночі спить на землі,

А вранці втікає. (Роса)

Не лід, а сивий,

Не спить, а стелиться,

Вкриває землю й океан,

А зовуть його... (туман).

Вдень на небі гуляє,

А ввечері на землю сідає. (Хмара й туман)

Я вода і на воді плаваю. (Лід)

Де вода стоїть стовпом? (У склянці, пляшці)

Що росте догори коренем? (Бурулька)

Розсипався горіх на сто доріг, та ніхто його не збирає. (Град)

Пухнаста вата летить крилата,

Чим вата нижче, тим дощик ближче. (Хмара)

Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звірі й птахи помирають? (Вода)

Гра-закличка

Дощику, дощику,

Поливай!

Буде хліба коровай.

Дощику, дощику,

Припусти!

Дай горошку

Підрости.

Прислів’я, приказки, прикмети

  • Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.
  • Річка — колиска життя.
  • Вода — душа врожаю.
  • Вода — великий санітар, закрий міцніше кран, щоб не витікокеан.
  • Сніг впаде на вологу землю — залишиться, а на суху — скорозійд