Урок літературного читання

Автор: С. В. Гребінка

Тема. Оповідання про добрі серця та гарні вчинки. Олег Буцень «Пустощі»

Мета: формувати вміння писати творчі роботи (написання листа) та навички мислення високого рівня; учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту опрацьованого оповідання; розвивати увагу, спостережливість, уявлення про справи, що прикрашають людину; виховувати загальнолюдські цінності — емоційну чуйність, співчуття, сором.

Обладнання: підручник (Коченгіна М., Коваль О. Літературне читання. 4 клас.— Х. : Вид-во «Ранок», 2015); портрет Олега Буценя; бланки для написання листів; паперова скринька; кольоровий клейкий папір; клейкі смайлики.

Прогнозовані результати уроку:

Учні:

  • знають автора та назву оповідання;
  • читають і аналізують оповідання;
  • вибирають основні етапи твору;
  • складають план твору;
  • створюють оригінальні монологічні висловлювання — пишуть листа головному літературному героєві.

Епіграф:

Знай, людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

Хай оживає істина стара:

«Людина починається з добра!»

Т. Мельник

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Всі почули ви дзвінок.

Він покликав на урок.

Кожен з вас вже постарався,

До уроку приготувався.

Тож девіз тепер згадаймо

І урок розпочинаймо.

Девіз:

Красиво читаємо,

Чітко розповідаємо,

Мовлення своє розвиваємо.

2. Е моційне налаштування

— Діти, потріть свої долоньки та відчуйте їхнє тепло. А тепер

подаруйте усмішку та тепло своїх долоньок одне одному.

ІІ . Мовно-фонематичні вправи

1. Робота над чистомовкою

Ась-ась-ась — в магазин ходив Михась.

Иха-иха-иха — усміхалася Кравчиха.

Ав-ав-ав — хлопчик марки збирав.

Ала-ала-ала — фотокарточка упала.

2. «Почитаємо по хвильках»

(«Наче маком посіяно!»)

ІІІ . Перевірка домашнього завдання

Бесіда

— Який розділ ми вивчаємо? («Оповідання про добрі серця та гарні вчинки».)

— Що ви читали вдома?

— Знайдіть у тексті рядки, що передають злість, сум, цікавість, радість.

— Як ви вважаєте, навіщо Олег Буцень увів у своє оповідання хлопчика Костика, адже про нього в тексті — лише одне речення?

— Коли розшифровували анаграми, ви прочитали назви продуктів. Чому саме ці назви я зашифрувала?

— Як ви розумієте вислів, що ми читали по хвильках: «Наче маком посіяно!»?

— Хто в оповіданні сказав цю фразу?

— Чому бабуся так говорила?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

— Ми продовжуємо працювати із оповіданням Олега Буценя «Пустощі». Але у нас не звичайний урок, а творчий. Ви, діти, не просто відповідатимете на мої запитання, читатимете чи переказуватимете, а будете режисерами телебачення.

«Мозковий штурм»

— Які слова вам спадають на думку, коли чуєте слово режисер?

Що ви знаєте про цю професію?

— Режисура — це дуже творча професія, адже люди цієї професії завжди намагаються, щоб їхні телепередачі чи кінострічки були цікавими для глядачів. От і ми постараємось, щоб наш урок-кінострічка був цікавим, творчим, непередбачуваним та різноманітним.

V. Робота над змістом оповідання

1. Створення пірамідної історії

— Щоб зацікавити глядачів своїм витвором, режисери створюють коротку рекламу, де коротко і з цікавими фактами йдеться про стрічку. Ви також стисло проанонсуєте оповідання «Пустощі» у формі пірамідної історії. Користуватися підручником дозволено, адже це сценарій.

Пірамідна історія

1-й рядок Ім’я героя.

2-й рядок 2 слова, що описують героя (зовнішність).

3-й рядок 3 слова, що описують місце події.

4-й рядок 4 слова, що описують проблему, що виникла з героєм.

5-й рядок 5 слів, що описують першу подію.

6-й рядок 6 слів, що описують другу подію.

7-й рядок 7 слів, що описують третю подію.

8-й рядок 8 слів, розв’язання всіх цих подій.

Потім слова слід об’єднати в речення.

Гра «Коло ідей»

— Як змінювався образ Михася протягом u1086 оповідання?

— Чи завжди ми були на його стороні? Чому?

 

МИХАСЬ

Недружелюбний колекціонер

Сходи квартира диван

дзвонив тікав змусили захистив

зупинився подзвонив утік турбував навчив

мама цукор сірники магазин подвір’я бабуся

прохання диван фотокартка юнак листи марки розповідь

лист прохання шторм сльози дзвінок шелест ніг захеканий

2. Складання плану

— Коли ми переглядаємо по телевізору багатосерійний фільм, то на початку завжди читаємо назву нової серії, тобто кожна серія — продовження попередньої. Ви справжні юні режисери, тому теж дамо заголовки кожній частині оповідання. (Колективне складання плану.)

План

1. Знущання над Кравчихою.

2. Продукти для Наталії Федорівни.

3. Вимушена допомога Михася.

4. Листи від Петруся.

5. Неочікуваний дзвінок.

3. Творча робота. Написання листа головному літературному героєві

— Протягом уже другого уроку у нас двояке ставлення до Михася. То він нам не подобався, потім ми почали його поважати. У вас є можливість поставити запитання та прокоментувати вчинки головного персонажа, написавши йому листа. Але перш ніж розпочати творчу роботу, згадаймо правила написання листа.

VІ. Підсумок уроку

— Чого вас навчило оповідання Олега Буценя «Пустощі»?

— Чи сподобався вам Михась?

Вправа «Абетковий салат»

Враження від уроку учні формулюють, зважаючи на певну букву алфавіту.

Створення «Скриньки поваги»

— Діти, кого поважають люди?

— А чи робите ви добрі справи для своїх сусідів, знайомих?

— У кожного із вас на парті стоїть скринька. Напишіть на кольорових стіках свої добрі справи, через які вас поважатимуть, і прикріпіть до скриньки.

VІІ . Домашнє завдання

Написати продовження оповідання.

 

— А я кожному із вас бажаю завжди залишатися такими ж добрими, ввічливими, готовими завжди прийти на допомогу. А ще хочу кожному подарувати смайлик із усмішкою; прикріпіть його на парту, і нехай посмішка вас не полишає весь день.