Народні казки

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з таким видом фольклору, як казка, дати характеристику особливостям українських народних казок, проаналізувати казки України;
  • розвивальна: розвивати вміння аналізувати казки, давати їм характеристики, шукати регіональні особливості;
  • виховна: виховувати інтерес до вивчення культури Батьківщини.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: роздавальний матеріал, відео казок «Як паньки господарювали», «Про котика та лисичку».

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

8 Бесіда

  • «Пан Коцький», «Як вовк рибку ловив», «Колобок». Який герой є у всіх казках?
  • «Пан Коцький», «Котигорошко», «Лесик Телесик». Хто з головних героїв цих казок є людиною?
  • «Сірий вовк і козенята», «Ріпка», «Колобок». У якій з цих казок головна сила в єдності?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Багатовічна мудрість українського народу втілена в казку. У давні часи наші предки використовували казку як спосіб навчити дитину, спонукати її до дій, захистити. Казка завжди супроводжує людину, просто протягом життя вони змінюються. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про регіональні особливості українських казок, навчимось їх аналізувати та давати їм оцінку.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Казка — це прозовий жанр фольклору з фантастичними елементами. Сюжетна основа народних казок, герої та їхня поведінка в тих чи інших ситуаціях красномовно розповідають читачеві про історію, моральні цінності та соціально-побутові особливості української нації.В українській народній казці, поряд з господарюванням і турботами про врожай, використано мотиви мандрів, романтичні спроби «змінити світ на краще», ліричні історії любові й відданості. Тут досить рівномірно представлені як село, так і місто, що свідчить про різнопланове бачення життя давніми українцями. Тут доречно згадати чарівні казки про тварин, де стереотипно лисиця вважається хитрою, кінь — благородним, собака — вірним. Казки про тварин — царина алегорій та висміювання людських вад.

Зазвичай тут різко виділений соціальний підтекст. Це надає таким оповідям особливого колориту. Тут простежуються бачення народу міжкласових відносин та інших соціальних явищ. Серед казок про тварин можна визначити «Рукавичку», «Хитрого зайця», «Котика й Півника» та багато інших. Добірка чарівних казок — то своєрідний двобій людства з темними силами. Саме з них ми черпаємо уявлення про звичаї, вірування, традиції та обряди прадавніх українців. Найпопулярніші — «Іван-Побиван», «Кирило Кожум’яка», «Ох!» та «Яйце-райце».

Соціально-побутові казки містять цікаву інформацію про спосіб життя, турботи й основні життєві принципи наших пращурів. У них детально розповідається про етапи роботи в тому чи іншому напрямку та ступінь важливості любові до праці, якою у всі віки славилися українці. Для прикладу, згадаємо такі казки: «Мудра дівчина», «Про липку і зажерливу бабу» та «Дідова дочка й бабина дочка». Українські казки мають сюжетні історії, залежно від регіону,де вони були створенні.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Творча лабораторія»

Перегляд мультфільмів «Як паньки господарювали», «Про котика ти лисичку». Після перегляду потрібно заповнити таблицю.

Рольова гра

1-й варіант

Ви — видавець. Ваше завдання — випустити партію книг українських народних казок, які будуть вчити дітей слухатись старших. Які казки ви використаєте в цій книзі і чому?

2-й варіант

Ви — менеджер з продажів. Вам необхідно продати партію книг «Українські народні казки». Створіть вдалу рекламу, щоб зацікавити покупців.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уявіть, що ви працюєте журналістом. Вам необхідно написати статтю про будь-якого казкового героя, але не називати його. Завдання можна вважати гарно виконаним, якщо ваші однокласники вгадають, про кого йдеться у статті. Підготувати повідомлення про легенди про походження Світу, гір, річок, рослин, тварин, людини.